uberettigede regninger fra teleselskab
Fra : Peter F

Dato : 12-04-03 10:00

Nu har jeg i mere end et år haft problemer med regninger fra tiscali for en
adsl bestilling jeg aldrig har foretaget.
Jeg vil lige høre om jeg kan få flere problemer, så først kortfattet hvad
der er sket.

Får et år siden fik jeg en mail fra tiscali om at nu kunne de komme med adsl
til mig. Jeg svarede at jeg ikke skulle bruge det alligevel, da jeg havde
bestilt og fået det fra en anden udbyder. Først derefter går det op for mig
at det ikke er hos tiscali jeg havde bestilt. Jeg reagerede bare på mailens
indehold og ikke så meget på afsenderen. Først da de siger at jeg så skal
betale 1000 kr for afbrudt bestilling, kigger jeg nærmere på det og bemærker
at jeg ikke har sendt nogen bestilling til tiscali. De holder bare på at jeg
skal betale for afbrudt bestilling og jeg siger at jeg intet har bestilt.

Jeg ser så på deres hjemmeside deres bestillingsystm, hvor man bare kan
indtaste navn og adresse og dermed foretage en bestilling. Jeg gentager at
jeg ikke har bestilt og nævner at sådan som deres site er opbygget så kan
enhver bestille for en fremmed person. Ved en fejl eller som en "spøg. De
vil stadig bare have pengene.

Så kommer der en teknikker fra tdc for at sætte forbindelsen op og jeg siger
til ham at jeg intet skal have og forklarer sagen for ham. Han tager hjem.
Jeg får så en regning for ikke at have været hjeme til teknikkertiden (500
kr) og en ny tid. Jeg ringer til dem og siger jeg intet skal have, intet har
bestilt og at de er nogen fjolser. De vil stadig have 1000 kr. Jeg siger
stadig nej. To uger senere kommer der en teknikker igen. Jeg siger igen at
jeg ikke skal have noget sat op og han går. Igen ringer jeg, igen lytter de
ikke. Igen kommer en teknikkertid. Denne gang er jeg ikke hjemme. Lidt
senere dumper så regninger på 3*500 kr ind for teknikkerbesøg. Igen ringer
jeg. De vil så undersøge sagen og melde tilbage. Jeg får en brev om at de
"fastholder kravet".
Nu har jeg igen fået brev. Denne gang truer de med inkasso.

Hvor langt kan de tillade sig at drive denne latterlige leg? Når der kommer
brev fra en eller anden inkasse-advokat på et tidspunkt og der dumper brev
fra Ribers ind om registrering der, hvad så? Skal jeg tage tiscali i retten,
eller hvad?

Jeg har lige nu kun een email liggende som jeg sendte dem. Jeg havde
sideløbende med telefonsamtalerne skrevet henved 20 mails og fået samme svar
retur hver gang "vi fastholder kravet". Disse er desværre gået tabt i
mellemtiden. Er det et stort problem, eller falder deres sag allerede ved
deres tåbelige tilmeldingsprocedure og det at de på ingen måde kan
dokumentere at JEG har foreteget en bestilling? Det at jeg gentagende gange
sender teknikkerne bort igen burde vel også sansynliggøre at jeg ikke har
bestilt noget...?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-04-03 10:08

In article <b78ki5$17r3$1@news.cybercity.dk>, Peter F wrote:

[klip]

> [...]
> sender teknikkerne bort igen burde vel også sansynliggøre at jeg ikke har

Hvad står der i den email?, og har du et svar på den fra Tiscali der
indkluderer dele af dette eller andre breve hvor du skriver at det
ikke er dig der har bestilt. Eller skriver du bare at du ikke vil
have forbindelsen?

JonB

Fra : Peter F

Dato : 12-04-03 10:18

> [...]
> indkluderer dele af dette eller andre breve hvor du skriver at det
> ikke er dig der har bestilt. Eller skriver du bare at du ikke vil

I den email skriver jeg hele forløbet een gang til. Skriver igen at jeg ikke
anerkender deres krav.
På den mail fik jeg kun et autoresponse svar fra deres server.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-03 10:24

"Peter F" <a@b.cd> skrev:

> Hvor langt kan de tillade sig at drive denne latterlige leg?

Så langt som de har lyst - du behøver dog ikke at lege med.

> Når
> der kommer brev fra en eller anden inkasse-advokat på et tidspunkt
> og der dumper brev fra Ribers ind om registrering der, hvad så?

Der bør ikke komme et brev fra RKI (Ribers), da der kun kan registreres
i RKI, hvis gælden er erkendt eller der er faldet dom.

> Skal jeg tage tiscali i retten, eller hvad?

Lad du bare Tiscali om at føre en retssag, hvis de mener du skylder dem
penge.

