USB MiniVigor ISDN adapter
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 10-04-03 22:17

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-04-03 01:11

Jens Rasmussen wrote:
> Hejsa
>
> En af mine venner som jeg anbefalede at koebe en Powerbook, har faaet
> isdn. I den lokale tdc-biks har de prakket hende et minivigor 128 paa. De
> kan bare ikke faa et til at virke, og nu haenger den paa mig. De mener at
> usb-porten ikke virker (PB G4 500), jeg mener at de er inkompetente og at
> det er en bæ-adapter. Jeg har fundet en nyere driver til Jaguar, som jeg
> har sagt at hun skulle faa installeret med hjaelp fra tdc.

TDC er på vej ud af huset her, før havde jeg alle tele og internet
abonementer hos dem men det er slut fra den første
Glæder mig til Cybercity flex full - speed i weekenden, IHHHHAA

> Er der nogen der har erfaring med isdn via usb paa mac/powerbook? Hvordan
> kan jeg teste om usb-porten virker? Er det nok at proeve med en mus?
> Kender I til andre isdn-adapterer der føres i andre teleforretninger? Jeg
> hoerte at Telia havde et andet maerke, men jeg ved ikke hvilket.
>
> - Jens

Jeg kan ikke svare for driveren til jaguaren, men har selv anvendt
MinniVigor 128 i et par år under OS 9x uden problemer.
Skal man ikke vælge modem i OS.X ligesom OS.9x
(jeg har ikke selv brugt modem under OS.X)

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-04-03 08:48

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> [...]
> Kender I til andre isdn-adapterer der føres i andre teleforretninger? Jeg
> hoerte at Telia havde et andet maerke, men jeg ved ikke hvilket.

Jeg kører med sådan et på min iBook 700, og det virker fint - med én
lille hage. Uden at være helt sikker TROR jeg at miniVigor'en er skurken
når der en sjælden gang kommer en "You need to restart your computer"
(kernel panic). Det sker en meget sjælden gang hvis modemet er
tilsluttet hen over en sleep-periode. I hvert fald sker det aldrig hvis
jeg hiver modemstikket ud af iBooken inden jeg lader den falde i søvn,
og stikker det i igen efter opvågnen.

M.h.t driver, er det da vigtigt at det er den rigtige. Jeg hentede min
fra:
http://support.draytek.com.tw/download/download.php

M.h.t test af USB-port, vil jeg da tro at hvis den virker med musen,
virker den også med miniVigor'en.

På mac'en (10.2.4) skal man jo ind i "netværk" - "modem" og vælge det
rigtige modem, så der står "usb-modem" i "internetopkald". Det synes jeg
selv at jeg havde noget brok med, men har med succes valgt "
"miniVigor_ISDN_PPP" som modem, og jeg har hakket i felterne "Slå
fejlrettelse ..." og "vent på klartone", "opkald" er sat til "tone" og
lyd til "fra".

Lige bortset fra at man måske gør klogest i at hive stikket når mac'en
sover, synes jeg det er et fedt lille modem. Der medfølger også et
program der hedder "kiosk" som man kan bruge til lynhurtigt at slå den
anden ISDN-linje til. Og så fylder det jo ikke mere end at det kan ligge
i en tændstikæske.

Håber det kan lykkes at sætte det op.

v.h
Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 13-04-03 13:39

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Hejsa
>
> En af mine venner som jeg anbefalede at koebe en Powerbook, har faaet
> isdn. I den lokale tdc-biks har de prakket hende et minivigor 128 paa.

Martin har givet en god beskrivelse af minivigor'en. Jeg vil blot nævne,
at hvis ISDN'en skal bruges til netværk (Internettet eller forbindelse
til arbejde), så er en ISDN-router måske et bedre alternativ. Den er
ikke så handy, som USB-dimsen, men er nemmere at få til at virke, og den
må kunne fås til en ganske rimelig pris på brugt-markedet. Jeg bruger
selv en.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.