Dip
Fra : Janne Nielsen

Dato : 22-03-01 13:37

Hejsa

Jeg efterlyser en dip hvor man selv kryddere, i stedet for at købe færdigt
pulver.

Fra : Deleuran

Dato : 22-03-01 17:56

Hej Janne
Her er mine favoritter (fedtfattige unskyld) de kan naturligvis også laves
på cremefaiche og/eller mayonnaise prøv dig frem.
God fornøjelse.

Rød dip:
2 dl ymer
lidt flødeskum
1 tsk. tomatpuré
tabasco
dijonsennep
lidt worchestersauce
salt

Grøn dip:
2 dl. ymer
1 spsk. hk. persille
1 spsk. hk. dild
1 spsk. hk. purløg
eventuelt lidt revet løg
salt, peber

Dijondip:
2 dl ymer
1 tsk. majsolie
1-2 tsk. dijonsennep

Blå dip:
2 dl. ymer
50 g gorgonzola
salt, peber

Hvidløgsdip:
2 dl syrnet fløde
2-3 fed hvidløg
salt, peber

Fetadip:
2 dl. ymer
1/2 pk. fetina
1 lille fed hvidløg
hk. basilikum

Fremgangsmåde:
Rør, pisk eller blend som det passer sig til ingredienserne.

Lone

Fra : (Sebastian Løc

Dato : 25-03-01 13:03

Janne Nielsen <Janne_Nielsen@email.com> wrote:

> Jeg efterlyser en dip hvor man selv kryddere, i stedet for at købe færdigt
> pulver.

Hej

Lone bruger Ymer som basis.
En anden god base er IMHO fromage frais.

her nogle ideer - smag selv til

fromage frais (ca. 2-3 dl )
2-3 spiseske olivenolie (den finere slags, ikke den du bruger til
stegning)
1 finhakket hårdkogt æg
persille indtil det hele bliver næsten lysegrøn
finthakkede (!!!) chalotteløg
finthakket hvidløg
salt peber

- lad det trække i 2 timer

prøv det hele igen men nu med raps- i stedet for olienolie og dill i
stedet for persille

*******
en til hofterne

2-3 dl creme faiche
1 lille dåse tomatpurre
finhakkede soltørrede tomater
finhakked hvidløg og chalotteløg
rosmarin
oregano
basilikum
salt og sukker i lige dele, peber

******

Du kan sådan set prøve at røre hele din krydderihylde i fromage frais.
Jeg vil nok begynde med et kryderi ad gangen.
Sjovt bliver det f. x. med sød chilli, anis og kanel samt lidt nelliker.
Phantasien kender ingen grænser.

hilsen
Thorfinn