RAM hvordan gør man?
Fra : Leif Erbo Larsen

Dato : 16-04-03 21:01

Hej

Jeg havde købt 256 MB RAM (Én klods) for at sætte dem i min Compaq Presario
5000 (600 Mhz) men da jeg havde sat dem i, ville computeren ikke starte op.
I computerforretningen sagde de at det var fordi Compaq's computere krævede
specielle ram fra Compaq som ville koste ca. 1000 kr. for 256 MD RAM. Det
syntes jeg er meget dyrt, så er der en måde at få nogle ganske almindelige
RAM til at virke i sådan en Compaq enten vha. en BIOS opdatering (og hvis ja
hvordan gøres det så?) ellers andre forslag???

Hilsen

Sebastian

Fra : Morten L.

Dato : 16-04-03 21:19

"Leif Erbo Larsen" <erbo@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ja
> hvordan gøres det så?) ellers andre forslag???

Tjahhh. Hvis forretningen har fået at vide, hvad det er for en PC, RAM'en
skulle passe i, så skal de tage det tilbage, eller bytte til noget der
fungerer. Langt de fleste RAM fabrikanter har konfiguratorer, så man kan
finde præcis den type RAM, der erstatter den oprindelige leverandør's RAM.
Det med bare at vade ind og sige "jeg skal ha' 512mb RAM" svarer lidt til at
sige "Jeg skal bruge en tandrem til min bil"
- chancen for at tandremmen passer er temmelig minimal

Held med foretagendet...
/Morten

Fra : Leif Erbo Larsen

Dato : 17-04-03 20:08

> [...]
at
> sige "Jeg skal bruge en tandrem til min bil"
> - chancen for at tandremmen passer er temmelig minimal

Jeg tror du har misforstået mit spørgsmål, det gik ikke på om, og hvordan,
jeg kunne få byttet de RAM der ikke virkede. Det drejede sig mere om
hvorvidt der var et billigt RAM mærke der dur i Compaq så man slipper for at
betale ca. 1000 kr. som de originale RAM koster. Eller om man kan opdatere
BIOS og derved få uoriginale mærker til at virke i Compaq'en

Venlig hilsen

Sebastian

Fra : Christian Mygind

Dato : 16-04-03 22:04

Leif Erbo Larsen wrote:
> Hej
>
> Jeg havde købt 256 MB RAM (Én klods) for at sætte dem i min Compaq
[cut]

Velkommen til Compaqs magiske verden!
RAM til Compaqs er (ofte) et helvede. Du er på mange modeller bundet til at
købe specielle mærker, der altid koster en formue - men du KAN være heldig
at finde en billig type, der tilfældigvis passer, men det er sjældent (been
there, done that...). Rygtet (og deres eget site) siger, at Crucial-RAM
virker - ellers er du tvunget til at få muldvarpen op og betale for den
specielle Kingston-RAM, som Compaq kræver (i modsætning til f.eks. Kingston
ValueRAM, der IKKE virker).

Vælger du istedet at smide dit bundkort ad h*lvede til køber jeg gerne den
GAMLE stang RAM (leder selv, ligesom du!)

/Chr

Fra : Leif Erbo Larsen

Dato : 17-04-03 21:24

> there, done that...). Rygtet (og deres eget site) siger, at Crucial-RAM
> virker
> /Chr

Hej!

Ved du hvor man kan købe Crucial-RAM, jeg søgte på EDB-priser men uden
resultat...

Venlig hilsen
Sebastian

Fra : Christian Mygind

Dato : 17-04-03 21:28

Leif Erbo Larsen wrote:

> Ved du hvor man kan købe Crucial-RAM, jeg søgte på EDB-priser men uden
> resultat...

Nej - desværre. Har ikke kunnet finde forhandlere i DK på trods af en
intensiv søgning på nettet.

/Chr

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-04-03 12:23

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> wrote in

> Nej - desværre. Har ikke kunnet finde forhandlere i DK på trods af en
> intensiv søgning på nettet.

http://www.crucial.com/uk

De sender gerne til Danmark og det tager ikke mere end 3-4 arbejdsdage. Har
selv købt RAM hos dem to gange. Der kommer ikke told/moms på, da i handler
hos den engelske side.

Pas på i ikke kommer til at bestille fra www.crucial.com uden /UK bagefter,
for så bestiller i fra USA og så kommer der told/moms på forsendelsen.

De giver iøvrigt limited lifetime warranty på deres RAM, hvilket betyder at
så længe du ejer RAMblokken så er der garanti på. Med ved videresalg af
blokken så bortfalder garantien.

Mvh.
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-04-03 12:32

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> "Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> wrote in

> http://www.crucial.com/uk

Hovsa, de har lavet lidt om på strukturen siden jeg sidst handlede hos dem.
Nu er det /eu adressen man skal ind på for at handle som europæer :)

http://www.crucial.com/eu/

Mvh.
Flemming

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 18-04-03 03:42

> Hej

Ehm, du har købt Compaq, der får du et "spark mig" skilt med i prisen :)

Kan ikke svare på dit spørgsmål. Men det er ikke første gang, eller sidste
gang, jeg hører om Compaq.

Det er trist at folk bliver bildt ind at det er en fordel at købe
mærkevarer. De ville være bedre tjent ved at købe en noname PC nede i den
lokale PC butik.

Fra : Leony

Dato : 18-04-03 15:47

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ehm, du har købt Compaq, der får du et "spark mig" skilt med i prisen

Hvorfor sparke til en der allerede ligger ned

> Det er trist at folk bliver bildt ind at det er en fordel at købe
> mærkevarer. De ville være bedre tjent ved at købe en noname PC nede i
> den lokale PC butik.

Tror ikke folk bliver bildt ind at mærkevarer er bedre, men når man
køber sin computer et sted hvor de ikke har andet (Fona, El-Giganten,
Computer City osv), så er udvalget jo begrænset.

Compaq, IBM, Hewlett-Packard er, imo, glimrende computere til folk der
ikke kræver så meget.
Du kommer hjem, pakker den ud og så er du kørende. Det er tryghed for
dem som ikke har lyst/evner til at samle selv eller bare ikke gider
sidde og søge efter BIOS beep codes på Google den ene aften efter den
anden, fordi de ikke kan få skidtet til at køre.

Tror ikke de har nogen synderlig bedre service på en no-name i den
lokale - især ikke taget i betragtning af, at den jo kan være konkurs
dagen efter de har købt computeren.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 18-04-03 15:50

> [...]
> en måde at få nogle ganske almindelige RAM til at virke i sådan en
> Compaq enten vha. en BIOS opdatering (og hvis ja hvordan gøres det

Prøv at tage din computer med ned til din lokale hardwarepusher.
Sig du skal have noget RAM til den. Det er sikkert ikke første gang de
sælger RAM til en Compaq.
Alternativt kan i jo prøve alle de stænger der er, til der findes en
brugbar.