Statisk elektricitet
Fra : Mogens

Dato : 11-04-03 16:44

Hej NG

Jeg har et lille problem med statisk elektricitet i min krudttragt, den er
helt "lodden" indvendig når jeg har hældt krudt igennem, så altså, er der
nogen der har et godt råd til at eliminere det problem, vil jeg meget gerne
høre om det.

MVH
Mogens

Fra : Have

Dato : 11-04-03 17:15

Om det lige virker på en krudttragt ved jeg ikke, men det plejer at virke
overfor statist elektricitet.

Lav en vandopløsning af ca. en del skyllemiddel og 5 dele vand, og læg
tragten der i. Lad tragten stå til tørre bag efter.

Jeg håber at du kan bruge det, og at det ikke afsætter smag i vildtet...

Venligst

Jens

Fra : M@X

Dato : 12-04-03 07:56

> Lav en vandopløsning af ca. en del skyllemiddel og 5 dele vand, og læg
> tragten der i. Lad tragten stå til tørre bag efter.

Hvis du laver en portion der er tilstrækkelig stor til at du selv kan bade i
den, kan du osse komme af med det 'lodne'.
Måske hæfter snavs heller ikke mere.
Lad høre om det virker. (både på krudttragten og dig selv)

M@X (hjemvendt fra Sverige hvor biler, gulvtæpper og sengetæpper er statisk
elektriske)

Fra : Mogens

Dato : 12-04-03 18:11

"M@X" <416Tatanka@Nielsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den, kan du osse komme af med det 'lodne'.
> Måske hæfter snavs heller ikke mere.
> Lad høre om det virker. (både på krudttragten og dig selv)

Jeg gider ikke høre på dine dumme kommentarer og hvis du ikke opfører dig
ordentligt vil jeg ikke låne din trailer mere

Mogens

Fra : M@X

Dato : 13-04-03 06:01

> Jeg gider ikke høre på dine dumme kommentarer og hvis du ikke opfører dig
> ordentligt vil jeg ikke låne din trailer mere
>
> Mogens

Det er helt fint med mig du, så hvis du afleverer den inden for en time, så
får du osse din kone igen.

M@X

Fra : P.N.

Dato : 12-04-03 23:33

> [...]
> helt "lodden" indvendig når jeg har hældt krudt igennem, så altså, er der
> nogen der har et godt råd til at eliminere det problem, vil jeg meget

Det problem havde jeg også da jeg havde brugt tragten til bladkrudt (krudt
til haglpatroner ) Så jeg stoppede den i fryseren ca en halv time, så
virkede den igen, da den havde fået stuetemperatur.

Mvh Preben N.

Fra : TheDane

Dato : 18-04-03 22:02

Har haft det samme problem både med nitro og sortkrudt. Det virker som
om beholdenren (plasten) har brug for at komme af med overflødige
elektroner så: fyld beholderen ca. 1/3 op med krudt, ryst den ca. 30 sek
og lad som sædvanligt. Ryst ikke samme mængde krudt mere, det kan
"knuse" krudt kornene og ændre deres brænværdi. 2-3 behandlinger og
problemet er løst.

Krudt og bly
Henrik

http://www.kandu.dk/

Fra : Andy T

Dato : 18-04-03 22:59

Hej Henrik,

Med fare for, som vanligt at få slynget i hovedet at man ikke skal være
biokemiker eller lignende for at komme med indlæg i dk.fritid og jagt, vil
jeg alligevel driste mig til at spørge om du har dokumentation for at
nedennævnte er korrekt?

Jeg forstår hvad du skriver og teoretisk er det rigtigt men næppe i praksis.
Kvaliteten af krudt i dag er af en sådan beskaffenhed at det praktisk taget
er umuligt at "adskille komponenterne" fra hinanden. Det er endda muligt
at "tumble" beskidte patroner i ganske lang tid uden nogen ændring i
forbrændingshastigheden kan registres.

Jeg spørger fordi jeg har interesse i emnet og kun søger at udvide min i
øvrigt begrænset viden om drivmidlernes beskaffenhed.

Jeg har ikke dokumentation for min egen påstand men taler kun ud fra egen
erfaring.

Med venlig hilsen

Andy

Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-04-03 23:33

> [...]
> og lad som sædvanligt. Ryst ikke samme mængde krudt mere, det kan
> "knuse" krudt kornene og ændre deres brænværdi. 2-3 behandlinger og

Mulig du har noe å fare med, når det gjelder statisk elektrisitet (jeg har
bare ladet for rifle og pistol siden 1984), men JEG har aldri latt det
bekymre meg det aller minste.

Men når det blir snakk om "ryst forsiktig i 30 sek" og "ryst ikke.....samme
mængde krudt mere, det kan "knuse" krudt kornene....", da har du ikke den
aller minste peiling på hva du snakker om.

krutt i lukket beholder = dvs RØYSVAKT krutt, er et plast-type stoff. det
er lett og seigt, og tåler helt utmerket å bly både rystet og utsatt for
hylsetrommel og / eller hylsevibrator, og det kan man rolig fortsette med i
en time - 10 timer - 100 timer, ja nesten i det uendelige, uten at det aller
minste skjer.'

Dette er en moderne urban legende, som stammer fra svartkrutttiden.
Svartkruttkorn har en helt annen fysisk sammensetning, og lar seg relativt
lett ryste i stykker, i sammenligning med røyksvakt.

Derfor er slike advarsler ca 120 år for sent ute.

Den som ikke tror, kan prøve å slenge en ladet patron i hylsevibratoren
selv, la den ligge der sammen med 4 - 5 batcher tomhylser å vibrere, og så
demontere patronen med kuleutdrager-hammer, legge kruttet under mikroskop,
og sammenlign med nytt krutt av samme type. Det har jeg gjort.

En kjenner eksempler på engelsk, trådformet balistitt, som er blitt tatt ut
av patronene de ble ladet inn i 1916, like fint den dag i dag, og disse
patronene har vært sluppet ned i fallskjerm på det norske fjellet.....

Når jeg tenker meg om, er forresten dette påståtte problemet med statisk
elktrisitet også noe som først og fremst forbindes med svartkrutt......

Ingenting er så vanskelig å utrydde som gammel overtro! Den bare gjentaes og
gjentaes, inntil alle tror det er sant!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider: