Bagles? Dyveke?
Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 13-04-03 20:31

Hejsa

Dyveke, er det det du hedder? Du sagde i en tidligere post at du bagte
bagels med vandhævning..

Har du en opskrift?

HC

Fra : D. R. Sijm

Dato : 14-04-03 08:50

Jeps,
Opskriften kommer her:

3 dl mælk
25 gr gær
2 spsk olie
1 spsk sukker
1 tsk salt
1 æg
9 dl hvedemel ca 550 gr

Gæren udrøres i den lune mælk
Olie,salt,sukker og æg tilsættes.
Mel røres i lidt efter lidt.
Ælt dejen grundigt til den er smidig
hæves ca 45 min
Deles i 12 sykker der trilles til 2 cm tykke pølser.
Enderne pensles med vand og de formes til en ring.

Efterhæver ca 15 min.

I en gryde med 2-3 l kogende vand koges ringene et par stykker af gangen ca
2 minutter, tages op med en hulske, sættes på bagepapir, pensles med æg og
bages 20-25 min ved 200 gr midt i ovnen.

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 14-04-03 13:34

=) =) =)

HC

Fra : Martin Hammer

Dato : 14-04-03 18:07

Opskriften ser fin ud, men jeg kan varmt anbefale at udskifte sukkeret
med maltekstrakt som kan købes i helsebutikker. Den sukkerholdige masse
hjælper på hævningen og giver ikke kun en god smag, men også en meget
flottere overflade på bagels end sukkeret gør.
Til den omtalte portion skal der ca. 2 spsk maltekstrakt i dejen og 3
spsk. i vandet man "vandhæver" sine bagels i.

Held og lykke
\Martin

--
Martin Hammer