Slukker i 3D spil
Fra : Michael Munk Larsen

Dato : 17-04-03 22:32

Daws alle

Jeg har en ven som har følgene computer:

Soltek SL75-DRV5 (KT333, 8X AGP)
AMD XP 2100 Palomino
Asus Geforce 4 4600 Ultra Deluxe
512 Samsung DDR Ram
7200 RPM 30 GB HD fra Maxtor
Creative 5.1 Live Player

Problemet er at i 3D spil så som Generals, Splinter Cell osv. der kan
computeren finde på at genstarte midt i det hele. Jeg har følgene mistanken
om hvad der kunne være galt.

1. Computeren bliver for varm og pga. genstarter (Bundkortet har SmartDoc.
Anti-Burning Shield som genstarter computeren hvis CPU temperaturen
overskrider grænsen for hvor varm den må bliver). Dette undrer mig godt nok
for umiddelbart efter reboot tjekke vi temperaturen i bios og den var kun 55
grader og den skulle kunne klarer 60-65 grader uden problem.

2. Computere i dag bruger meget strøm (hvilket jeg ikke havde tænkt på da
jeg sammensatte den) og da denne computeren kun har en 300 watts PSU fra
Codegen tænkt jeg på om den mugligvis brugte for meget strøm i 3D spil.

3. Windows XP er indstillet til at reboote hvis den finder en fejl som kunne
få systemet til at "fryse". Er det muligt at jeg bare har klokket i det i
mens jeg har installeret drivere?

Er jeg helt forkert på den med disse mistanker? Vær så venlig at tilføje
andre ting det mugligvis kunne være og sig til hvis i har haft lignende
problemer eller hvis i ved hvad problemet er.

Mvh Michael

Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-04-03 22:45

Har du prøvet at mærke på grafikkortet om det er meget varmt? Hvis
computeren ikke er kølet ordentligt kan en kombination af AMD og GeForce 4
4600 hurtigt give problemer. Hvis dette er problemet kan en 80mm blæser fra
siden hjælpe en del sammen med et par kabinetblæsere.

mvh Jacob

Fra : Michael Munk Larsen

Dato : 17-04-03 23:09

Ok.. Det var selvfølgelig en muglighed. Men det skal lige siges at køleren
på CPU'en er en standard køler som AMD sender med i deres Boxed CPU'en
pakker, men ellers tak.. vil prøve den muglighed!!

Mvh michael

Fra : Kristian Jakobsen

Dato : 17-04-03 23:08

"Michael Munk Larsen" <michael-ml@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
55
> grader og den skulle kunne klarer 60-65 grader uden problem.

Det tror jeg er problemet... Palomino 2100+ er en MEGET varm CPU generelt...
Specielt hvis det er en overclocket en og ikke en "rigtig" XP 2100+, men
hvis det
er en "ægte" burde den jo være stail!!

I nogle bios fra soltek kan man stille på temp for anti-burn dimsen, prøv
evt. at
sætte temp op for at se om den rebooter pga. CPU temp'en.

> 2. Computere i dag bruger meget strøm (hvilket jeg ikke havde tænkt på da
> jeg sammensatte den) og da denne computeren kun har en 300 watts PSU fra
> Codegen tænkt jeg på om den mugligvis brugte for meget strøm i 3D spil.

Det er muligt, men 300 W burde være rigeligt til det system du beskriver,
altså med
én disk og et par cd-drev...

> 3. Windows XP er indstillet til at reboote hvis den finder en fejl som
kunne
> få systemet til at "fryse". Er det muligt at jeg bare har klokket i det i
> mens jeg har installeret drivere?

Ja, det kan jo også altid være windoze...

> Er jeg helt forkert på den med disse mistanker? Vær så venlig at tilføje
> andre ting det mugligvis kunne være og sig til hvis i har haft lignende
> problemer eller hvis i ved hvad problemet er.

Check ALLE kabler igennem, det kan nogen gange gøre mirakler!!

> Mvh Michael

/Kristian

Fra : MaRk

Dato : 17-04-03 23:11

> 3. Windows XP er indstillet til at reboote hvis den finder en fejl som
kunne
> få systemet til at "fryse". Er det muligt at jeg bare har klokket i det i
> mens jeg har installeret drivere?

Prøv at slå det fra.

Mvh
Mark

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 17-04-03 23:51

> 1. Computeren bliver for varm
> <SNIP>
> grader og den skulle kunne klarer 60-65 grader uden problem.

Palominoen dør ved ca. 90-95 grader. Mange har deres processor til at ligge
på 60-65 og denne temperatur fejler intet. Fejlen er ikke her.

> 2. Computere i dag bruger meget strøm (hvilket jeg ikke havde tænkt på da
> jeg sammensatte den) og da denne computeren kun har en 300 watts PSU
> <SNIP>

300watt er rigeligt til den konfiguration du har angivet.

> 3. Windows XP er indstillet til at reboote hvis den finder en fejl som
kunne
> få systemet til at "fryse". Er det muligt at jeg bare har klokket i det i
> mens jeg har installeret drivere?

Jeg kender ikke til den XP-funktion, men jeg hælder også mere til enten
driverfejl eller noget fjerde.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : Leony

Dato : 18-04-03 15:31

"Michael Munk Larsen" <michael-ml@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er at i 3D spil så som Generals, Splinter Cell osv. der kan
> computeren finde på at genstarte midt i det hele.

Ofte når den går ned i spil og ikke andet, så er det driveren til
grafikkortet der har skylden.
Prøv at opdatere til den nyeste version. HVis din ven allerede kører med
den nyeste, så prøv en der er ældre.

> 1. Computeren bliver for varm og pga. genstarter

Du kan prøve at installere speedfan, det kan vise temperaturen i Windows
(forudsat at dit bundkorts censor er understøttet).
http://www.almico.com/speedfan.php
Download Prime95 og belast cpu'en med det, samtidig med at der holdes
øje med speedfan.
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
Hvis den klarer dette uden at gå ned, så er det ikke et varmeproblem
(har du tjekket at grafikkortets blæser kører rundt).

> [...]
> på da jeg sammensatte den) og da denne computeren kun har en 300
> watts PSU fra Codegen tænkt jeg på om den mugligvis brugte for meget

Umiddelbart tror jeg at 300 Watt er rigeligt.
Codegen er dog ikke kendt for at bruge de dyreste komponenter i ders
PSU'er. Derved mister de lidt af stabiliteten/ydelsen.
Hvis du har en anden PSU du kan prøve, så gør det. Hvis du kan skaffe en
400 og en 300 Watts, så kunne du prøve om der er forskel.

> 3. Windows XP er indstillet til at reboote hvis den finder en fejl
> som kunne få systemet til at "fryse".

Slå det fra, så vil du i de fleste tilfælde få en fejlmeddelse som kan
bruges til videre fejlfinding.
Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> System -> fanebladet
Avanceret -> tryk på Indstillinger i Start og genoprettelse -> fjern
hakket i Genstart automatisk.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Burgos Zeuner

Dato : 18-04-03 18:38

Jeg havde nøjagtig samme problem for nylig.
Det viste sig at bios havde sat rammen til at køre alt for hurtigt, hvilket
afhjalp alle problemer da jeg satte hastigheden ned!