Andet multimedie
bentjuul 3670
CMYK farveprofil photoshop ??
Fra : Finn Christensen

Dato : 22-03-01 14:31

INDEN jeg laver ulykker...:

I min photoshop5 var der benyttet en cmyk farveprofil
indstilling der hed
"Swop Coated" / "Dot gain = standard"

Nu skal jeg begynde at bruge Photoshop 6 og vil gerne lige være
HELT sikker på hvad der egentlig er det helt rigtige, hvis man
skal forberede billeder til 4-farvet tryk med CMYK billeder...!

Skal jeg bruge "Swop Coated" eller skulle jeg i virkeligheden
sætte photoshop 6 til at bruge "eurscale coated" ??

Og når jeg så af og til modtage billeder fra udlandet, har jeg
bemærket at Photoshop6 kommer op med en advarsel og spørger om
jeg skal benytte ""euroscale coated" som profil...
Hvad bør jeg gøre der? Skal jeg bede den om at bruge Euroscale
Coeated, eller skal jeg bevare den profil der er i billedet...?

--
Hilsen
Finn

Fra : Madsen

Dato : 22-03-01 19:15

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev:

> [...]
> Hvad bør jeg gøre der? Skal jeg bede den om at bruge Euroscale
> Coeated, eller skal jeg bevare den profil der er i billedet...?

Det er vel afhængig af hvad papir der skal trykkes på. Euroscale skulle
vel egentlig være det mest rigtige, fordi det er tilpasset europæiske
standarder hvorimod Swop Coated er amerikansk, såvidt jeg ved.
Derfor kan man ikke sige hvad der er rigtigt før man ved hvad der
skal trykkes på og hvor det skal trykkes. Skal det sendes tilbage
til f.eks USA og trykkes, så er det nok dumt at pille ved den farveprofil
der ligger der i forvejen. Det er også en god idé at spørge trykkeriet.
Jeg kan anbefale dig at læse den PDF der ligger på <http://www.pixl.dk>
Mere præcist ligger den på downloadsiden hvor man også kan finde
mange andre gode sager. <http://www.pixl.dk/download_dansk.htm>

De forslag der er stillet i filen PS6_Farvestyring.sit synes jeg fungerer
ret godt. (SIT kan pakkes ud med bla. Alladin Expander som kan
hentes her: <http://www.aladdinsys.com/expander/>)

Hjælpefilen i Photoshop 6.0 er også ret omfattende mht. farveprofiler
forøvrigt.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Finn Christensen

Dato : 23-03-01 02:22

Takker
Satser på "Euroscale" så, med mindre det skal tilbage til
udlandet og trykkes, hvilket er UHØRT sjældent i mine
tilfælde....

Finn