Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe nyt
Fra : Henrik Torp

Dato : 16-04-03 02:08

Hej NG

Adobe 8 på vej, bl.a. med understøttelse af JPEG2000 og ikke-kvadratiske
pixels.

Indesign3 med bedre PDF-eksport og web-funktioner.

Informationer om nyhederne er indtil videre sparsomme, men kik evt. på
http://www.eweek.com/article2/0,3959,1023323,00.asp

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Digit

Dato : 16-04-03 09:59

"Henrik Torp" ræsonnerede, og skrev d. 16 apr 2003:

> Adobe 8 på vej, bl.a. med understøttelse af JPEG2000 og ikke-kvadratiske
> pixels.

Lige en reminder til dem der skulle være i tvivl: Non-square betyder ikke at man kan
lave cirkulære pixels men refererrer blot til billedelementernes såkaldte aspect ratio (altså højde/bredde
forholdet). Pixels i forbindelse med 4:3 fjernsyn er (slightly) rektangulære.

--
/Digit

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-04-03 10:14

"Digit" skrev

> [...]
aspect ratio (altså højde/bredde
> forholdet). Pixels i forbindelse med 4:3 fjernsyn er (slightly)

Yep. 1.06 x 1 for PAL-standardens vedkommende.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 16-04-03 12:08

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote in

> [...]
> billedelementernes såkaldte aspect ratio (altså højde/bredde
> forholdet). Pixels i forbindelse med 4:3 fjernsyn er (slightly)

Hvad anvender man det til i Photoshop?

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Digit

Dato : 16-04-03 19:56

"Kasper Damkjær" ræsonnerede, og skrev d. 16 apr 2003:

> Hvad anvender man det til i Photoshop?

Tjae, tænkte faktisk det samme. Måske det kunne minimisere resamplingsfejl i forbindelse med
konvertering fra/til de forskellige videoformater?

--
/Digit

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-04-03 20:34

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjae, tænkte faktisk det samme. Måske det kunne minimisere resamplingsfejl
i forbindelse med
> konvertering fra/til de forskellige videoformater?

Du er ikke helt galt på den.

Forestil dig, at du har et nydeligt still-billede, en graf eller whatever i
photoshop. Billedet eller grafen vil du nu lægge ind i et antal frames i
din video, f.eks. sådan at videoens handling er synlig nedenunder grafikken.

Bruger man Premiere gøres det på følgende vis:

PAL-standarden bruger opløsningen 720 x 576. Henter du et billede fra
Photoshop med denne opløsning, kommer billedet til at se forkert ud pga. den
forskellige pixel-aspect-ratio. Det kan f.eks. resultere i bulede kinder.

Aspect-ratioen er 1.06 X 1. Så billedet skal have en opløsning på (720x1.06)
x 576 for at Premiere kan få billedet til at se rigtig ud.

I andre videoredigeringsprogrammer gøres det muligvis på en anden måde.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Digit

Dato : 17-04-03 09:08

> Du er ikke helt galt på den.

Det lyder ikke sådan :)

Jeg kan ikke forestille mig andre anvendelsesmuligheder end netop udownsampling til eller fra non-
square enheder som eks. visse digicams og video.

--
/Digit

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 12:36

Henrik Torp skrev:

> http://www.eweek.com/article2/0,3959,1023323,00.asp

[..] improved keyboard customization [..]

Halleluja, hvis det da ellers passer.

Madsen.