Hvordan yder et Radeon 9100?
Fra : Devast8or

Dato : 06-04-03 17:29

Hej med jer,

Hvordan er ydelsen på et Radeon 9100 (både med 64 og 128 MB RAM). Meget
gerne sammenlignet med andre kendte chipsets (f.eks. Radeon9500 Pro, GeForce
3 og 4).

Kan det bedre betale sig at købe dette kort til 749/999 (hhv. 64 og 128 MB
RAM) istedet for et Radeon 9500 Pro 128 MB RAM til 1799?

(I øjeblikket har jeg et GeForce 2 GTS 32 MB RAM).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-04-03 18:22

Devast8or wrote:
> [...]
> gerne sammenlignet med andre kendte chipsets (f.eks. Radeon9500 Pro, GeForce

Et Radeon 9100 er det samme som et Radeon 8500 og det performer som et
hurtigt Geforce3 kort.

> Kan det bedre betale sig at købe dette kort til 749/999 (hhv. 64 og 128 MB
> RAM) istedet for et Radeon 9500 Pro 128 MB RAM til 1799?

Tjoh, jeg vil mene det er et godt valg hvor man får meget for pengene.
Der er jo ikke nogen Dx9 spil endnu, så der er ingen grund til at betale
for Dx9 hardware for tiden.

Det samme gælder de 128 MB ram på grafikkort, der er så få spil hvor det
betyder noget at jeg ikke synes du skal bruge penge på det. Gem hellere
kronerne til næste opgradering.

Du kan også prøve og kigge efter et brugt for der er jo altid nogen der
opgradere, men det er dog sjældent der er noget at hente for der er ikke
mange som accepterer det værditab der er på grafikkort og sælger til det
de er værd.

Mvh

Bruno

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-04-03 18:32

iddqd@worldonline.dk wrote:
> Et Radeon 9100 er det samme som et Radeon 8500 og det performer som et
> hurtigt Geforce3 kort.

Glemte lige et par links:

http://www.tech-report.com/onearticle.x/4455
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1647&p=9

Mvh

Bruno

Fra : Rune Manscher

Dato : 06-04-03 18:43

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message news:3E90624D.4030807@worldonline.dk...

> Et Radeon 9100 er det samme som et Radeon 8500 og det performer som et
> hurtigt Geforce3 kort.

Mit hedengange Radeon 8500 havde da samme ydelse som et GF4 Ti4200.

*Rune

Fra : Devast8or

Dato : 06-04-03 20:12

iddqd@worldonline.dk wrote:

> Et Radeon 9100 er det samme som et Radeon 8500 og det performer som et
> hurtigt Geforce3 kort.

Ok, jeg vidste ikke at det var det samme kort. Jeg kiggede i Tom's test af
en masse kort (http://www17.tomshardware.com/graphic/20021218/index.html) og
kunne ikke finde et 9100, men det er jo klart så :)

> Tjoh, jeg vil mene det er et godt valg hvor man får meget for pengene.
> Der er jo ikke nogen Dx9 spil endnu, så der er ingen grund til at
> betale
> for Dx9 hardware for tiden.

Men de kommer vel på et tidspunkt. Dx9 Spillene altså. Men så kan man jo
tænke over en opgradering til den tid. Jeg overvejede nemlig at købe et
billigere kort end 9500 Pro, og så køre med det et års tid eller noget i den
stil. Det burde vel godt kunne lade sig gøre at køre med et 9100 om et ård
tid og få en acceptabel perfomance. Eller hvad? I øjeblikket kører jeg som
sagt med et GF2 GTS 32MB, og det kan da godt Black Hawk Down i 1024x768 med
en acceptable billedkvalitet.

> Det samme gælder de 128 MB ram på grafikkort, der er så få spil hvor
> det betyder noget at jeg ikke synes du skal bruge penge på det. Gem
> hellere kronerne til næste opgradering.

Ja, jeg kan se at i nogle af testene ligge 64MB kortet over 128MB kortet. Og
generelt ligger de ret tæt på hinanden.

> [...]
> der opgradere, men det er dog sjældent der er noget at hente for der
> er ikke mange som accepterer det værditab der er på grafikkort og

Jeg synes ikke jeg har set nogle af de kort til salg i øjeblikket, men man
kan jo holde øjnene åbne.

> Mvh
>
> Bruno

Iøvrigt er de priser jeg opgav lidt forkerte. På edbpriser står de til 663
og 865 for hhv. 64 og 128 MB (begge fra Sapphire). Og så er de til at få fat
i, i modsætning til 9500 Pro.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : JRS

Dato : 08-04-03 11:39

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse
> [...]
[snip]

> [...]
> sagt med et GF2 GTS 32MB, og det kan da godt Black Hawk Down i 1024x768
[snap]

Vil lige gøre opmærksom på at jeg simpelthen ikke har kunnet få BHD til at
køre på min maskine som indeholder et Radeon 8500 pro 64mb .. Ved ikke om
det måske kan være andet i maskinen der fucker med det, men det lagger helt
tosset.. Låner lige et gf2 kort idag eller i morgen og får det prøvet af ..
Spillet er jo for fedt, og så er det da til at gå amok over at min ellers
forholdsvis tunge computer bare ikke kan køre det
MVH
JRS

Fra : Devast8or

Dato : 08-04-03 12:20

JRS wrote:
> [...]
> morgen og får det prøvet af .. Spillet er jo for fedt, og så er det
> da til at gå amok over at min ellers forholdsvis tunge computer bare

Tak for infoen, det var da rart at vide at der kan være problemer. Lad mig
endelig vide om du får det til at køre med et GF2 kort. Hvad har du ellers i
maskinen?

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : No1

Dato : 06-04-03 18:29

> Hvordan er ydelsen på et Radeon 9100 (både med 64 og 128 MB RAM). Meget

Det er Radeon 8500 der har skiftet navn.

Fra : Devast8or

Dato : 06-04-03 20:16

Devast8or wrote:
> [...]
> 128 MB RAM) istedet for et Radeon 9500 Pro 128 MB RAM til 1799?
>
> (I øjeblikket har jeg et GeForce 2 GTS 32 MB RAM).

Hov, glemte at spørge om noget vigtigt: Får kortet strøm fra et HD stik
ligesom 9500 Pro eller får det kun strøm fra AGP porten?

Og bør der være nogle problmer med at sætte sådan et kort i et Abit
KT7A-Raid (ca. 2 år gammelt mobo med VIA KT133A chipset)?

Devast8or

--
Spamfilter activated