Q:lynbeskyttelse ?
Fra : Gert

Dato : 10-04-03 18:09

hejsa

er der mon nogen her der har kendskab til transient beskyttelse beregnet for
USB ?

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Den Dovne

Dato : 11-04-03 18:43

"Gert" <GRM@c.dk> wrote:

>er der mon nogen her der har kendskab til transient beskyttelse beregnet for
>USB ?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men problemet med tordenvejr
er overspænding på elnettet. Den bedste beskyttelse herimod er en UPS
selv om den næppe vil gi'r 100% beskyttelse hvis lynet slår ned i
nærheden.

Jeg har også set Midtdata reklamere med en Trust Power Protector
stikdåse med overspændingssikring (til 195 kr) - men om det er andet
og mere end en aprilsnar kan jeg ikke lige overskue.

<DenDovne>

Fra : Gert

Dato : 11-04-03 22:05

"Den Dovne" <DenDovne@NoAddress.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stikdåse med overspændingssikring (til 195 kr) - men om det er andet
> og mere end en aprilsnar kan jeg ikke lige overskue.

det lyder måske nok lidt underligt at jeg efterlyser det til USB,
men grunden er at der skal tilsluttes en vejrstation til PC via USB
og stationen har en mast der rager 10 m op i luften, hvilket jo gør det til
et let mål for lyn.

det er ikket et "problem" jeg selv har men jeg er blevet spurgt om jeg havde
kendskab til en Lynsikring for USB.

jeg selv mener at hvis der er lynsikring mellem udstyr i mast og vejrstation
samt mellem 230v net og pc + netværk
ja så skal det ramme tæt på før det gør anden skade end slår lynsikringen.

mht. den der Trust power protector (har ik set på den) så er prisen ikke
urealistisk,
hvis man bygger selv kan transient beskyttelse laves for under en hund.

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Den Dovne

Dato : 12-04-03 07:20

"Gert" <GRM@c.dk> wrote:

> [...]
>men grunden er at der skal tilsluttes en vejrstation til PC via USB
>og stationen har en mast der rager 10 m op i luften, hvilket jo gør det til

I den situation ville jeg gøre alt for at adskille vejstationen fra
mit øvrige netværk og computerudstyr.

En mulighed ku' være at finde en udtjent computer - en 486'er er vel
ok - der kan hente data fra vejrstationen og sende dem videre via
trådløst netkort.

Har man een gang set hvilken ravage et lyn kan medføre i elektriske
installationer, får man en vis respekt for lyn og torden

<Den Dovne>

Fra : Gert

Dato : 12-04-03 07:42

> [...]
>
> Har man een gang set hvilken ravage et lyn kan medføre i elektriske
> installationer, får man en vis respekt for lyn og torden

jeg må nok indrømme at jeg er ikke såååe nervøs for det
skulle et lyn ramme direkte ned i masten, ja så kan man adskille lige så
tosset man vil det skal nok finde vej til
andet elektrisk udstyr, for selv om man anvender trådløst netværk mm ja så
er alle dele i huset jo forbundet
gennem 230v installationen, den samme risiko er der jo med antennemasten på
ens skorsten.

men bortset fra det så sidder min station på en gammel Pentium 200mhz
og den puter jeg bruger til dagligt er en helt anden
den bliver taget fra bare der er en antydning af torden, lige som resten af
det elektriske i huset

jeg har nemlig både selv været ude for lyn i elinstallation og har set
utallige steder hvor det har været sket
i forbindelse med mit gamle job som elektriker

MVH

Gert Møller