Min første scanner - Hvad er vigtigt?
Fra : Daniel Andersen

Dato : 16-04-03 12:52

Hejsa

Jeg render og kigger efter min første scanner. Jeg skal bruge den til f.eks.
at scanne forskellige dokumenter ind, som jeg bruger i forbindelse med
jobsøgning, dvs, eksamensbeviser, anbefalinger mm. - Dvs. jeg ikke kræver så
forfærdelig meget af den ydelsesmæssigt. Jeg kender ikke ret meget til det,
men har følgende krav.

Den skal:

- Virke med XP
- Ikke være for dyr
- Kunne scanne farver, men ikke på professionelt niveau (Til billeder for
sjov mm.)
- Helst ikke være et kæmpe lokum
- Gerne være ligetil at arbejde med
- Være noget man kan tage frem når man skal bruge den, men eller være gemt
væk (Måske USB?)
- Helst ikke bare være noget billigt skrammel der falder fra hinanden
- Kunne tage A4

Og hvis I ellers har mod på det, ellers lige forklare de forskellige ting
mht.

- Hvad er bit, og hvad er "godt"?
- Hvad er digital og flatbed for nogle størrelser?

Håber der er nogle venlige sjæle der vil hjælpe mig lidt her - Det ville
dæleme være fornemt

Mvh
Daniel-San

Fra : harald bluetooth

Dato : 16-04-03 13:49

For det første:

- har din computer usb ? har den alm. usb eller usb 2.0 (som er 40x
hurtigere end alm. usb).

Kig på edbpriser.dk

Jeg er tilbøjelig til at anbefale usb 2 scanneren canon d1250u2f til
1268 kr.

fordi

den er meget flad og kompakt, software fra canon plejer at være godt.

Den kan godt køre med alm. usb også, det går bare ikke så hurtigt, -
og hermed er den ret fremtidssikret.
Det er den billigste usb 2.0 scanner, du kan få.

opløsning 1200x2400, 42 bits farver, skulle være rigeligt godt.

Hvis ikke dit bundkort har usb 2.0, så kan man købe billige usb 2.0
pci indstikskort. De findes på edbpriser under I/O kort.

mvh

John

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 16-04-03 21:40

"harald bluetooth" skrev:
> Jeg er tilbøjelig til at anbefale usb 2 scanneren canon
> d1250u2f til 1268 kr.

Uha - en fin scanner. Scanner flot, og så er den lille, smart og hurtig.

> Hvis ikke dit bundkort har usb 2.0, så kan man købe
> billige usb 2.0 pci indstikskort. [..]

Der fulgte et USB2 kort (PCI) med min Canon 1250 U2F SE.

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 16-04-03 14:15

> Håber der er nogle venlige sjæle der vil hjælpe mig lidt her - Det ville
> dæleme være fornemt
>
> Mvh
> Daniel-San

Hejsa.

Jeg kan anbefale Canon 5000F. Jeg har lige haft lånt sådan en model i et
stykke tid og den var virkelig god.
Den har en masse praktiske funktioner og så levere den et flot resultat.

Prisen ligger på omkring de 1400 kr., hvilket jeg synes er mere end
rimeligt. Dog skal du helst have USB 2.0 for at udnytte den ordenligt.

Kig her:

http://www.canon.dk/framesets/main.htm?page=scannere

Mvh.

Kenneth

Fra : Daniel Andersen

Dato : 16-04-03 14:20

1200 og 1400... Hmmm! - Er det ikke prisen for en temmelig god scanner i
forhold til det behov jeg har?

Hvor meget fylder de billeder man scanner? - USB er da ca. 1 Mb/s, hvilket
burde hive et billede rimeligt hurtigt ned, eller hvad?.

Mvh
Daniel-San

Fra : Th Frydensberg

Dato : 16-04-03 14:53

Daniel Andersen wrote:

> 1200 og 1400... Hmmm! - Er det ikke prisen for en temmelig god scanner i
> forhold til det behov jeg har?

Tja jeg ville nok vælge den til ca 700- kr.
CanoScan 3000 ell. CanoScan LiDE 20 til 639-kr.
mv th

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 16-04-03 15:14

On Wed, 16 Apr 2003 15:19:42 +0200, "Daniel Andersen"
<bluwduch@NOSPAMATALLvip.cybercity.dk> wrote:

>1200 og 1400... Hmmm! - Er det ikke prisen for en temmelig god scanner i
>forhold til det behov jeg har?
Hvis du skal bruge en god og billig scanner, vil jeg anbefale en "Acer
BenQ 3300U". Den har jeg været rigtig godt tilfreds med og den kan fås
til en plov.

MVH Martin S

Fra : Lasse \(8900\)

Dato : 16-04-03 17:31

Hej
Jeg er glad for min Medion jeg købte i Aldi for 499 kr.
Den scanner godt ihvertfald til de formål jeg har og så følger der et
scanner program med jeg kan finde ud af
--
Lasse (8900)

You`ll Never Walk Alone

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 14:42

Daniel Andersen skrev:

> Hvor meget fylder de billeder man scanner?

