Hvor meget varme afgiver grafikkortene ?
Fra : Jakob M

Dato : 11-04-03 11:57

Jeg skal til at investere i et nyt grafikkort, og jeg har i den forbindelse
kig på grafikkort med passiv køling eller kort der nemt kan modificeres til
passiv køling. Men jeg mangler lidt oplysninger om hvor meget varme de
forskellige GPUere afgiver ?. Evt en oversigt lidt som den her for CPUere
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Jeg har synes Radeon 9100 lyder interessant til prisen, men der sidder jo en
blæser på. Når nu Radeon 9000 kan med passiv køling, bør man vel nemt kunne
modificere 9100 til også at køre uden blæser, evt vha en stor køleprofil ?.
Så meget varmere bliver 9100 vel ikke i forhold til 9000 ?. Geforce 4 MX er
ikke så interessant, pga den halvsløje TV-Out.

Mvh
Jakob

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 11-04-03 12:45

I stedet for at kigge på kortene, ville jeg nok hellere kigge på
kølerproducenterne.

De kender de forskellige specs, og fortæller hvad deres køler kan og ikke
kan.

Det bedste bud på en passiv køler for øjeblikket er efter mit skøn den her
fra Zalman.

http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm Hele 1300 cm2
overflade !!!!!!!!!

Jannik

Fra : JRS

Dato : 11-04-03 16:04

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXXXX> skrev i en meddelelse
> [...]
?.
> Så meget varmere bliver 9100 vel ikke i forhold til 9000 ?

9100 skulle være 8500 bare med et nyt navn..
Har selv en R8500 pro med følgende køler på :
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=142&page=1
Kører bare fint ..
Min pro udgave kører 275mhz og 9100 kører kun 250mhz, så det burde på ingen
måde kunne skabe problemer.. Med mindre du har 40C+ i dit kabinet ..

MVH
JRS

Fra : Jakob M

Dato : 12-04-03 08:09

> 9100 skulle være 8500 bare med et nyt navn..
> Har selv en R8500 pro med følgende køler på :
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=142&page=1
> Kører bare fint ..

Lyder godt.

> Min pro udgave kører 275mhz og 9100 kører kun 250mhz, så det burde på
> ingen måde kunne skabe problemer.. Med mindre du har 40C+ i dit
> kabinet ..

Nej, den ligger kun et par grader over stuetemp.

Mvh
Jakob

Fra : michael madsen

Dato : 12-04-03 21:21

"JRS" <jrs@kvalme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ingen
> måde kunne skabe problemer.. Med mindre du har 40C+ i dit kabinet ..

Må jeg spørge hvordan du fik den gamle køleprofil af og har du bare limet
eller brugt termisktape til den nye køler.
MVH. Michael Madsen

Fra : JRS

Dato : 13-04-03 15:45

"michael madsen" <removemichael.elgaard@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e98753b$0$31944$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Må jeg spørge hvordan du fik den gamle køleprofil af og har du bare limet
> eller brugt termisktape til den nye køler.
> MVH. Michael Madsen

Jamen det må du da

Jeg smed kortet i fryseren en ½ time (læste et sted på nettet det skulle
gøre limen "mør"), og lagde så et plastikkort mellem selve kortet
køleprofilen, og vippede den af med en skruetrækker.. Skulle bruge en smule
vold, sad sku godt fast ..
Men den kom af..
Så fik jeg "skåret" limresterne af GPU'en med et barberblad og tørede den af
med sprit. Fæstnede den nye profil med det medfølgende termiske lim..
Og jubii, kortet virkede sørme stadigvik da jeg fik smidt det i igen

Har "indsugningen" til at puste lidt på kortet, men tror faktisk ikke det
gør nogen forskel.. Prøvede dog at clocke kortet i sidste uge, og det gik
ikke så godt .. Bliver hurtigt for varmt, ved selv den mindste OC .. Men
kortet kører også i forvejen 275mhz (pro udgave)..

MVH
JRS

Fra : michael madsen

Dato : 13-04-03 17:15

> [...]
> ikke så godt .. Bliver hurtigt for varmt, ved selv den mindste OC .. Men
> kortet kører også i forvejen 275mhz (pro udgave)..

Tak for det, det vil jeg prøve jeg har lige bestilt en profil som din.
MVH Michael Madsen