misbrugt/erstatning
Fra : mango

Dato : 11-04-03 11:30

Sad og læste om en stedfar der havde misbrugt sin datter sexuelt igennem
mange år, hun var blevet gravid og man kunne gennem blodprøver se at han
var faderen til barnet. Han fik 8 års fængsel og blev dømt til at betale
erstatning til steddatteren...Så var det jeg kom til at tænke på: Hvad
hvis han ikke har pengene..får hun så ikke nogen, eller er der en eller
anden instands hvor hun kan få pengene fra??
Venligst
Mango

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-04-03 14:15

Scripsit "mango" <mango.news@kandu.dk>

> [...]
> steddatteren...Så var det jeg kom til at tænke på: Hvad hvis han
> ikke har pengene..får hun så ikke nogen, eller er der en eller anden

I almindelighed: Nej, der er ikke nogen Mor ude i samfundet der sørger
for at alle altid får alt hvad de har fortjent, og selv punger ud hvis
nogen lider et tab de ikke kan gør for.

Konkret her: Der findes en Lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser. Den dækker erstatning og godtgørelse for "personskade",
men jeg er ikke sikker på om seksuelle overgreb i sig selv anses for
at være en "skade". Umiddelbart ville jeg snarere forvente at der var
tale om en tortgodtgørelse (EAL §26) end en erstatning for
personskade, og i så fald synes den ikke at være omfattet af ordlyden
i førstnævnte lov.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-04-03 15:00

Henning Makholm skrev:

> [...]
> forbrydelser. Den dækker erstatning og godtgørelse for "personskade",
> men jeg er ikke sikker på om seksuelle overgreb i sig selv anses for

Selv om der ingen synlige fysiske skader er, kan seksuelle overgreb godt
være omfattet af Lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser.

Erstatningskravet kan bl.a. omfatte udgifter til læge (psykolog), tabt
arbejdsfortjeneste, svie og smerte samt ødelagt tøj.

--
Reino