Grafikkortkøb!
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 01-04-03 13:50

Hejsa.

Min kære Svoger skal have nyt grafikkort. Hans nuværende er et TNT 2 kort
med 16 MB RAM, så der skal ikke så meget til at imponere ham. Han har ikke
de vilde krav, men vil dog gerne i det mindste kunne spille Need For Speed
Hot Pursuit 2 i en GOD kvalitet og i 1024x768.

Da det ikke er det vilde han hverken spiller eller bruger computeren skal
det altså ikke være et kort til over 1000 kr., hvilket så begrænser min egen
viden.

Derfor, efter at have støvsuget denne gruppe uden held, spørger jeg så JER,
hvad kan i anbefale?

Mvh.

Kenneth

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 01-04-03 14:06

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3e898af4$0$123$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
egen
> viden.
>
> Derfor, efter at have støvsuget denne gruppe uden held, spørger jeg så

Et Radeon 9100 eller et godt GeForce 3 kort er nok vejen frem. Førstnævnte
bør IMØ give mest for pengene. Ved ikke, om der er behov for 128 MB RAM på
kortet.

/Nikolaj

Fra : Peter Holm

Dato : 01-04-03 14:33

> [...]
egen
> viden.
>
> Derfor, efter at have støvsuget denne gruppe uden held, spørger jeg så

Jeg vil foreslå et GeForce2 Ti eller et Geforce4 MX440 64 MB DDR Ram
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617900 .
De koster begge i omegnen 500kr eller lidt mindre, og vil være rigeligt til
hans forbrug.
Jeg spiller selv Need 4 Speed 2 i fin kvallitet på et meget mindre kort (AIW
Radeon 32MB)

Mvh
Peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-04-03 15:28

(: MarlboroMan :) wrote:
> Han har ikke de vilde krav, men vil dog gerne i det
> mindste kunne spille Need For Speed Hot Pursuit 2
> i en GOD kvalitet og i 1024x768.
>
> ikke være et kort til over 1000 kr

Jeg ville vælge et Radeon 9000 med 128MB RAM
og sørge for at det er med passiv køling pga.
mindre larm. 3D performance er på niveau med
Geforce4 MX440 og umiddelbart skulle 2D og
TV-Out være bedre.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Peter Holm

Dato : 01-04-03 21:43

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

> Jeg ville vælge et Radeon 9000 med 128MB RAM
> og sørge for at det er med passiv køling pga.
> mindre larm. 3D performance er på niveau med
> Geforce4 MX440 og umiddelbart skulle 2D og
> TV-Out være bedre.

Det billigste Radeon 9000 med 128MB Ram jeg kan finde koster kr.847,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017897
holdt op imod Geforce4 MX 440 til kr. 424,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617900
lyder Radeon kortet lidt som en overdrivelse til det beskrevne formål synes
jeg.
Radeon 9000 fås dog med 64MB DDR RAM for kr. 614,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017898

Mvh
Peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-04-03 22:30

Peter Holm wrote:
> Det billigste Radeon 9000 med 128MB Ram jeg
> kan finde koster kr.847,-
> holdt op imod Geforce4 MX 440 til kr. 424,-
> lyder Radeon kortet lidt som en overdrivelse til det
> beskrevne formål synes jeg.

Han skriver bare under 1000kr og man får jo hvad
man betaler for ;)

> Radeon 9000 fås dog med 64MB DDR RAM for kr. 614,-

Det var naturligvis dette jeg tænkte på, kunne ikke lige
huske priserne.

Fra : Erik W.

Dato : 02-04-03 08:49

From: "(: MarlboroMan :)"
> Da det ikke er det vilde han hverken spiller eller bruger computeren skal
> det altså ikke være et kort til over 1000 kr., hvilket så begrænser min
egen
> viden.

Ligesom Mikael foreslår jeg Radeon 9000 med Passiv køling. Hos SHG koster
det et godt stykke under de 1000. Det har desuden DVI - som vil være godt
hvis han på et tidspunkt vil have TFT-skærm. Sapphire Radeon 9000 med TV-Out
& DVI Retail fås helt ned til 650 kr.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017898
Det har passiv køling, er billigt og burde være hurtigt nok for de fleste.