> [...]
> desværre gået tabt i mellemtiden. Er det et stort problem, eller
> falder deres sag allerede ved deres tåbelige tilmeldingsprocedure

Det er svært at vurdere men hvis Tiscalis tilmeldingssystem er som du
beskriver så må det være Tiscalis opgave at bevise, at det er dig, der
har foretaget tilmeldingen og ikke en eller anden tilfældig person. Din
mail til Tiscali kan dog være lidt uheldig, da den kan virke som en
bekræftelse af, at det er dig, der har foretaget tilmeldingen. På den
anden side virker det komplet uforståeligt at Tiscali bliver ved med at
sende teknikere ud.

I netop dit tilfælde vil jeg nok opfordre dig til at få en advokat til
at kigge lidt på sagen, da den for mig at se er mere kompleks end de
typiske Tiscalisager, hvor der spyttes regninger ud for ikke leverede
ydelser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 12-04-03 23:43

On 12 Apr 2003 09:24:11 GMT, "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>da den for mig at se er mere kompleks end de
>typiske Tiscalisager,

Ser bestemt sådanne ud.

>hvor der spyttes regninger ud for ikke leverede
>ydelser.

Må jeg se en henvisning til en dom herfor?

--
Morten!

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 13-04-03 13:14

> Må jeg se en henvisning til en dom herfor?

Vi er vist (desværre) efterhånden mange der tror på sådanne udsagn uden
at behøve at se beviser herfor.
Det er jo tilsyneladende typisk Tiscali at begå en fejl (i mit tilfælde
endda indrømme at de har begået en fejl) og derefter fastholde deres
krav på at kunden skal betale fordi Tiscali har lavet en fejl.

I øvrigt Morten, ville det være rart hvis du i dine indlæg gjorde rede
for dine tilhørsforhold, således at alle bliver klar over hvor du
arbejder - Tiscali (med mindre du har skiftet arbejdsplads for nylig).

--
Michael
http://www.vindenand.dk

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 13-04-03 23:01

On Sun, 13 Apr 2003 14:13:46 +0200, Michael Kjærsgård
<mk@vindenand.dk> wrote:

>Vi er vist (desværre) efterhånden mange der tror på sådanne udsagn uden
>at behøve at se beviser herfor.

Baseret på folk der klynker i nyhedsgrupper og på underlødige
websider?

>Det er jo tilsyneladende typisk Tiscali at begå en fejl (i mit tilfælde
>endda indrømme at de har begået en fejl) og derefter fastholde deres
>krav på at kunden skal betale fordi Tiscali har lavet en fejl.

Jeg tror (og ved) at Tiscali som alle andre kan lave fejl, og jeg tror
også på at når de opdages/erkendes at der gøres en indsats for at
rette det, skulle der alligvel ske en smutter er jeg sikker på at
Tiscali gerne hører herom, så der kan rettes op.

>I øvrigt Morten, ville det være rart hvis du i dine indlæg gjorde rede
>for dine tilhørsforhold,

Det gider jeg ikke, det er der ingen grund til.

>således at alle bliver klar over hvor du
>arbejder - Tiscali (med mindre du har skiftet arbejdsplads for nylig).

Jeg er ganske korrekt ansat ved Tiscali, der er sagen helt og aldeles
udvedkomne.

--
Morten!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-03 01:07

Morten Kjaer Nielsen skrev:

>Baseret på folk der klynker i nyhedsgrupper og på underlødige
>websider?

Der er forskel på hvor meget der 'klynkes' over TDC, Cybercity og
Tele2 på den ene side, og Orange, Tiscali og Telia på den anden
side (prioriteret rækkefølge).

Påstår du at det er tilfældigt?

PS. Jeg har tilfældigvis førstehåndskendskab til at 'klynkeriet'
over Telia er berettiget.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-04-03 22:32

Morten Kjaer Nielsen skrev Mandag den 14. april 2003 00:00 i
dk.videnskab.jura:

> [...]
> at rette det, skulle der alligvel ske en smutter er jeg sikker på at
> Tiscali gerne hører herom, så der kan rettes op.

At Tiscali har haft uacceptabelt mangel på styr på
regningsudskrivelser, og rykker af ubetalte regninger, det er et
faktum, det kan ikke diskuteres, slut prut finale.
Jeg var selv et af offerne, 100% en WOL fejl. Hvilket også blev erkendt
dengang.

Jævnligt siden da har det forlydt at det firma du er ansat i, ikke har
fået beder styr på tingene.

Og så husk på at der skal *en* dårlig oplevelse til at ødelægge et godt
image, men der skal *ti* gode oplevelser til at rette op på den ene
dårlige.

Ivar Madsen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 15-04-03 13:31

> Baseret på folk der klynker i nyhedsgrupper og på underlødige
> websider?

I mit tilfælde baseret på egen erfaring.
Jeg kan ikke udtale mig på andres vegne.

