Salgskonkurrencer
Fra : Peter

Dato : 11-04-03 15:07

Er det tilladt for en engrosvirksomhed at udlodde præmier til de forhandlere
der køber størst antal af en given vare?

Fra : Kim

Dato : 11-04-03 15:58

Peter wrote:
> Er det tilladt for en engrosvirksomhed at udlodde præmier til de forhandlere
> der køber størst antal af en given vare?

Markedsføringslovens §9 forhindrer erhvervsdrivende i at udlodde
salgsfremmende konkurrencer overfor forbrugere, men en lignende regel
findes ikke for BTB, hvorfor det må antages at være tilladt.

mvh
Kim

Fra : Peter

Dato : 11-04-03 16:15

"Kim" <k.j@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3E96D7EF.6090700@sol.dk...

> Markedsføringslovens §9 forhindrer erhvervsdrivende i at udlodde
> salgsfremmende konkurrencer overfor forbrugere, men en lignende regel
> findes ikke for BTB, hvorfor det må antages at være tilladt.

Jeg har bare hørt et eller andet om at det i hvert fald ikke falder i
forbrugerombudsmandens smag, idet det ikke er god markedsføringsskik.
Slutbrugeren kan blive ført bag lyset af en sælger, der får en rejse til
Paris for at sælge Philips frem for Sony. Men konsumenten bliver jo
alligevel ofte "snydt" pga. interne salgskonkurrencer hos forhandleren. Men
jeg har heller ikke kunne finde noget der skulle indikere, at det ikke er
tilladt at lave sådanne konkurrencer.

Fra : Kim

Dato : 11-04-03 16:37

> [...]
> jeg har heller ikke kunne finde noget der skulle indikere, at det ikke er

Jeg kan godt følge dit argument og at forbrugerombudsmanden nok har fået
lidt flere grå hår på hovedet de sidste par år, grundet de ting der
foregår BTB, som smitter af på forbrugeren.
Jeg har arbejdet hos en unavngiven virksomhed som benyttede sig af, hvad
jeg anser som, tvivlsomme salgsfremmende foranstaltninger.
Her drejer det sig dog om BTC, men ikke desto mindre føler jeg at
interne konkurrencer og eksemplet som ovenstående, ligger for meget op
til at snyde kunden i sidste ende.
Jeg arbejder ikke det pågældende sted mere, dels fordi deres chefer
tilsyneladende ikke er undervist i jura, omend de godt kunne bruge et
par timer i det.

Men, på den anden side, forbrugerne er også blevet bedre til at se
gennem den slags. Jeg, f.eks., søger en del informationer før jeg køber
luksusvarer (såsom min nyindkøbte DVD optager) og danner mit eget
indtryk af det, samtidig med at jeg er ligeglad med at købe den form for
varer i Tyskland eller England, hvis det kan spare mig for de kunstige
høje priser, vi har i Danmark.
Dermed rammer jeg som regel udenom de dyrere varer og får som regel
tingene til lavest mulige pris.

Men nu blev den vist drejet mere over i et forbrugerindlæg end juridisk.

Rent juridisk burde der nok gøres noget, men hvad? jeg har ikke svaret,
ved bare at forbrugeren ved den slags aftaler jo kommer til at betale
hele prisen for konkurrencen, men ulovligt er det ikke.
Trist men sandt.

En ting kan man så glæde sig over. Forbrugerne er ikke ligeglade mere,
se bare dit indlæg. Så vi må håbe at der kommer fokus på det på et
tidspunkt.

mvh
Kim

Fra : Peter

Dato : 11-04-03 17:31

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse

> forhandlere

> Jeg har bare hørt et eller andet om at det i hvert fald ikke falder i
> forbrugerombudsmandens smag,

Her er hvad jeg taler om
http://www.forbrugerstyrelsen.dk/jura/loveregl/mfl/vej_forh.htm

Fra : Kim

Dato : 11-04-03 18:44

> Her er hvad jeg taler om
> http://www.forbrugerstyrelsen.dk/jura/loveregl/mfl/vej_forh.htm

Fremragende link.
Men jeg tror det kan være svært at ramme alle BTB konkurrencerne for god
markedsføringsskik. Jeg tvivler på de får fat i størstedelen af
detailvirksomheder, der udfører disse interne konkurrencer.
Men at der er retspraksis på området, gør jo ikke konkurrencerne mere
attraktive at holde.
Jeg kendte ikke til den pågældende dom, så den er kopieret nu. :)

Men som du kan se, så skal de kringle sig rundt om konkurrencerne og
ramme på de følger konkurrencen medfører. Så det hele ender på god
markedsføringsskik og udfaldet kan ende til begge sider, men retspraksis
er guld værd i det tilfælde.

mvh
Kim