inkasso varsel hvordan skal jeg forholde m~
Fra : Klaus Bergh

Dato : 16-04-03 13:08

Hej

Familien har for kort tid siden modtaget et inkasso brev fra et indtil
videre unævnt telefirma.
Firmaet skulle efter deres mening have 95 kr til gode, fra oktober 2002.

de sender mig brevet sammen med en seddel kun påtrykt et internt type nummer
og et beløb intet specificeret såsom numre man har ringet til
Firmaet skriver i øvrigt at de har sendt to rykkere ud til mig.
Jeg har dog aldrig modtaget disse rykkere fra dem.

Jeg ringer til firmaet, hvor jeg får at vide at deres system føsrt nu kan
sende rykkere ud, men i brevet står der at der er sendt to rykkere, hmm.
Desuden siger han at der aldrig er modtaget penge fra os, men vi har betalt
over pbs, og pengene er trukket på kontoen.

han mener så at vi selv ahr tilmeldt til banken, så han ikke kan se det i
hans system, men en forudsætning for dette abb, var at man ved indmeldelse
blev tilmeldt pbs, hvilket firmaet har sørget for.

Jeg synes det hele virker meget mærkeligt, hvad synes i?

Hvordan skal jeg forholde mig til en sådan inkasso skrivelse?

mvh

Klaus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-04-03 13:42

"Klaus Bergh" <klausbergh@hotmail.com> skrev:

> Jeg synes det hele virker meget mærkeligt, hvad synes i?
>
> Hvordan skal jeg forholde mig til en sådan inkasso skrivelse?

Hvis pengene er hævet via PBS kan du se det på dit kontoudtog og sammen
med PBS oversigten kan du nemt bevise, at betalingen er foretaget.

Ved tilmelding til PBS og såfremt du ikke har afmeldt en betaling og
banken heller ikke har afvist en betaling pga. manglende dækning på
kontoen så er det iøvrigt ikke dit problem med manglende opkrævninger
forstået på den måde, at du naturligvis skal betale evt. beløb du måtte
skylde men ekstra udgifter til rykkere og inkasso kan du ikke pålægges
at betale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-04-03 15:44

Vedr. PBS snak:

Hvis PBS ved en fejl skulle glemme at betale en regning for dig, så er det
ikke PBS's problem, men dit!

PBS kan så vidt jeg ved *ikke* holdes ansvarlig for konsekvenserne af ikke
at have betalt en regning på dine vegne (rykkergebyrer, morarenter,
inkassoomkostninger og det, der er værre).

Kontrollér derfor altid din månedlige betalingsoversigt fra PBS, som viser,
hvad PBS har tænkt sig at betale på dine vegne.

Bare et godt råd.

--Martin.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-04-03 15:50

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoREMOVETHISfanet.dk> skrev:

> Vedr. PBS snak:
>
> Hvis PBS ved en fejl skulle glemme at betale en regning for dig,
> så er det ikke PBS's problem, men dit!

Det er forkert.

> PBS kan så vidt jeg ved *ikke* holdes ansvarlig for konsekvenserne
> af ikke at have betalt en regning på dine vegne (rykkergebyrer,
> morarenter, inkassoomkostninger og det, der er værre).

Det er også forkert.

> Kontrollér derfor altid din månedlige betalingsoversigt fra PBS,
> som viser, hvad PBS har tænkt sig at betale på dine vegne.

Betalingen skal naturligvis fremgå af betalingsoversigten før du kan
gøre PBS/banken ansvarlig for evt. følgeomkostninger ved fejlagtige
eller manglende overførsler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-04-03 16:03

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Betalingen skal naturligvis fremgå af betalingsoversigten før du kan
> gøre PBS/banken ansvarlig for evt. følgeomkostninger ved fejlagtige
> eller manglende overførsler.

Naturligvis - det var også det, som var min pointe: Mangler der en betaling
på betalingsoversigen, på trods af, at du har en betalingsaftale med PBS, så
hænger du selv på den! Du har nemlig mulighed for i forvejen at opdage, at
en regning ikke vil blive betalt.

Hvis betalingen derimod optræder på betalingsoversigen (og der er penge på
kontoen osv osv.), men den på trods heraf alligevel ikke bliver betalt af
PBS, ja så har man jo ikke haft nogen mulighed for at forudse/tage højde for
situationen. I dette tilfælde tror jeg nok, at PBS kan stilles til ansvar.

PS. jeg *har* (én gang) oplevet, at en tilbagevendende betaling pludselig
manglede på min PBS oversigt - men jeg opdagede det og fik fejlen rettet i
tide. Fejl kan ske for alle.

--Martin.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-04-03 16:16

> [...]

> bliver betalt af PBS, ja så har man jo ikke haft nogen mulighed
> for at forudse/tage højde for situationen. I dette tilfælde tror

http://www.betalingsservice.dk/privat/regler/index.html se §13 Fejl,
forsinkelse m.v.

Og som jeg læser ovenstående er det kreditor, der bærer ansvaret for at
pengene bliver opkrævet via PBS når der først er indgået en aftale.
Dvs. hvis kreditor glemmer en opkrævning kan kreditor ikke kræve
rykkergebyrer mv. men naturligvis det beløb, der oprindeligt skulle
være betalt.

--
Morten http://miljokemi.dk