Kommandoer "hænger", når ADSL modem er kob~
Fra : Anders Friderichsen

Dato : 07-04-03 10:33

Hej

Er der nogen der kender noget til følgende problem:
Min ellers tro væbner, PowerTower Pro m. XLR8 G3, "hænger" med
regelmæssige intervaller, når den er koblet på et CISCO 677 ADSL-modem
i min kærestes lejlighed. I min gamle lejlighed kørte maskinen fint på
ADSL, hvor vi var 8 lejligheder der delte en 2 Mb/s forbindelse via en
router.

Min kærestes ADSL-forbindelse fungerer ellers fint, men ca. hver 10.
minut sker der det, at Mac'en tøver med reagere på kommandoer
(reagerer f.eks. ikke ved klik på et hyperlink eller en menu-baseret
kommando). Der går så nøjagtigt 30 sekunder, før computeren vågner op
og kommandoen udføres. Men det sker kun ca. hver 10. minut.
Når modemet er koblet til min kærestes PC er der ingen problemer.

Jeg har prøvet udelukkelsesmetoden på hardware (SCSI bus, ADB, RAM
kredse, harddiske) og software (boote op fra anden harddisk, TechTool
Pro, Conflict Catcher, etc.) og det eneste der synes at have en effekt
er ADSL forbindelsen: Hvis jeg afkobler modem'et (ved at fjerne kablet
fra Mac'en) og genstarter, så forsvinder problemet. Jeg har prøvet at
skifte cross-over kablet, men uden effekt. Modemmets firmware er
blevet opdateret og opsætningen er korrekt iflg. udbyderens
(Cybercity) tech-support (men de lød mildest talt ikke særlig
kompetente på MacOS (surprise!)).

Er der nogen der er stødt dette problem før, eller måske har nogle
forslag? Ville det hjælpe at sætte en router på modemet?

Anders Friderichsen

Software overview
   Mac OS overview
      Finder:   8.6
      System:   8.6 US
      Active enabler:   None
      At Ease:   Not installed
      QuickTime:   5.0.2
      File sharing:   is off
   Startup device
      Name:   Alfons 9 gig
      Type:   Hard drive
      Location:   ID = 0
      Bus:   SCSI Bus 2
Memory overview
   Disk cache:   7.75 MB
   Virtual memory:   is off
   Built-in memory:   248 MB
      Location Size Memory type
      A1 32 MB DIMM
      B1 32 MB DIMM
      A2 16 MB DIMM
      B2 16 MB DIMM
      A3 8 MB DIMM
      B3 8 MB DIMM
      A4 128 MB DIMM
      B4 8 MB DIMM
   Video memory:   15.96 MB
   External L2 cache:   Not installed
Hardware overview
   Machine ID:   67
   Model names:   Power Macintosh 9500 series
WGS 9650 series
   Keyboard type:   Apple Extended Keyboard (ISO)
   Processor info:   PowerPC G3
   Machine speed:   416 MHz
   FPU:   Built-in
Network overview
Open Transport
   Installed:   Yes
   Active:   Yes
   Version:   2.0.3
AppleTalk
      Installed:   Yes
      Active:   No
      Version:   Not available
TCP/IP
      Installed:   Yes
      Active:   Yes
      Version:   2.0.3
      Personal Web Sharing:   is off
      Netmask:   255.255.255.0
      IP address:   10.0.0.2
      Default gateway address:   10.0.0.1
      Domain:   cybercity.dk
      Name server address:   212.242.40.3
Production information
   ROM revision:   $77D.28F2
   Serial number:   Not applicable
   Software bundle:   Not applicable
   Sales order number:   Not applicable

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-04-03 11:49

avfrider@tiscali.dk (Anders Friderichsen) writes:

> Er der nogen der er stødt dette problem før, eller måske har nogle
> forslag? Ville det hjælpe at sætte en router på modemet?

En Cisco 677 som du siger du har er en Router. Umiddelbart vil
mit bud på problemet være en defekt netvækskort driver
eller et defekt netværkskort. Muligvis kunne det også være
TCP/Ip stakken der er beskadiget.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-04-03 14:41

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

> [...]
> mit bud på problemet være en defekt netvækskort driver
> eller et defekt netværkskort. Muligvis kunne det også være

Du må gerne grine, bare du prøver:
Slå personlig webdeling til.
M.
(Og skriv lige, om det virker - jeg véd godt, jeg er skør)
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Pernille Jensen

Dato : 07-04-03 17:21

Anders Friderichsen <avfrider@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> og kommandoen udføres. Men det sker kun ca. hver 10. minut.
> Når modemet er koblet til min kærestes PC er der ingen problemer.

Din Cisco router har en NAT idle timeout på 10 minutter, og en bug i
routerens firmware gør at timeren ikke nulstilles selv om der er trafik
på forbindelsen.

Du kan heldigvis sætte NAT timeout op. Log ind i routeren med en telnet
klient:

% telnet 10.0.0.1 (eller 192.168.0.1)
% Password: ********
%
% enable
% Password: ********
%
% set nat timeout udp 3600
% set nat timeout tcp idle 86400
%
% write
% reboot

Det sætter NAT timeout op til en time for UDP og 24 timer for TCP
forbindelser.

- Pernille

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-04-03 18:00

pj@ad.ixserve.org (Pernille Jensen) writes:

> Din Cisco router har en NAT idle timeout på 10 minutter, og en bug i
> routerens firmware gør at timeren ikke nulstilles selv om der er trafik
> på forbindelsen.

Hvor har du det fra? Det burde i øvrigt ikke kunne få computeren
til at hænge.

> Det sætter NAT timeout op til en time for UDP og 24 timer for TCP
> forbindelser.

Hvilket vil kunne degradere forbindelse ganske alvorligt, især ved
online spil eller andre der laver mange NAT entries.

Martin

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-04-03 19:58

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> writes:

> Hvor har du det fra? Det burde i øvrigt ikke kunne få computeren
> til at hænge.

Var der ikke noget med en fejl i DHCP i en gammel Mac OS, der netop
fik maskinen til at hænge 30 sekunder?

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-04-03 20:50

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Var der ikke noget med en fejl i DHCP i en gammel Mac OS, der netop
> fik maskinen til at hænge 30 sekunder?

Exactly. Jeg ville straks smide et OS 9.1 Us på den fætter og så er han

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/