Rå fisk på mange måder!!!
Fra : Niklas

Dato : 09-04-03 23:41

Vi er meget glade for de japanske variationer over Sushi.

Rå fisk er genialt.

Nu er vi, af nogle venner som har sejlet langvejs, blevet fortalt en appetitvækker, der handler om rå fisk og kokosmælk.
Noget de serverer på alle gadehjørner på en bestemt ø i polynesien på same måde som vi har pølsevogne i DK.

Har nogen herinde mere uddybende viden om dette?

Eventuelle opskrifter vil være supergodt.
De vil blive afprøvet snarest.

Niklas

Fra : Bo Warming

Dato : 10-04-03 05:22

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote in message
> Vi er meget glade for de japanske variationer over Sushi.
>
> Rå fisk er genialt.

Sild, tun, sværdfisk og laks er så fede, at de er selvkonserverende, men
hvid fisk smager klamt, hvis du ikke tilføjer wasabe, ingefær, soyasovs og
sushi-ris

Svenskernes lange tradition for gravad sild finder jeg tankevækkende. Prøv
at smide rå optøet sild på rugbrød med fedt og salt. Det er ret godt. Der er
ingen parasitfare som man engang påstod , for at gøre husmor-kunst til noget
livsvigtigt. Ligesom trikiner og bændelorm fra bøftartar ikke har været
risiko i DK siden andelsslagterier med dyrlæger opstod.

Sprængt kød er saltet kød, og salt (eller citronsyre eller sukker) smadrer
proteinstruktur så ting bliver mere velsmagende. Men fordøjelighed kræver
kun opvarmning hvad angår stivelsesprodukter.

BW kemigymnasielærer. Som finder det skandaløst at nævnte sandheder ikke
kommer frem fra chefkemiker Zinck i levnedsmiddelstyrelsen o lign - han
påstår at man kan smage forskel på om fisk har været frosset ned mange
gange, men har ikke dokumentation fra smagspanel, dvs han lyver

NB: Når friskbagt brød smager godt er det fordi molekylstruktur er KAOTISK,
ligesom de er i saltet kød. Brød bliver ikke især tørt af at ligge, det
bliver mikrokrystallinsk, også i plastpose

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-04-03 18:14

On Thu, 10 Apr 2003 06:22:12 +0200, "Bo Warming"
<XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote:

>Svenskernes lange tradition for gravad sild finder jeg tankevækkende. Prøv
>at smide rå optøet sild på rugbrød med fedt og salt. Det er ret godt. Der er
>ingen parasitfare som man engang påstod ,

Grunden til at parasitfaren ikke er der, er at de formentlig er døde
pga. turen i fryseren. Eller fordi der er saltede.
Mange (hvis ikke alle) sushi-restauranter i DK fryser deres rå fisk
før servering for at slå parasitter ihjel.
Parasitter i rå fisk er meget almindeligt. Det er larver fra en
spoleorm, og de dør ved opvarmning over 60 grader eller nedfrysning i
48 timer under minus 20 grader (eller en lynfrsning på minus 60
grader)

>BW kemigymnasielærer.

hvilket gymnasium?

>Som finder det skandaløst at nævnte sandheder ikke
>kommer frem fra chefkemiker Zinck

Nu du har gang i sandhederne:
Zinck er ikke kemiker (han er levnedsmiddelingeniør)
Zinck er ikke ansat i Levnedsmiddelstyrelsen (men direktør for Dansk
Catering Center).
Levnedsmiddelsrtyrelsen ikke eksisteret siden sidst i 1990erne.

>påstår at man kan smage forskel på om fisk har været frosset ned mange
>gange, men har ikke dokumentation fra smagspanel, dvs han lyver

eller også har han bedre smagssaner end smagepanelet.

>NB: Når friskbagt brød smager godt er det fordi molekylstruktur er KAOTISK,

Eller fordi det er friskbagt.....

Fra : Niklas

Dato : 10-04-03 22:02

Hmmmm
Jeg undrer mig bare over om det var mit indlæg der her blev svaret på?

Niklas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 08:37

> Jeg undrer mig bare over om det var mit indlæg der her blev svaret på?

Undren er selfølgeligt helt fint, men du bør nok være opmærksom på at NG er
et temmeligt anarkistisk medium. Hvis du kun vil have indlæg, der præcist
besvarer dit spørgsmål, skal du nok henvende dig til konsulenter. De svarer
almindeligvis på det man spørger om - mod betaling.
Eneste 'binding' er fundatsen, der fortæller hvad der er gruppen
uvedkommende (off topic=OT) - hvilket dette indlæg er et eksempel på. Til
gengæld adresserer det dit spørgsmål ret præcist

vh
Jan

Fra : Bo Warming

Dato : 10-04-03 22:28

<lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
> spoleorm, og de dør ved opvarmning over 60 grader eller nedfrysning i
> 48 timer under minus 20 grader (eller en lynfrsning på minus 60

Dit supplement bekræfter min pointe, at gammeldags husmor-hysteri imod alt
der ikke er gennemstegt og kogt, bør vi forlade

Bl.a. Søborg og Sct Jørgen
> [...]

> Catering Center).
> Levnedsmiddelsrtyrelsen ikke eksisteret siden sidst i 1990erne.

Den væsentlige sandhed er om det skandaløse
Ikke at institutioner skifter navn som vi andre skifter skjorte

Hans underordnede bekræftede at ingen test er sket.
Zinck selv besvarede ikke min mail, han skammer sig over at have opdigtet,
hvad Politiken ønskede

> eller også har han bedre smagssaner end smagepanelet.

KAOTISK,

> Eller fordi det er friskbagt.....

