Opsigelse af aftale
Fra : KL

Dato : 09-04-03 18:27

Kære jura-gruppe

Jeg har et spørgsmål her, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med!

Det er sådan at en samarbejdspartner påstår at de har opsagt en kontrakt til
en given dato. Men det eneste vi har modtaget fra dem er dette skrevet i en
mail:

"Vi har opsagt den ene aftale med dig med effekt pr. udgangen af marts. Den
anden aftale vil blive opsagt pr. udgangen af april."

Mit spørgsmål går så ud på, om ovenstående i sig selv kan opfattes som en
opsigelse af en kontrakt/aftale?

I vores kontrakt står der udtrykkeligt at den skal opsiges skriftligt med et
bestemt frist. Men vi har ikke modtaget en direkte opsigelse, kun
ovenstående mail som den anden part nu altså mener er en reel opsigelse.

Hvad mener I?

--
Kim

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-04-03 16:38

"KL" <anonym@anonym.com> wrote in message

> [...]
> bestemt frist. Men vi har ikke modtaget en direkte opsigelse, kun
> ovenstående mail som den anden part nu altså mener er en reel opsigelse.

Den første aftale kan være opsagt (afhængig af tidspunktet for mailen i
forhold til opsigelsesfristen). Jeg læser det sådan, at de har meddelt jer
(mundtligt?) at denne aftale er opsagt, og at mailen er en skriftlig
bekræftigelse på dette.

Den anden aftale er ikke opsagt. Strengt grammatisk er formuleringen ikke en
opsigelse, men et forvarsel om, at der vil komme en opsigelse.

I skal dog nok overveje hvad I vil søge at opnå ved en fastholdelse af
dette. Det er helt tydeligt ud fra ovenstående, at den pågældende
samarbejdspartner ikke længere ønsker at samarbejde med jer. Ved at
fastholde formalia vil I kun forværre situationen, så medmindre der
foreligger andre grunde (økonomi?) til at fastholde dem i en aftale, de
gerne vil ud af, kan I jo lige så godt lade dem slippe.

/Per

Fra : KL

Dato : 10-04-03 18:32

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> forhold til opsigelsesfristen). Jeg læser det sådan, at de har meddelt jer
> (mundtligt?) at denne aftale er opsagt, og at mailen er en skriftlig

Der står i vores kontrakt at opsigelsen skal være skriftlig. Vi har ikke
fået noget som helst på skrift, udover det jeg har citeret, som vi modtog på
en mail.

.... og tak for dit svar!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-04-03 18:50

> Der står i vores kontrakt at opsigelsen skal være skriftlig. Vi har ikke
> fået noget som helst på skrift, udover det jeg har citeret, som vi modtog

> en mail.

En mail er også skriftlig...
Det har været diskuteret før her i gruppen, og holdningen var vist
overvejende, at et krav om skriftlighed er opfyldt med en mail.

Hvis det derimod er særligt pointeret at der skal være en underskrift (evt.
af specificerede personer) ja så må man ty til et brev.

/Per

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 10-04-03 19:16

On Thu, 10 Apr 2003 19:49:49 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@snydcomonto.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis det derimod er særligt pointeret at der skal være en underskrift (evt.
>af specificerede personer) ja så må man ty til et brev.

Eller en attachment med den . Sådan sneder jeg ihvertfald fax'er som
skal underskrives.
Flemming Jacobsen