Andet multimedie
CMYK billeder i PageMaker
Fra : KNL DtP

Dato : 14-04-03 13:44

Hej!

Jeg er i sving med at lave en folder, som skal trykkes i 4 farver. Jeg forhørte mig
engang før nytår i denne NG om gode råd til opgaven, og nu er der altså lige et par
spørgsmål:

Jeg har scannet billederne ind fra negativ og redigeret dem i PhotoShop (5.5).
Herefter har jeg lavet dem om fra RGB til CMYK (EuroScale) og gemt dem som TIFF. Så
langt så godt.

Når jeg placerer billedet i PagaMaker (6.5), så ser billedet ikke tilfredsstillende
ud. Skyggen er total sort og højlyset blokker ud - for ikke at nævne farverne er
noget over-saturatede. Jeg ekspoterer til PDF (farvemodel sat til CMYK i PM) -
resultatet er noget bedre, men bestemt ikke som jeg redigerede det i PS.

Skal jeg bare glemme hvordan det ser ud og satse på, at trykket bliver som i
PhotoShop?

Jeg skal ha' ringe til trykkeriet efter påsken og ha' de sidste detaljer på plads,
men jeg vil lige ha' klaret de værste fejl på forhånd.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Studio Smalbro

Dato : 14-04-03 14:32

Når du laver den printfil du senere kører igennem Distiller - har du så sat
under Options sat Send Image Data til Normal?

Har du i Distiller sat den til "don't color manage"?

Kh
Bjørn

Fra : KNL DtP

Dato : 14-04-03 14:55

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse

> Når du laver den printfil du senere kører igennem Distiller - har du så sat
> under Options sat Send Image Data til Normal?

Yes - hos mig ligger den under:
Definer udskriftsformat > Den pågældende profil > Valg > Send billeddata: Normal

> Har du i Distiller sat den til "don't color manage"?

Når jeg siger Eksporter > Adobe PDF > Så står den til Tilsidesæt destiler. Jeg har
lige prøvet og køre igenem Destiler uden Colour Manage. Resultatet var det samme.

Har lige bikset en lille illustration sammen. Jeg synes PDF'en bliver lidt mere rød i
det, og så er skyggepartiet HELT mørkt:

http://mclaren.homepage.dk/photoshop-vs-pagemaker.jpg

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Studio Smalbro

Dato : 14-04-03 15:08

Billedet i PageMaker kan du ikke regne - det er blot et preview.
Billeder vises forskelligt af forskellige programmer - dvs. dit foto vil
ikke se ens ud i photoshop og photopaint.

Hvis du har Acrobat kan du åbne din tif-fil i Acrobat under "Open as PDF".
Så omdannes den til en pdf-fil, som du kan prøve at sammenligne med den pdf
du får når du har distillet printfilen. Jeg vil tro de to filer matcher
hinanden. Umiddelbart syntes jeg det ser rigtigt ud, det du har lavet. Dit
tryk vil komme til at ligne pdf-filen, vil jeg mene.
Hvis du gerne vil checke, kan du åbne den pdf du genererer via distilleren i
photoshop og med "show info" checke om farverne er de samme som i tiffen.

Fra : KNL DtP

Dato : 14-04-03 15:38

> Billedet i PageMaker kan du ikke regne - det er blot et preview.

OK - så jeg skal bare glemme hvordan det ser ud i PageMaker. PDF-filen synes jeg
liger PhotoShop så meget, at det godt kan gå.

Lige en ting til - hvordan kan det være, at PageMaker ikke altid kan fortryde (altså
gå én handling tilbage)?

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 16:06

KNL DtP skrev:

> Når jeg siger Eksporter > Adobe PDF > Så står den til Tilsidesæt
> destiler. Jeg har lige prøvet og køre igenem Destiler uden Colour
> Manage. Resultatet var det samme.

Distiller må skulle stå til at farvestyre og med samme profil som du
har integreret i Photoshop under CMYK (EuroScale). Hvis du ikke har
det, så er det vel mere eller mindre meningsløst at integrere en
farveprofil i billederne i Photoshop, for så kyler Distiller den vel
bare ud igen.

PS. Måske ville det være en god idé at høre trykkeriet om de har en
bedre egnet profil end EuroScale. Ikke fordi at EuroScale ikke er
brugbar, men det kunne jo være at de havde en som var tilpasset til
deres trykmaskine.

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 14-04-03 18:01

> [...]
> bedre egnet profil end EuroScale. Ikke fordi at EuroScale ikke er
> brugbar, men det kunne jo være at de havde en som var tilpasset til

Vil også have dem til at maile en profil, når jeg skal ha' snakket med dem - det må
jo give det bedste "sådan-kommer-det-til-at-se-udpå-tryk"-preview.

Hvordan kører man med disse farveprofiler igennem Destiler? Jeg har ver. 3.0 og under
Job Options > Advanced er det et punkt der hedder Colour Conversion:

http://mclaren.homepage.dk/destiler.gif

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 20:34

KNL DtP skrev:

> Hvordan kører man med disse farveprofiler igennem Destiler? Jeg
> har ver. 3.0 og under Job Options > Advanced er det et punkt der
> hedder Colour Conversion:
>
> http://mclaren.homepage.dk/destiler.gif

Hmm, godt spørgsmål. Jeg kender ikke Distiller 3 og kan umiddelbart
ikke se hvordan man skulle bevare den integrerede profil med de
indstillinger vist på dit screenshot. I Distiller 5.05 som jeg
bruger ser det sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/distiller/color.png>.
Den indstilling sørger for at Euroscale Coated bliver integreret,
men det kan faktisk også være at trykkeriet hellere vil have at du
slet ikke integrerer farveprofiler. Det er derfor en god idé at høre
dem først. Det kan endda være at de har en joboption til Distiller
og en vejledning i hvordan du skal stille den.

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 14-04-03 20:42

> Det er derfor en god idé at høre
> dem først. Det kan endda være at de har en joboption til Distiller
> og en vejledning i hvordan du skal stille den.

Oki - jeg må nok hellere vente og spørge trykkeriet. Jeg siger i hverttilfælde tak
for hjælpen so far :)

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 20:46

KNL DtP skrev:

> Oki - jeg må nok hellere vente og spørge trykkeriet.

Det tror jeg er en rigtig god idé. :)

Madsen.