speciellæge i rygge
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 13-04-03 16:41

Davs

Findes der speciel læger i rygge? og hvad hedder disse? ( såfrem de findes )
Skal man ha' en henvisning fra sin egen læge?

Mvh

Bolette

Fra : Gravse

Dato : 13-04-03 22:26

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> Davs
>
> Findes der speciel læger i rygge? og hvad hedder disse? ( såfrem de
findes )
> Skal man ha' en henvisning fra sin egen læge?

<snip>

Tror ikke der findes egentlige ryglæger, vel kun kiropraktorer.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-03 22:32

On Sun, 13 Apr 2003 17:40:53 +0200, "Bolette Nielsen"
<bobo@nospam.bolettes.dk> wrote:

> [...]
>
>Findes der speciel læger i rygge? og hvad hedder disse? ( såfrem de findes )
>Skal man ha' en henvisning fra sin egen læge?

Din egen læge vil efter en samtale evt. kunne vurdere, om du har brug
for en fysiurg, en neurolog eller en ortopædkirurg for nærmere
undersøgelse, da der kan være forskellige årsager til ondt i ryggen.

Mvh
Gerda

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-04-03 18:50

Hejsa igen

> Din egen læge vil efter en samtale evt. kunne vurdere, om du har brug
> for en fysiurg, en neurolog eller en ortopædkirurg for nærmere
> undersøgelse, da der kan være forskellige årsager til ondt i ryggen.

Jeg var til læge forleden dag med noget andet, men fik ham samtidig til at
kigge på min ryg, og forsøren hvor han blev chokeret. Han sagde at han da
godt nok før havde set min ryg når den var skæv, men det her var godt nok
meget vildt synes han, så pt er jeg blevet sendt til røngen ( det skal jeg
den 1. maj ), og så skal jeg tilbage til ham når billederen er klar, og så
må vi se hvad der så skal ske. Jeg må da indrømme at jeg selv er lidt
bekymret over ryggen, og er glad for at jeg fik snakket med ham om den.

Mange hilsner fra

Bolette

PS mange tak for svarene alle sammen

Fra : sn67

Dato : 13-04-03 22:55

> [...]
findes )
> Skal man ha' en henvisning fra sin egen læge?

Det vil typisk være en neurolog,
- og ja, du skal have en henvisning fra egen læge, - samt en god
tålmodighed.

Eksempel fra den virkelige verden: Du har ondt i ryggen, med smerter og
"soven" i benet. Din læge undersøger dig, og alle tegn tyder på en
diskusprolaps. MEN din egen læge må ikke sende dig til scanning på
hospitalet. Han skal i stedet henvise dig til en speciallæge i neurologi,
som - efter endnu en undersøgelse - kan sende dig videre i systemet. Efter
scanning på hospitalet kommer du i audiens hos en neurokirurg, der tager
stilling til din videre skæbne.
Den første speciallæge ser du ikke mere til!

Nu vil jeg for retfærdighedens skyld sige, at da jeg var gennem turen for
ca. 4 år siden, var det som ovenfor beskrevet. Min læge fortalte på
daværende tidspunkt at der blev arbejdet på at ændre reglerne, så alm.
praktiserende læger kunne sende patienter til scanning. Om der er sket noget
i den retning ved jeg ikke, men man kan da håbe. Det vil unægtelig gøre
ventetiden kortere!

Mvh
Susanne

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 26-04-03 09:05

du kan bede din læge om at henvise til et ryg center i amt du bor i

salle

Fra : Per Christensen

Dato : 17-05-03 15:28

Hej Bolette. Det er et par år siden din egen læge kunne sende dig direkte
til scanning. Alt efter din læges vurdering er der stort set ingen ventetid,
men det er tænkeligt du sendes til et andet sygehus, end dit normale. Det er
ikke sikkert du har en disk. det kan også være slidte bruskskiver. Stråler
smerterne ned i benet, er det på tiden at komme afsted.
MVH
Per

Fra : kn

Dato : 10-06-03 18:51

Din egen læge kan henvise dig til en CT scanning, mens kun speciallæger kan
henvise til en MR scanning

KN

Per Christensen <pc@accelerator.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ec646ba$0$5156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...