Mvh Erik

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 02-04-03 13:15

Tak for svarene alle sammen.

Det bliver nok et Radeon 9000/9100 med enten 64 eller 128 MB RAM han får.
Det ser i hvert fald ud til at det er et fonuftigt kort.

Er der så nogen der kan fortælle mig hvad man får ud af at købe pro
modellen, frem for nonpro modellen?

Mvh.

Kenneth

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 02-04-03 15:05

Lige et tillægsspørgsmål.

Jeg har snævret det ind til 2 kort. Begge fra Sapphire. Det drejer sig om:

Radeon 9000 PRO TV-Out & DVI Retail (AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / Radeon
9000 PRO) http://makeashorterlink.com/?G18731F04
Pris: 999 kr.

Radeon 9100 TV-Out & DVI Retail (AGP / 128MB DDR / 2048x1536 / Radeon 9100)
http://makeashorterlink.com/?B59721F04
Pris: 869 kr.

Jeg ved det er overkill i forhold til hans behov, men det kunne jo være han
fik blod på tanden og ville spille nogle lidt mere krævende spil så, hvilket
af disse 2 kort er bedst (til prisen)?

Mvh.

Kenneth

Fra : Erik W.

Dato : 02-04-03 17:54

"(: MarlboroMan :)" skrev ...
> [...]
han
> fik blod på tanden og ville spille nogle lidt mere krævende spil så,

Sådan som du startede med at beskrive hans behov, synes jeg det er dårlig
rådgivning at prakke ham et af de to kort på, - han vil blive meget gladere
for et Sapphire 9000 med passiv køling. Det larmer ikke og det er 3-400
kroner billigere, og det er hurtigt nok til spil lang tid fremover, når han
nu ikke er spillefreak. Forskellen i ydelsen fra 9000 til 9100 Pro vil
alligevel ikke være mere end nogle få FPS som din svoger aldrig vil lægge
mærke til.
Hemmeligheden ved at rådgive andre er at fokusere på deres behov og
undertrykke sine egne behov. Amen

Mvh Erik

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 02-04-03 19:30

> [...]
> mærke til.
> Hemmeligheden ved at rådgive andre er at fokusere på deres behov og

Du har helt ret Erik.

Jeg gik mere efter det JEG ville have hvis jeg skulle vælge og ikke efter
hvad hans behov er/bliver.

Nu har jeg så kigget på de to Sapphire 9000 kort der er på edbpriser men der
står ingen steder om de begge har passiv køling eller om det kun er den ene
af dem.
Ved du, eller andre, hvilket af de to eller om de begge er passivt kølet?

Mvh.

Kenneth

Fra : Erik W.

Dato : 02-04-03 20:14

"(: MarlboroMan :)" skrev...
> [...]
> af dem.
> Ved du, eller andre, hvilket af de to eller om de begge er passivt kølet?

Når jeg skal tjekke hardware specs bruger jeg ofte SHG, de har detaljerede
oplysninger og som regel også et godt billede af giraffen. Jeg ved faktisk
ikke hvad ydelsesforskellen er imellem et kort med 64MB ram og de 128MB, men
det er der sikkert andre her i gruppen som ved.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340375&ref=edbpriser

Mvh Erik

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-04-03 08:21

(: MarlboroMan :) wrote:
> Du har helt ret Erik.

Godt at du selv kan se det :)

> Jeg gik mere efter det JEG ville have hvis jeg skulle
> vælge og ikke efter hvad hans behov er/bliver.

Pas på med det.

> [...]
> har passiv køling eller om det kun er den ene af dem.
> Ved du, eller andre, hvilket af de to eller om de begge

Nonpro kortene har passiv køling, både 64MB og 128MB
versionerne.

Mvh.
Mikael

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 02-04-03 21:17

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3e8aee01$0$130$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
han
> fik blod på tanden og ville spille nogle lidt mere krævende spil så,

Ja, hvis pengene er der er det ikke nogen dum ide med lidt ekstra.
Sidstnævnte kort er bedst, punktum. Det er også bedst, hvis man ikke tager
højde for prisen, ihvertfald så vidt jeg kan komme frem til. Begge kort er
baseret på den gamle Radeon-chip, men 9100'eren skulle lige være en tand
kraftigere.

/Nikolaj