Cal. 0,17 HMR
Fra : Niels

Dato : 11-04-03 09:33

Hej.
Der er kommen en ny caliber, 0.17 HMR. Den er lynende hurtig. ca. 800 m/s.
Kan det virkelig være rigtigt at loven ikke tillader denne til jagt. På
trods af at anslagsenergien er rigelig stor. ift. ex. en cal 22 LR.
Mvh Niels

Fra : Andy T

Dato : 11-04-03 12:23

Hvor har du de informationer fra? Jeg kan ikke se der skulle være noget i
vejen for at anvende den til jagt hvis ellers lovens krav om anslagsenergi
og kuglevægt er opfyldt. Det vil sige du feks. ikke kan skyde råvildt med
den, men jeg kan ikke se du ikke skulle kunne skyde ræv,hare,fasan,due eller
gæs med den. Selvfølgelig kan man stille spørgsmål til det hensigtsmæssige i
at skyde fasaner,duer etc. med et hurtig ekspanderende Varmint projektil,
men det var jo heller ikke det du spurgte om.

Omvendt ville det ikke overraske mig om én af de mange tåbelige love vi har
skulle forhindre jagt på noget vildt som man udmærket kunne skyde på
forsvarlig vis med kaliber .17HMR. Men så er der jo en udfordring til
jægerforbundet og de andre frivillige organisationer som selvfølgelig, med
ildhu (og medlemmernes penge i ryggen) straks vil orientere de relevante
politikere på området og få dette lavet om til alles glæde og fornøjelse.
Nøjagtigt som de gjorde da loven om halvautomatiske rifler trådte i
kraft........... Okay, okay, jeg er færdig nu!
Hilsen
Andy

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 22-04-03 11:05

Andy T <timelapse08@hotmail.com> wrote in article
<3e96a58b$0$24626$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> og kuglevægt er opfyldt. Det vil sige du feks. ikke kan skyde råvildt med
> den, men jeg kan ikke se du ikke skulle kunne skyde ræv,hare,fasan,due

Logisk eller ej - så må cal .17 ikke anvendes til jagt i DK.

Mvh Steen

BEK nr 41 af 21/01/1994 (Gældende)
Bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.

§1, Stk. 5. Riflede våben, der anvendes på de vildtarter, der er nævnt i §
3, stk. 1, nr. 4 og 5, skal mindst være af kaliber .22 (5,5 mm).

§3, Stk. 1.
4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, agerhøne, blishøne, jagtbare ænder
og vadefugle, sølvmåge, fiskehejre, skarv samt de vildtarter, der nævnt i
nr. 5,
- kuglevægt - ingen krav
- anslagsenergi E0 mindst 180 J.
5) Til ringdue, tyrkerdue, kragefugle og stær
- kuglevægt - ingen krav
- anslagsenergi E0 - ingen krav
- mundingshastighed V0 mindst 150 m/sek.

Fra : Andy T

Dato : 22-04-03 18:57

Du har fuldstændig ret, hmmm. Nå men så er det med at komme i gang med at få
det legaliseret. Den lov er jo lavet med tanke for luftgeværer som minimum
skal være kaliber .22 & V/0 150m/s.

Men med den ny kommercielt produceret patron skal loven selvfølgelig
tilpasses denne nye situation.

Mon ikke jægerforbundet og andre foreninger allerede har kørt skytset i
stilling.?!

Venlig hilsen

Andy.

Fra : Niels

Dato : 02-05-03 20:32

"Andy T" <timelapse08@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> tilpasses denne nye situation.
>
> Mon ikke jægerforbundet og andre foreninger allerede har kørt skytset i

Det er der nok ikke nogen der arbejder på. Det ville vist være FOR
optimistisk at tro.