Sony skærm død !
Fra : NN

Dato : 15-04-03 21:16

Efter at have brugt min Sony multiscan G200 17 " i ca 4 år er den død ?
Jeg har ellers været glad for Sony Trinitron, men vil ikke gi` så mange
penge for Sony mere, når det ikke kan holde.

Er der nogen der kan gi` et godt råd til ny skærm (ikke sony) ?

Skal fortrinsvis bruges til fotos/grafik og skal være mel. 17"- 19 " og ikke
LCD

Hilsen Kenneth ( siddende foran en URgammel KFC der dog stadig virker !!! )
Stiletter & Lårlange støvler .... www.stiletshop.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 15-04-03 21:31

"NN" <mclaren_51@hotmail.com> wrote in message
> Skal fortrinsvis bruges til fotos/grafik og skal være mel. 17"- 19 " og
> ikke LCD

Til fotos og grafik er det kun Sony der er til at holde ud at se på!

\MK

Fra : Flemming Joensson

Dato : 15-04-03 21:41

"Morten Klostergaard" <mgk@remove.tera.dk> wrote in

> "NN" <mclaren_51@hotmail.com> wrote in message
>>

> Til fotos og grafik er det kun Sony der er til at holde ud at se på!

Meget sagligt indlæg.

Iiyama og Viewsonic laver også ganske hæderlige skærme i 19" som vinder
over Sony G420 i test. Så helt uden sidestykke er Sony nu heller ikke. Jeg
er selv ved at sælge min Viewsonic P95f som jeg "tilfældigvis" ved at
Tomshardware fremhævede (sammen med en Iiyama) for sine gode resultater i
konklusionen på en test af mange 19" skærme (deriblandt Sony G420 som vel
at mærke ikke blev fremhævet i konklusionen)

Der er sikkert andre mærker, men de to jeg nævnte laver ligesom Sony både
rigtig gode og billige skærme. Bare fordi der står Sony på en skærm bliver
den ikke bedre af det. Ligeledes laver både Iiyama og Viewsonic billige
skærme som bestemt ikke er optimale til grafikere og lignende men fint til
almindeligt kontorbrug.

Mvh.
Flemming

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 16-04-03 07:19

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message

> Meget sagligt indlæg.

Okay, så vil jeg omformulere det, en eller anden form for et "*TRON"
billedrør da jeg endnu ikke har set test hvor de ikke ligger i toppen.

Men andre typer er der både gode og dårlige modeller.

\MK

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-04-03 10:10

> Okay, så vil jeg omformulere det, en eller anden form for et "*TRON"
> billedrør da jeg endnu ikke har set test hvor de ikke ligger i toppen.

Hehe og *TRON er så det Viewsonic kalder "Perfect Flat", men ja det er en
afart af et *TRON billedrør :)

> Men andre typer er der både gode og dårlige modeller.
jeps

Flemming

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-03 15:44

In dk.edb.hardware, Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk>
says...
> Hehe og *TRON er så det Viewsonic kalder "Perfect Flat", men ja det er en

Nej. Perfect Flat-røret er en videreudvikling af SonicTron-røret.

FUT:dk.edb.hardware.skaerm

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-04-03 12:13

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in

> In dk.edb.hardware, Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk>
> says...
>
> Nej. Perfect Flat-røret er en videreudvikling af SonicTron-røret.

Ja, og hvordan staver du til SonicTron? *Tron matcher da rimelig godt?

Flemming-som lige i dette tilfælde undlader at futte "korrekt" for ikke at
starte en halv tråd i en anden gruppe.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-04-03 15:57

In dk.edb.hardware, Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk>
says...
> Ja, og hvordan staver du til SonicTron? *Tron matcher da rimelig godt?

Som du kan læse af mit indlæg, så er ViewSonic's Perfect Flat ikke et
SonicTron.

> Flemming-som lige i dette tilfælde undlader at futte "korrekt" for ikke at
> starte en halv tråd i en anden gruppe.

Det ville ellers kaste mere lys over sagen.

Fra : Den Dovne

Dato : 15-04-03 22:25

"NN" <mclaren_51@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen der kan gi` et godt råd til ny skærm (ikke sony) ?
>
>Skal fortrinsvis bruges til fotos/grafik og skal være mel. 17"- 19 " og ikke
>LCD

Når du skriver foto / grafik syn's jeg alligevel du skulle overveje en
fladskærm - Og meget gerne en 17". De er nede i priser der er til at
betale, og selv om der er både fordele og ulemper er LCD skærme i
mange situationer helt suveræne.

<MLR>

Fra : NN

Dato : 16-04-03 07:00

Jeg synes bare ikke at den gengiver farver som en "rigtig" skærm, men måske
er de blevet bedre.

Kenneth

Fra : Madsen

Dato : 15-04-03 22:43

NN skrev:

> Er der nogen der kan gi` et godt råd til ny skærm (ikke sony) ?

Prøv evt. at spørge i den gruppe som omhandler skærme.
Det er nok der du har størst chance for et brugbart svar.
<http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.skaerm>

Madsen.

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 15-04-03 22:51

Godt råd ?

Set i hvilket perspektiv?
Økonomisk skærm eller bare den bedste?

En Eizo er det ultimative indenfor CRT /TFT/LCD/PLASMA.

Ta' et kig forbi www.eizo.com og find der passer til dig - for derefter at
finde den hos edbpriser.dk

Jeg har oplevet nogle skærme fra Eizo og deres TFT-skærme skiller sig
virkelig ud fra de andre producenter........

Mvh

Zulfqar Ali

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-04-03 01:58

NN <mclaren_51@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9c67f4$0$31940$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der nogen der kan gi` et godt råd til ny skærm (ikke sony) ?
>
> Skal fortrinsvis bruges til fotos/grafik og skal være mel. 17"- 19 " og

Hvis du insisterer på en Trinitronskærm eller lign helt flade skærme med det
svagt indadbuede billede, vil jeg foreslå Samsung NF serien, Samtron eller
LG Flatron. Alle bruger afarter af Trinitron billedrøret - Diamatron,
Flatron m.fl.

Alle er billige og gode.
Hvis du ikke absolut vil ha en trinitronskærm eller lign. vil jeg anbefale
Samsungs DFX serie.
Jeg bruger selv 3 Samsung 755 DF skærme på et Matrox Parhelia grafikkort, og
jeg er særdeles tilfreds med dem. De er skarptegnende, gode i farverne og
kan køre med høje refreshrates.
755 DFX er helt nede i 1606 kr nu (17 Tommer)

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-03 15:46

In dk.edb.hardware, Frodo Nifinger <jni@tdcadsl.dk> says...
> Hvis du insisterer på en Trinitronskærm eller lign helt flade skærme med det
> svagt indadbuede billede, vil jeg foreslå Samsung NF serien, Samtron eller

Det er synsbedrag.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 16-04-03 20:43

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware, Frodo Nifinger <jni@tdcadsl.dk> says...

> Det er synsbedrag.

....når man er vant til en skærm der buer udad.
Efter et par dage har man vænnet sig til det, alt efter hvor meget man
bruger sin pc.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-04-03 02:17

Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9db1cf$0$125$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ...når man er vant til en skærm der buer udad.
> Efter et par dage har man vænnet sig til det, alt efter hvor meget man
> bruger sin pc.

Vel er det ej synsbedrag!

Jeg har kørt med en LG Flatron FT755, en Samsung 755DFX og en Hansol 710A på
et Matrox Parhelia grafikkort simultant.
LG'en buer indad (Har målt efter med lineal) Samsung'en er helt flad, og
Hansol'en buer svagt udad.
Billedet på en Flatronskærm er altså svagt pudeformet. På en Samsung
DF-series er det bare fladt og på en Hansol traditionel skærm er billedet
svagt tøndeformet, men mindre deformt end på det pudeformede billed på
LG'en.