> [...]
> rette det, skulle der alligvel ske en smutter er jeg sikker på at
> Tiscali gerne hører herom, så der kan rettes op.

Ja, det er jo fint, men når man kun kan komme til at snakke med supportere
der siger at "jamen i skal bare betale de par tusinde ekstra. Det var godt
nok vores fejl, men vores system er indrettet så vi ikke kan lave det om.
Ærgeligt, ærgeligt", og så ellers ikke kan gøre mere er det jo ikke nemt at
komme konstruktivt videre. Gotså.
Når man så, venligt men bestemt, beder om at komme til at snakke med en
afdelingsleder eller lignende der så må formodes at kunne gøre noget
konstruktivt ved det, får man at vide at det kan ikke lade sig gøre.
Ja, undskyld men hvad pokker synes du så lige man skal gøre (ja, nu har vi
så sendt regningen tilbage med forklaring af forløbet og med anmodning om at
få fremsendt en korrekt regning, men lur mig om ikke blot der kommer en
rykker her om et par dage...)

> Jeg er ganske korrekt ansat ved Tiscali, der er sagen helt og aldeles
> udvedkomne.

Tænk, jeg synes faktisk ikke det er helt og aldeles uvedkommende....

--
Michael
http://www.skydesign.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-04-03 14:41

Michael Kjærsgård <webmaster@post10.zzn.com> skrev:

> [...]
> kunne gøre noget konstruktivt ved det, får man at vide at det kan
> ikke lade sig gøre. Ja, undskyld men hvad pokker synes du så lige

Måske er betingelserne for bedrageri opfyldt?
http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.4

Og for at tage det i opløbet - nej jeg beskylder ikke Tiscali for
bedrageri - det er et spørgsmål.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 17-04-03 19:44

> Måske er betingelserne for bedrageri opfyldt?

Måske? Måske ikke?
Men tror nu alligevel ikke jeg vil gå så vidt som til at anmelde dem :)

Men kunne self. sende en regning på de udgifter jeg har haft på at ringe
til dem (og ikke mindst stå i kø) og sende et anbefalet brev.
-og så kan jeg jo altid lægge 2000 kr. oveni beløbet og sige at det er
en fejl i mit system som jeg ikke kan rette, så de bliver nødt til at
betale :)

Forsvandt Morten Kjaer helt fra denne tråd?

--
Michael
http://www.vindenand.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-04-03 10:24

"Peter F" <a@b.cd> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg igen fået brev. Denne gang truer de med inkasso.
> Skal jeg tage tiscali i retten,

Lad dem bare skrive...

Du skal blot nægte at de skylder dem pengene. Svar gerne skrifteligt på
deres sidste brev, hvori du forklarer forløbet bl.a. at det ikke er dig, som
har bestilt forbindelsen. Jeg plejer gerne at skrive, at fremtidige
unødvendige henvendelser vil blive takseret med 250 kr. pr. påbegyndt time.
Det plejer at virke.. .-)

De kan ikke anmelde dig til RKI før du enten har tilkendegivet, at du
skylder dem pengene eller de har en dom på at du skylder dem pengene. Det
første sker nok ikke , og de tager næppe sagen for retten, da de vil
have meget svært ved at bevise, at det er dig, som har bestilt forbindelsen.

At du har svaret på deres mail, men at du ikke skal have det alligevel er
selvfølgelig ikke godt, men forklar det, som du har gjort her. MEN kun hvis
de bringer det på banen. Der er jo ingen grund til at give dem "beviser"...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Kim

Dato : 12-04-03 16:02

Endnu en glad Tiscali kunde.
Jeg legede katten efter musen med dem i 7 måneder, efter en regning på
1200,- kroner for Internet opringninger gennem telefonlinien (i de gode
gamle dage med et 56 k modem). Problemet var at jeg havde TDC ADSL på
det tidspunkt hvor jeg skulle have ringet og derfor havde et godt
udgangspunkt, da det ville være dumt ikke at bruge det i stedet for
modemet, så regningen skrumpede meget hurtigt til 80 kroner som lå før
jeg fik ADSL, da jeg skrev til dem at jeg ville lade min advokat kigge
på sagen og så vende tilbage til dem.

For mig er firmaet ene og alene ude på at tage røven på folk og ikke
være et seriøst kundevenligt firma.

mvh
Kim

Fra : Thomas N.

Dato : 12-04-03 16:12

OT:

kan man næsten høre det?

(De kan klage lige så længe og tosset de vil... vi sender dem bare en
regning til! - Fra "velkommen på forsiden"-reklamen)

Fra : Kim

Dato : 12-04-03 16:31

Thomas N. wrote:
> OT:
>
> kan man næsten høre det?
>
> (De kan klage lige så længe og tosset de vil... vi sender dem bare en
> regning til! - Fra "velkommen på forsiden"-reklamen)

hehe ja