Tualatin
Fra : CooKiE

Dato : 10-04-03 22:08

Hej!

Jeg har pt. 2x866Mhz 256Kb cache P3 Coppermine CPU'er, som bliver kølet med
sådan en fætter:
http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?VareID=27
Kølerne kan køle op til 1GH.

Jeg skifter disse CPU'er ud med 2x1,266GHz 512Kb cache P3 Tualatin CPU'er.
Jeg er i tvivl om ovennævnte køler kan køle disse Tualatin CPU'er? En
Tualatin CPU udvikler jo en del mindre varme end Coppermine, da den er
baseret på 0,13 micron istedet for 0,18. Derfor er min teori at selv om
køleren kun kan køle op til 1 GHz, så vil den vel stadig kunne køle en
Tualatin CPU på 1,266GHz? Eller er jeg helt galt i byen?

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 10-04-03 22:15

> køleren kun kan køle op til 1 GHz, så vil den vel stadig kunne køle en
> Tualatin CPU på 1,266GHz? Eller er jeg helt galt i byen?

Du er nok ikke helt galt på den. Du skal bare sørge for at holde øje med
temperaturen i det første stykke tid. Bare for en sikkerheds skyld.

Fra : CooKiE

Dato : 10-04-03 22:43

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <kimsillasenSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b74ms1$nfs$1@news.cybercity.dk...

> Du er nok ikke helt galt på den. Du skal bare sørge for at holde øje med
> temperaturen i det første stykke tid. Bare for en sikkerheds skyld.

Ja du har ret jeg må nok bare prøve mig frem :)

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-03 22:50

I et smart lille program slog jeg lige din CPU op (866) der står, alt efter
hvilken model det præcist er, at den afgiver mellem 22,9 og 26,1W
hvorimod en P3 Tualatin 1.26 afgiver 29,5W - altså mere end 866..! Men jeg
vil ikke hænges op på det..

Checkede det i Gork's OC tool fra www.overclocking.dk

Asger

Fra : CooKiE

Dato : 10-04-03 23:01

"Asger" <mail(at)tedbundy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken model det præcist er, at den afgiver mellem 22,9 og 26,1W
> hvorimod en P3 Tualatin 1.26 afgiver 29,5W - altså mere end 866..! Men jeg

Wow... Det var da smart. Det havde jeg ikke tænkt på!
På min Tualatin står der bl.a.: Q207A322-0025 (hvad mon det er?) og
1266/512/133/1.45
På min Coppermin står der: 7104A730-0949 SL4MD og 866/256/133/1.7

Kan du så se præcis hvor maget varme de afgiver?

Nu er jeg ikke så god til regning, men da køleren er specificeret til at
kunne køle op til 1GHz (og jeg går ud fra der her er tale om 1GHz for
Coppermine CPU'er), vil den så kunne køle min Tualatin CPU?

Fra : Peter Pan

Dato : 13-04-03 10:37

"CooKiE" <patriot@sol.dk> wrote in message
> På min Tualatin står der bl.a.: Q207A322-0025 (hvad mon det er?) og
> 1266/512/133/1.45
> På min Coppermin står der: 7104A730-0949 SL4MD og 866/256/133/1.7
>
> Kan du så se præcis hvor maget varme de afgiver?

Det der er afgørende er jo hvor meget en P3 på 1 GHz afgiver, da det er det
køleren kan klare. Og en CuMine 1 GHz P3'er afgiver ca. 29 watt. Og din
Tualatin 1.26 afgiver 29,5 Watt.

Og den halve watt skulle nok ikke skabe de helt store problemmer.

Kig evt. på:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Mvh
Anders

Fra : CooKiE

Dato : 13-04-03 23:21

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tualatin 1.26 afgiver 29,5 Watt.
>
> Og den halve watt skulle nok ikke skabe de helt store problemmer.

Lækkert! Mange tak for hjælpen!! Nogen, der vil af med en Tuallie 1,26GHz
512Kb?

Fra : jk

Dato : 11-04-03 08:22

On Thu, 10 Apr 2003 23:07:35 +0200, "CooKiE" <patriot@sol.dk> wrote:

> [...]
>køleren kun kan køle op til 1 GHz, så vil den vel stadig kunne køle en
>Tualatin CPU på 1,266GHz? Eller er jeg helt galt i byen?

Det eneste forbehold der kan være er, at tualatin cpu'er ikke ret
gerne er med på høje temperaturer. De generer ikke ret meget varme,
men de kører heller ikke stabilt hvis temp kommer ret meget over 43
grader.

Vi kører selv med 4 af dem. Hvis ikke du overclocker, skulle det da
være til at styre.

Men jeg bruger selv til en tualeron 1500 (11x137) en globalwin fop32
alu-krop med en 80 mm blæser på. Blæseren er 3400 rpm, men jeg har
skruet den ned til ca. 2800 rpm med en zalman fanmate.
Desuden en kabinetblæser, der blæser ude-luft ind over cpu.

Min temperatur monitor siger 32 grader.

De globalwin fop32 koster ingen penge (100 kr). Deres blæser sidder
med fjedre, som kan gabe over en 80 mm blæser.

Men hvis det er et dual bundkort, fylder det måske for meget.

Ellers kunne du overveje 2 stk. golden orb. De fylder meget lidt.

mvh

John