Men bevares, man kan vænne sig til alt! (Selv et søm i røven, går der længe
nok

Jeg kan ikke lide fortegningen, og derfor sværger jeg til Samsungs DF-serie,
hvor billedet er helt fladt.
Men det næste blir da 3 TFT- skærme ( når jeg en gang får råd)

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 17-04-03 12:10

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> et Matrox Parhelia grafikkort simultant.
> LG'en buer indad (Har målt efter med lineal) Samsung'en er helt flad, og

Jeg har lige prøvet at lægge en lineal på den LG 795FT+ jeg har - det
glas er fladt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-04-03 02:14

Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9e8b19$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg har lige prøvet at lægge en lineal på den LG 795FT+ jeg har - det
> glas er fladt.

Du misforstår mig!
Glasset på en LG Flatron CRT skærm er helt fladt.
Men billedet er ikke.

Det skyldes billedrørets opbygning. Da skærmen er helt flad, har strålerne
længere vej ud til siderne end til midten af skærmen, og derfor vil billedet
blive en anelse pudeformet eller konkavt.
Sony har erkendt dette fænomen og prøver at rette op på fejlen ved at lave
bagsiden af glasset buet, dvs. tykkere i siderne.

Du ser det bedst ved at åbne et program og ikke maksimere det helt. Lad
kanten af vinduet flugte et par cm fra skærmens venstre lodrette kant. Tag
nu en lineal, et stykke papir eller andet, du har tiltro til, er lige. Mål
fra kanten af vinduets øverste venstre hjørne ned til vinduets nederste
venstre hjørne.
Nu vil du se, at den lodrette linie buer med hjørnerne længere udaf end
midten. Det er tilsvarende i højre side. Fortegningen er med andre ord
pudeformet. På min LG Flatron TF755 skærm var fortegningen på næsten 2 mm.
For mennesker, der ikke har vænnet sig til fortegningen, vil billedet se ud
som om, det buer indad på midten, altså et konkavt billed.

Faktisk har alle CRTskærme fortegninger af en eller anden art.
På nyere Sony Trinitron skærme retter man op på fejlen ved at lade bagsiden
af glsset bue.
På Samsung DF-serien sætter man en korrigerende glasplade på foran skærmen.
Samsungen virker helt flad, men ulempen er så, at billedet synes at ligge en
anelse dybere inde i skærmen end hos andre skærme.
Den er til gengæld af ubetinget høj kvalitet, kan køre i høje opløsninger
med høj opdateringsfrekens og er skarptegnende over hele skærmen.
Faktisk er den væsentligt bedre end den LG Flatron FT755, jeg havde for en
kort bemærkning.

Trinitronskærme er dog ikke uden fordele. De er generelt skarptegnende og af
god kvalitet med høj opdateringsfrekvens i høje opløsninger.
De har oxo generelt et godt kontrastforhold (Sony er her i særklasse) Især
er Sony skærmenes evne til at gengive sort i særklasse.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-04-03 12:31

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Sony har erkendt dette fænomen og prøver at rette op på fejlen ved at lave
> bagsiden af glasset buet, dvs. tykkere i siderne.

Det du beskriver kaldes en konkav linse, og så vidt jeg husker har en LG
795FT+ netop konkavt glas (ind mod katoderøret).

> [...]
> For mennesker, der ikke har vænnet sig til fortegningen, vil billedet se ud
> som om, det buer indad på midten, altså et konkavt billed.

Hvis der er en afvigelse, så er den så lille at jeg dårligt kan se den
(og jeg har ellers et godt syn).
Måske har jeg engang i tidernes morgen justeret det væk med
"Shape"-menuen i skærmens OSD-menu.
(der er et menupunkt med en konveks/konkav pude)

Fra : Madsen

Dato : 17-04-03 12:54

Frodo Nifinger skrev:

> Vel er det ej synsbedrag!

Så vidt jeg er orienteret så skyldes det at visse producenter laver
billedrøret fuldstændig fladt også. Det gør en producent som Sony
f.eks. ikke. Godt nok så er Sonys Trinitron-skærme helt flade hvis
men måler frontglasset, men billedrøret er ikke 100 % fladt. Prøv
evt. at læse følgende link hvor det er forklaret.

<http://www.sony.com.hk/Electronics/cp/tech_display.htm>

FUT: <news:dk.edb.hardware.skaerm>.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.