Boller i selleri. Opskrift
Fra : Thomas Hjort

Dato : 10-04-03 16:07

Nogen der har en opskrift på boller i selleri?

Mvh Thomas

Fra : Jeanette Østerbæk

Dato : 11-04-03 09:29

"> Nogen der har en opskrift på boller i selleri?

> Mvh Thomas

Her er en fedtfattig version...
Boller i selleri

170 g hakket skinkekød
3 tsk hvedemel
salt og peber
lidt fintrevet løg
ca. 3/4 dl vand
300 g knoldselleri
2 1/2 dl grøntsagsbouillon
3 tsk hvedemel
salt og peber
3 tsk let-mayonnaise
citronsaft
persille

100 g kogte kartofler
eller 30 g brød

Kom kød, hvedemel, salt, peber og revet løg i en skål. Rør det godt
sammen og rør farsen smidig med vand. Lad farsen hvile mindst 1/2 time i
køleskabet.
Skær selleri i tern og kom dem i en gryde sammen med
grøntsagsbouillon. Rør hvedemel ud i lidt koldt vand og pisk det i, lad
saucen koge til sellerien er mør - ca. 15 min.

Rør farsen igennem, og form den til små boller. Kog kødbollerne i
letsaltet vand til de stiger til overfladen.

Bland de færdige kødboller i sellerisaucen og smag til med salt, peber
og citron. Drys med persille og servér med fx. kartofler eller brød til.
Kogevandet fra kødbollerne kan godt bruges som bouillon, men da skal
det først have været helt koldt og skummet for fedt. Kog evt. bollerne dagen
i forvejen.

MVH Jeanette

Fra : Thomas Hjort

Dato : 11-04-03 22:02

"Jeanette Østerbæk" <jeanette@vm-elektro.dk> skrev i en meddelelse

> "> Nogen der har en opskrift på boller i selleri?

> Her er en fedtfattig version...
> Boller i selleri

> MVH Jeanette

Tak for det :) !

Mvh Thomas

Fra : Martin Andersen

Dato : 13-04-03 00:58

Undskyld jeg spørger men hvor kommer mayonnaisen ind i billedet?

Jeg kunne aldrig forestille mig at bruge mayonnaise i boller i selleri

Fra : Jeanette Østerbæk

Dato : 14-04-03 13:40

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Undskyld jeg spørger men hvor kommer mayonnaisen ind i billedet?
>
> Jeg kunne aldrig forestille mig at bruge mayonnaise i boller i selleri

Mayonnaise er en "sundere" form for fedtstof end magarine..
Opskriften er lånt fra De Danske Vægtkonsulenter. Derfor er det lidt
besynderligt. Alle der har fulgt DDV programmet ved hvad jeg snakker om
c",)

Mvh Jeanette

Fra : kautaq

Dato : 14-04-03 22:23

Jeanette Østerbæk wrote:

> Mayonnaise er en "sundere" form for fedtstof end magarine..
> Opskriften er lånt fra De Danske Vægtkonsulenter. Derfor er det lidt
> besynderligt.

Ja jo, men mayoen er ikke med i fremgangsmåden, kun i
ingredienslisten.
Hvor kommer mayonnaisen ind i billedet?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-04-03 21:58

> Mayonnaise er en "sundere" form for fedtstof end magarine..

Det var virkelig et spøjst argument for at bruge mayonaise.... hvorfor ikke
bruge et fedtstof, der er sundere end mayonaise? Eksempelvis ren rapsolie
eller olivenolie?

Mvh. Lisbeth