"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
news:yrMta.54074$y3.3629713@news010.worldonline.dk...
> Carsten Bo Laursen wrote:
> > "Jeg er nok ved at være for sent ude med en mening om CYKLER og CV
> > Men jeg har en HOBBY 540 UL - og har forsøgt med Cykler bagpå -
> >
> > Det giver en interessant kørsel - Man ved aldrig helt om vejen er
> > ujævn eller om det bare gynger ad H.. Til.
> >
> > Jeg har nu en cykel bag og en for - så er der ballance - Men jeg er
> > egentlig rigtig ked af at have investerei i et dyrt cykelstativ til
> > bagenden .
> >
> > Jeg kan ikke lide at bruge det - da jeg føler min stabilitet
> > forsvinder.
> >
> > Så selv om det er besværligt med cykler foran - Gaskassen kan ikke
> > åbnes o.s.v så er det mit positive forslag
> >
> > Foran - foran - foran-
> >
> > Og så pas på på når du svinger skarpt.
> > Venlig hilsen
> > Carsten
>
> Hejsa
>
> Hvad med dæktrykket ?
> Uden at blande tingene
idet det det ikke er det der er emnet, men
> så alligevel, idet man taler om stabilitet.
>
> Ovennævnte får mig til at tænke på noget fra en tidligere tråd, hvor
> man fortalte, at man var begyndt at køre på stivere dæk - 8 lags
> "varevognsdæk" der blev pumpet til 4.5 bar.
> Altså, at man går væk fra lavprofildækkene.
>
> Var for nylig til service i den lokale CV center og herunder kom vi
> til at snakke dæk, idet Panda havde 10" lavprofil, og Venezia som vi
> kører nu, kører på 6 lags dæk. (CC har såment ikke
> stabilitetsproblemer, men man syntes at de nye dæk var så intersante,
> at bagagebæren blev forhøjet for at kompensere for de højere dæk når
> klapkassen s låg bliver gulv).
>
> En anden kunde blev herunder "overtalt" til at vælge stivere dæk til
> sin CV idet en 3´kunde roste sine nye stive dæk - han følte, at ha
> fået en helt anden vogn. idet lastbiler og busser var blevet meget
> mindre.
> At de nye dæk så er noget billigere er ikke mindre interessant.
>
> Vores Venezia kan pumpes til 50 psi -ca 3.5 bar. CC anbefaler 2.1 ved
> den last vi forventes at putte på. Men der er altså plads til mere
> luft, mindre rullemodstand og dermed mindre varme i dækket, og man
> spare lidt benzin. Modsat kender vi prisen fra bilen med mere
> stødende kørsel og at dækket eventuelt bliver slidt mest midt på
> slidbanen - og eventuelt har lidt dårligere bremseevne.
>
> Dæk på CV bliver sjældent slidt op (?) men odelægges af sol og varme
> og det ku jo være, at de dæk man kører på pt. kan pumpes en 1/2
> eller 1 bar mere - bare som et eksperiment.
> Max luftryk og belastning står formentlig på siden af dækket og kan
> man ikke finde det, kan det vel findes i en tabel i dækcentret.
>
> Er der nogen der har forsøgt sig og lyder obs! omkring dæktrykket
> urimeligt ?
>
> mvh sten
>
>
>
>
Hejsa
Det har nu intet at gøre med at man forlader lavprofildækkene til CV. Det er
rigtigt at det anbefales at der bruges varevognsdæk til CV, men det er fordi
disse dæk er bygget til højere belastning. Du kan stadig købe varevognsdæk i
lavprofil, så du undgår at tabe noget af stabiliteten ved at dæksiden bliver
højere.
Venlig hilsen
Per