Øl fra Bornholm til København via Sverige
Fra : BJ.DK

Dato : 10-04-03 14:11

Er der nogen, der ved hvordan jeg skal forholde mig til dette:

Jeg skal til Bornholm, og ville tage noget øl med hjem fra Svanike Bryghus
til eget forbrug. Min rute hjem går imidlertid i egen bil via Ystad /
Øresundsbroen.

Er der noget jeg skal gøre, når jeg ankommer til / køre ud af Sverige?

Børgesen

Fra : Tony

Dato : 10-04-03 16:03

> Jeg skal til Bornholm, og ville tage noget øl med hjem fra Svanike Bryghus
> til eget forbrug. Min rute hjem går imidlertid i egen bil via Ystad /
> Øresundsbroen.

Du er i transit i Sverige.

> Er der noget jeg skal gøre, når jeg ankommer til / køre ud af Sverige?

Jeg tror ikke jeg forstår spørgsmålet.

Tony

Fra : Søren

Dato : 10-04-03 16:54

"BJ.DK" <news@klog.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal til Bornholm, og ville tage noget øl med hjem fra Svanike Bryghus
> til eget forbrug. Min rute hjem går imidlertid i egen bil via Ystad /
Køb øllene i København!

> Er der noget jeg skal gøre, når jeg ankommer til / køre ud af Sverige?
Hvis du møder en tolder, kan du jo sige at du har øl med, men der gælder nok
de samme regler som der gør med øl fra Tyskland: Du må indføre alt det øl du
vil, bare det er til eget forbrug.

Søren

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 10-04-03 18:05

In news: b7443q$rsb$1@sunsite.dk ,
Søren <leave@mealone.dk> typed:

> [...]
> gælder nok de samme regler som der gør med øl fra Tyskland: Du må
> indføre alt det øl du vil, bare det er til eget forbrug.

Er det ikke stadig max 110 L ? Det står der i hvert fald i de fleste grænse
butikker..
--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 10-04-03 19:12

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:

> [...]
> Søren <leave@mealone.dk> typed:

> Er det ikke stadig max 110 L ? Det står der i hvert fald i de fleste grænse

på told og skats hp står der "til eget forbrug".
Intet fast max.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-04-03 10:43

"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> på told og skats hp står der "til eget forbrug".
> Intet fast max.

I denne sag er de svenske bestemmelser vel mere relevante end de danske. Det kan
vel aldrig være noget problem at genindføre øllet til Amager/Sjælland, hvis der
kan fremvises kvitteringer på at øllet er erhvervet hos Svaneke Bryghus på
Bornholm.

Hvad siger de svenske myndigheder i Ystad til at der kommer en stor mængde øl
fra Bornholm/Danmark? Mon det er nok at oplyse om at øllet er på vej i transit?
I princippet kunne det jo tænkes at øllet blev i Skåne/Sverige og slet ikke blev
genudført til Amager/Sjælland/Danmark.

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-04-03 10:47

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev:

> [...]
> at øllet er på vej i transit? I princippet kunne det jo tænkes at
> øllet blev i Skåne/Sverige og slet ikke blev genudført til

Nu har danskere mig bekendt i mange år kunne tage øl mv. med til
Sverige til eget forbrug også før Sveriges medlemsskab af EU.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-04-03 15:57

> Nu har danskere mig bekendt i mange år kunne tage øl mv. med til
> Sverige til eget forbrug også før Sveriges medlemsskab af EU.

Så er der vel ikke andre problemer i sagen, end at transitmængden af øl kan være
større end det svenskerne vil acceptere som »privat forbrug«.

Claus

Fra : BJ.DK

Dato : 22-04-03 10:56

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kan være
> større end det svenskerne vil acceptere som »privat forbrug«.

Det lykkedes mig at hive et svar ud af danske T&S:

Jeg må indføre i Sverige:

64 liter øl
52 liter stærk øl
og (svjh) 6 liter vin

Her skal det dog bemærkes, at øl er "Stærk Øl" i Sverige, når procenten er
over 3,5 !!
Vin bliver det pr. defination, når styrken er over 7% !!

"Der er lig' et land, det er værr' i
Det er Sverig."

Tak for Jeres input i øvrigt!

Børgesen

Fra : Mads

Dato : 22-04-03 11:48

> [...]
> over 3,5 !!
> Vin bliver det pr. defination, når styrken er over 7% !!

Jeg fandt følgende på Systembolagets hjemmeside:
Från och med 1 januari 2003 får vi svenskar ta med oss följande kvantiteter
alkoholdrycker när vi reser från annat EU-land:

a.. 5 liter sprit
b.. 6 liter starkvin
c.. 52 liter vin
d.. 64 liter öl
Jeg tror ikke de med 64 l øl skelner mellem let- og stærk øl. Starkvin er
vel det vi kalder hedvin, alstå en ca 20%.
Så der skulle være mulighed for at medtage et par kasser af det gode bryg
fra Svaneke. (rigtig god påskebryg)

Mvh Mads