[PHP] og htaccess
Fra : Jesper Kampfeldt

Dato : 22-03-01 17:10

Hejsa

Er der en php funktion til at bestemme hvilket brugername man er logget
på med ?
Altså hvis man har lavet en .htaccess fil, som sørger for, at kun A og B
kan logge på,
er der så en funktion, der kan returnere A eller B alt efter hvem man er
?

Mvh.
Jesper

Fra : Someone

Dato : 22-03-01 17:42

$PHP_AUTH_USER

Kort og godt... :)

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 22-03-01 17:41

Hej

> [...]
> kan logge på,
> er der så en funktion, der kan returnere A eller B alt efter hvem man er

Der findes ikke nogen funktion, men en variabel man kan hente ud:
$PHP_AUTH_USER.
Læs mere i manualen: <http://dk.php.net/manual/en/features.http-auth.php>

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 22-03-01 17:53

"Emil Rasmussen" <4833o41fj001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Der findes ikke nogen funktion, men en variabel man kan hente ud:
> $PHP_AUTH_USER.

$PHP_AUTH_USER er kun hvis man har lavet autentikeringen via PHP.

> Læs mere i manualen: <http://dk.php.net/manual/en/features.http-auth.php>

Ifølge gængse CGI-implementationer(jeg ved ikke om der er en standard det
står i) bør dette ligge i environmentvariablen REMOTE_USER, hvilket man på
ovenstående link også kan se at det gør i php.

--
Med venlig hilsen,

Nezar Nielsen

Fra : Someone

Dato : 22-03-01 18:23

On Thu, 22 Mar 2001 17:52:54 +0100, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

>$PHP_AUTH_USER er kun hvis man har lavet autentikeringen via PHP.

Nej? Ikke via PHP, via HTTP. Dette inkluderer også .htaccess.

>Ifølge gængse CGI-implementationer(jeg ved ikke om der er en standard det
>står i) bør dette ligge i environmentvariablen REMOTE_USER, hvilket man på
>ovenstående link også kan se at det gør i php.

$REMOTE_USER er kun hvis det er "external authentication" - Og det er
det vel ikke når vi snakker HTTP authentication?

Jeg er ikke voldsomt sikker på om jeg har ret, dog har jeg endnu
aldrig set $REMOTE_USER er sat ved brug af .htaccess. Det er
$PHP_AUTH_USER derimod.

Nogen der kan afklare dette?