Det kommer an på hvilken opløsning (spi, ppi, dpi) du vælger at
scanne i, farvedybde (bit), om du scanner i gråtoner eller farver
og hvor stort det du scanner er. Altså om det er et frimærke eller
et A4-ark du scanner.

Madsen.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 16-04-03 19:25

"Daniel Andersen" <bluwduch@NOSPAMATALLvip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> Dvs. jeg ikke kræver så forfærdelig meget af den ydelsesmæssigt. Jeg
> kender ikke ret meget til det, men har følgende krav.

Jeg har købt en Canon LiDE 20. Mit behov minder en del om dit, og jeg er
ovenud tilfreds. Indtil videre har jeg scannet eksamensbeviser og brugt
den til OCR (tekstgenkendelse) på en større mængde dokumenter.

> Den skal:
>
> - Virke med XP

Jeg kører med Windows XP og installationen er /intet/ problem. Scanneren
er USB 2.0, men den virker fint med USB 1.

> - Ikke være for dyr

678,- er billigste pris på EDB-priser.

> - Kunne scanne farver, men ikke på professionelt niveau (Til billeder
> for sjov mm.)

Jeg synes den klarer farvescanning aldeles fornuftigt.

> - Helst ikke være et kæmpe lokum

Det er den bestemt ikke.

> - Gerne være ligetil at arbejde med

Den kan betjenes direkte med tre knapper på fronten - en til scan, en til
kopi (til printeren) og en til e-mail (har jeg ikke prøvet).

> - Være noget man kan tage frem når man skal bruge den, men eller være
> gemt væk (Måske USB?)

Den får strøm gennem USB stikket, så der er kun een ledning. Endvidere
medfølger der en stander så den kan stå lodret op ad væggen, når den ikke
er i brug - dejlig lille feature.

> - Helst ikke bare være noget billigt skrammel der falder fra hinanden

Den virker solid.

> - Kunne tage A4

Jep.

> Og hvis I ellers har mod på det, ellers lige forklare de forskellige
> ting mht.
>
> - Hvad er bit, og hvad er "godt"?

Svjv er bit (depth) antallet af bits til beskrivelse af een pixel. 48 bit
(som LiDE 20 har) svarer altså til 281474976710656 farver. (Med forbehold
for, at jeg ikke er på hjemmebane her, og ikke er helt sikker).

> - Hvad er digital og flatbed for nogle størrelser?

Flatbed er en scanner hvor du placerer dokumenterne på en glasplade.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-03 19:39

In dk.edb.hardware, Kasper Damkjær <spamtrap@damkjaer.net> says...
> Svjv er bit (depth) antallet af bits til beskrivelse af een pixel. 48 bit
> (som LiDE 20 har) svarer altså til 281474976710656 farver. (Med forbehold
> for, at jeg ikke er på hjemmebane her, og ikke er helt sikker).

Det kan du nu roligt være, for det er fuldstændigt korrekt

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-04-03 21:59

Kasper Damkjær wrote:
> Jeg har købt en Canon LiDE 20

Det har jeg også og er oven ud tilfreds.

> Det er den bestemt ikke.

Du nævnte ikke at der er en fod med, så
scanneren kan stå lodret. Den funktion er
jeg meget glad for, for scanneren kan stå
mellem kabinetet og skærmen når jeg ikke
har brug for at scanne.

mvh
Henning

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 17-04-03 13:28

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> wrote in news:3e9dc402$0
$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> scanneren kan stå lodret. Den funktion er
> jeg meget glad for, for scanneren kan stå
> mellem kabinetet og skærmen når jeg ikke

Jo, det nævnte jeg. Og ja, det er en yderst lækker feature.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Daniel Andersen

Dato : 18-04-03 11:55

> Jo, det nævnte jeg. Og ja, det er en yderst lækker feature.

JEP!

- Yderst lækkert indlæg også - Det lyder som om det er lige sådan en jeg har
brug for . Kan især godt li' at alle mine behov er dækket ind, og så til
under 1000 spir - Yderst positivt

Mange Tak!

Mvh
Daniel-San

Fra : Daniel Andersen

Dato : 18-04-03 11:58

> Jeg har købt en Canon LiDE 20. Mit behov minder en del om dit, og jeg er
> ovenud tilfreds. Indtil videre har jeg scannet eksamensbeviser og brugt
> den til OCR (tekstgenkendelse) på en større mængde dokumenter.

Lige en ting til - Inde på EDBPriser er der en Lide 30 der er under 100 spir
dyrere, men har lidt "bedre" specs - Ville det være anbefalelsesværdigt at
tage den istedet, eller har den ikke de samme features som Lide 20'eren?

Fra : Th Frydensberg

Dato : 18-04-03 14:32

Daniel Andersen wrote:
> [...]
> tage den istedet, eller har den ikke de samme features som Lide 20'eren?

lidt bedre data ellers alt det samme ens...
hvis du blir "bidt" af at scanne, så er det Lide 30 du skulle vælge.
mv th

Fra : Daniel Andersen

Dato : 18-04-03 14:49

> lidt bedre data ellers alt det samme ens...
> hvis du blir "bidt" af at scanne, så er det Lide 30 du skulle vælge.
> mv th

Tak! - Så kan jeg lige så godt få det med