Jeg forstår det ikke!!!
Fra : J.

Dato : 13-04-03 12:01

Hej

Det lyder måske dumt, men jeg fatter ikke hvorfor jeg skal betale så meget i
skat. Måske er der nogle her der gider forklare det til mig som om jeg var 5
år.

Jeg har et ApS. Sidste år havde jeg overskud og betalte selskabsskat 30% af
overskudet i skat. Jeg valgte derefter at købe en privat lejlighed og havde
så brug for alle de penge jeg kunne få hvorfor jeg gav mig selv en forhøjet
løn. Jeg trak alle penge ud af firmaet til løn. De penge har jeg så betalt
topskat (er det ikke 59% ca.) af. Men det var vist dumt, for så har jeg jo
betalt 89% skal af pengene. Er jeg for dum eller er det rigtigt nok at jeg
skal beskattes så meget??

Min kæreste skylder 80.000 i skat for sidste år. For at betale de 80.000
skal hun tjene lidt over 160.000. D.v.s. at hun skal betale skat af sin
indtjening før hun kan betale sin skat. Er hun så ikke blevet beskatte 2
gange?

- På forhånd tak -

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-04-03 12:18

J. wrote:

> [...]
> betalt 89% skal af pengene. Er jeg for dum eller er det rigtigt nok at jeg

De penge, du allerede har indbetalt (de 30%), modregnes.

> [...]
> skal hun tjene lidt over 160.000. D.v.s. at hun skal betale skat af sin
> indtjening før hun kan betale sin skat. Er hun så ikke blevet beskatte 2

Nej, den første gang er jo for de penge, hun tjente sidste år. Men det
kan være enormt svært at komme ud af en sådan "skatteskrue". Reelt set
skulle hun have lagt penge fra af sin indtjening sidste år, så hun kunne
betale skatten, men jeg ved godt, at det er nemmere sagt end gjort.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ivar

Dato : 13-04-03 13:20

Kim Ludvigsen skrev:

> De penge, du allerede har indbetalt (de 30%), modregnes.

Ja, man betaler ikke selskabsskat af lønudgifter.
Desuden er 30% skat efterfugt af 59% skat ikke 89% !!!
Det er 71,3%.
"J" er ikke den eneste der ikke kan procentregning. Der sidder
folkevalgte politikker der ikke magter det helt elementære.
Se her
http://www.statdem.sdu.dk/~bkl/Faglig/Files/aasemadsen.html

> Nej, den første gang er jo for de penge, hun tjente sidste år.

Det er altid surt at betale penge, men at man skal betale restskat
er i bund og grund et udtryk for, at man har tjent flere penge
end man selv havde forventet. Da restskat kun er den progressive
del af skatten, er ens økonomi betydelig bedre efter at have
betalt restskat end man havde forventet ved forskudsopgørelsen.
Dem der ikke har sparet op til restskatten i fede år, må mangle
elementær økonomisk indsigt.

Ivar

Fra : Morten DH

Dato : 13-04-03 21:06

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse
> "J" er ikke den eneste der ikke kan procentregning. Der sidder
> folkevalgte politikker der ikke magter det helt elementære.
> Se her
> http://www.statdem.sdu.dk/~bkl/Faglig/Files/aasemadsen.html

He he det er en klassiker

Fra : Leonard

Dato : 13-04-03 13:22

"J." <dd@ss.com> wrote:

> jeg fatter ikke hvorfor jeg skal betale så meget i
>skat.

Se positivt på det, når du betaler meget i skat, så er det fordi du
får udbetalt mange penge og ikke har noget at bruge dem til, som kan
trækkes fra. Dvs. du har penge til at bruge på sjov, luxus, fis og
ballade.
Der er jo ikke noget ved ikke at betale skat, for det tyder bare på at
an tjener færre penge end man skylder væk i ting der kan trækkes fra,
og så er der jo ikke noget at have det sjovt for.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dan

Dato : 13-04-03 13:35

Hvorfor har du givet dig selv pengene som lønforhøjelse?!

Hvis det er dit eget ApS, så kunne du jo blot have udloddet pengene til dig selv som udbytte!
Så, havde du sluppet med 28% i udbytteskat, og det er jo et godt stykke fra de 59%

Måske du skulle have haft din revisor med inde i billedet, inden du lige lavede den disposition?

mvh.,
Dan

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 13-04-03 15:55

"J." skrev:

> Men det var vist dumt, for så har jeg jo
> betalt 89% skal af pengene. Er jeg for dum eller er det rigtigt nok at jeg
> skal beskattes så meget??

Du er slet ikke i nærheden af at betale 89 % i (marginal)skat.

Når du trækker penge ud af dit selskab kan det gøres som løn eller som
udbytte. Hvad der i dit tilfælde er mest fordelagtigt kan ikke siges konkret
før du nævner nogle beløb der kan regnes på. Men som udgangspunkt betales
der følgende maksimale procentsatser i skat for udbytte henholdsvis løn:

Udbytte (incl. 30 % selskabsskat): ca. 60 %
Løn (incl. 9 % AMB + SP): ca. 63 %

Det er altså som udgansgpunkt billigere at trække pengene ud som udbytte
(hvis der altså er frie reserver til det).

> [...]
> skal hun tjene lidt over 160.000. D.v.s. at hun skal betale skat af sin
> indtjening før hun kan betale sin skat. Er hun så ikke blevet beskatte 2

Nej, hun bliver kun beskattet 1 gang. Sidste års restskat er fremkommet ved
at der i sidste års indkomst ikke er indeholdt/betalt den skat der skal
svares af indkomsten. Dvs. at restskatten jo vedrører indkomsten fra sidste
år. Hun beskattes således kun "en gang pr. indkomst".

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-04-03 19:49

In <b7bfte$15o7$1@news.cybercity.dk> "J." <dd@ss.com> writes:

> [...]

>betalt 89% skal af pengene. Er jeg for dum eller er det rigtigt nok at jeg

Man kan ikke altid bare laegge procenter sammen f.x. ikke i dette tilfaelde.
Plus at din loen jo tages fra overskuddet og derfor bliver det ikke
selskabsbeskattet.

Og nej, din kaereste skal ikke tjene 160.000 for at faa 80.000 kroner pga.
bundfradraget paa ca. 30.000 kroner. Dvs. de foerste 30.000 hun tjener er
skattefrie.

/Martin