Kan vi komme dybere i forståelsen end at "friskbagt smager godt fordi det er
friskbagt"?
Kaos i stivelsesmolekyler, der så gradvist krystaliserer igen, er en nyttig
og sand forklaring.

Fra : Invader Zim

Dato : 11-04-03 03:52

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message
(snip)

hej Bo, selv om du nu godt ikke rigtigt besvarede det originale indlæg,
ville jeg bare gerne oplyse dig om at du sparker røv, og at du er min nye
mad-helt. hehe

:)

(jaja, det bliver vidst ikke mere OT end det her haha)

-Invader Zim

Fra : Hallo derude

Dato : 12-04-03 21:13

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mange (hvis ikke alle) sushi-restauranter i DK fryser deres rå fisk
> før servering for at slå parasitter ihjel.

Det er faktisk et krav at alt "rå" fisk skal fryses
http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Bakterier_i_maden/parasitterifi
sk.htm

Velbekomme

Henrik

Fra : Hallo derude

Dato : 12-04-03 21:25

"Hallo derude" skrev i en meddelelse
> Det er faktisk et krav at alt "rå" fisk skal fryses

Og for lige at tage lovteksten med ...

B806 "Bekendtgørelse om omsætning, tilvirkning m.v. af fisk ..."

§2 stk 12 http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B1997/0080605.htm#K2
§65 http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B1997/0080605.htm#K7

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 08:30

> [...]
er
> ingen parasitfare som man engang påstod , for at gøre husmor-kunst til

Nu nævner du netop at de har været optøede. Friske sild vrimler med
indvoldsorm, men stegte, saltede eller frosne er disse slået ihjel. Så sild,
der skal spises rå bør fryses i et døgn. Jeg gør det samme ved havørred
eller laks, når jeg bruger dem rå (hvortil jeg ikke regner gravet fisk).

> livsvigtigt. Ligesom trikiner og bændelorm fra bøftartar ikke har været
> risiko i DK siden andelsslagterier med dyrlæger opstod.

Enig.

vh
Jan

Fra : Bo Warming

Dato : 13-04-03 08:12

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
> [...]
> der skal spises rå bør fryses i et døgn. Jeg gør det samme ved havørred
> eller laks, når jeg bruger dem rå (hvortil jeg ikke regner gravet fisk).

Min pointe er at madlavere, der tror på "læge-forsigtighed fra
koleraepidemiens tid" om at alt skal gennemsteges, er til grin.

Jeg har med mange gode vidner ofret mig som forsøgskanin og har
sandsynliggjort, at frossen hakket kød, der er blevet grønt efter t være
blevet glemt udenfor køleskab, bliver man slet ikke syg af at spise (hvilket
ikke er en anbefaling - der skal krydderier til for at det glider ned, og
frisk kød og klogt gravad kød smager langt bedre)

Jeg har desuden gjort det til vane at lade alting lufttørre i stedet for at
lægge det i køleskab - både kød og fisk og løg
(store klumper fx løg skæres i skiver eller saltes/sukres/syres),
og hvert trin af tørring og evt forrådnelse har sin charme -grønt kød og
harsk fisk excl).

Salt, sukker,citronsyre kan sikre mod spy, men det er nu ikke særligt
ildesmagende hvis der i juli (som vikingerne kaldte ormemåneden af samme
grund) er lidt maddiker i køddet - de producerer også smagsstoffer ligesom
gærsvampe ved vinbrygning, og forandring fryder.
Kun fjolser der har besluttet at aparte-er-usundt oplever dårlig smag ved
at lege sådan med tingene.

Jeg har haft diarre af at spise for meget, men aldrig af fordærvet mad.
Indvoldsorm i fisk købt på kajen gør slet ikke mennesker syge - og som nævnt
så dræbes de fleste af de klassiske sygdomsfremkaldende bakterier og
parasitter af en hurtig nedfrysning - og meget trænede smagspaneler kan
værdsætte at fisk ikke har været frosset (hvilket giver en hvis
denaturereing af proteinerne)

Som alle japanere kan min kone smage forskel på 200 arter fisk, og hun kan
også smage om laks i sushi(sashimi) har været frosset, hvilket er et
tåbeligt krav i Danmark men aldrig sker i Japan).
Hun lægger på ingen måde vægt på disse nuancer.
Det er som vinsnobber der mener at fordi de KAN kende årgang dit fra årgang
dat, så er den ene et overlegent dyrt kunstværk.
Til sushi-ris bruger hun danske grødris - de snobbede restaurantkokke vil
kun bruge særligt importeret ris. Der er meget kejserens ny klær i
gastronomi - og især i vinsmagning
At kende nuancer kan være nyttigt for en detektiv. Og jeg siger ikke at
"bare man bliver fuld og ikke blind, er vinen god". Men travle mennesker der
spiser for at leve , kan godt nyde smagsoplevelser maximalt uden at blære
sig eller være perfektionister.

Fra : Anders

Dato : 11-04-03 12:51

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måde som vi har pølsevogne i DK.

> Har nogen herinde mere uddybende viden om dette?
>
> Eventuelle opskrifter vil være supergodt.

Jeg kender ikke umiddelbart retten, men har selv lavet råmarineret fisk med
kokosmælk og limesaft flere gange.
Bland kokosmælk med lime og salt eller soya indtil balancen mellem salt,surt
og kokos er velsmagende.
Skær fisk (næsten hvadsomhelst, men prøv laks, tun eller hellefisk) i
supertynde skiver og læg i et fad.
Hæld marinaden over, og lad stå en lille halv time. Spis!
Marinaden kan varieres i det uendelige f.eks med citrongræs, chili,
appelsinsaft......

Anders