Egetslevlille ? eggeslevlille ?
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 05-04-03 11:31

Hej.

I en folketælling fra københavn, - er en af mine forfædre anført med
fødselssted "Egetslevlille". Jeg har prøvet at finde oplysninger om
stedet, - men kan ikke finde noget. Det eneste 'der ligner' er Eggeslevlille
som skulle ligge ved skælskør i Sorø amt.

Jeg er næsten 100% sikker på at det er Egetslevlille der står, da skriften
er meget tydelig og flot skrevet. Kan det være en gård eller evt. et
børnehjem der har heddet sådan ???

Håber at nogen kan hjælpe.

mvh Jette.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-04-03 13:02

Jette Jørgensen skrev:

> [...]
> om stedet, - men kan ikke finde noget. Det eneste 'der ligner' er
> Eggeslevlille som skulle ligge ved skælskør i Sorø amt.

Så prøv dér. Det er da oplagt. Stavemåder af geografiske lokaliteter er
ført i nutiden blevet bare nogenlunde standardiseret.

> Jeg er næsten 100% sikker på at det er Egetslevlille

Det er ikke i modstrid med at der menes det der i dag staves
"Eggeslevlille".

TT

Fra : Annelise Brahtz

Dato : 05-04-03 13:29

Ca 3 km. syd-sydøst for Eggeslevmagle i Sorø Amt (Vester Flakkebjerg Herred
ligger der en lille by, der hedder Eggeslevlille
Hilsen Annelise Brahtz

Fra : Annelise Brahtz

Dato : 05-04-03 13:35

Ifølge mit gamle kort fra 1956 ligger en lille by, Eggeslevilde, ca. 3 km.
syd-sydøst for Eggeslevmagle i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt. Der er
ingen kirke der, så mon ikke du skal søge i kirkebogen for Eggeslevmagle?

Mvh.
Annelise Brahtz
________________-

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 05-04-03 14:53

Tak for de hurtige svar.

Jeg var i tvivl om det fordi der er en del forskel på 'eget' og 'egge', men
nu vil jeg prøve at kigge nærmere på Eggeslevmagle.

med venlig hilsen

Jette

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 05-04-03 15:03

Jeg prøvede lige i ddd's søgedatabase, - under Eggeslevmagle, findes der
faktisk et stednavn der er betegnet Egitslevlille, hvilket jo er meget tæt
på Egetslevlille....

mvh Jette

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-04-03 16:46

Jette Jørgensen skrev:

> Jeg prøvede lige i ddd's søgedatabase, - under Eggeslevmagle,
> findes der faktisk et stednavn der er betegnet Egitslevlille,
> hvilket jo er meget tæt på Egetslevlille....

Ja, Egitslevlille = Egetslevlille = Eggeslevlille.

Det er helt normalt at der er en sådan vaklen i stednavne af den type:

Hjermitsev / Hjermeslev
Fjerritslev / Fjerreslev
Erritsø / Erresø

I disse tre tilfælde er det dog "tilfældigvis" formen med -its- der har
"vundet".

På kortet ser det ud til at en del af Eggeslevlille ligger i
Eggeslevmagle Sogn. Resten ligger i Tjæreby.

TT