Andet multimedie
bentjuul 3670
Pdf/X-3 og Pdf/x-1a?
Fra : Thomas

Dato : 09-04-03 13:42

Er der nogen der på nogenlunde alm. dansk kan forklare hvad pdf/x-3 og
pdf/x-1a bliver brugt til i den virkelige verden, og hvad fordelen skulle
være frem for alm. pdf'ere lavet i Distiller?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik?

Fra : KKT

Dato : 16-04-03 08:00

"Thomas" <flash4@ingenspam-it.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der på nogenlunde alm. dansk kan forklare hvad pdf/x-3 og
> pdf/x-1a bliver brugt til i den virkelige verden, og hvad fordelen skulle
> være frem for alm. pdf'ere lavet i Distiller?

En af de førende PDF-eksperter (Stephan Jaeggi) har en hjemmeside hvor du
kan få (næsten) alt omkring PDF og PDF/X-3 at vide på såvel tysk som
engelsk. Adressen er www.prepress.ch
Desuden findes en stor mængde info på www.pdfx3.org

PDF/X-1a er en forgænger for X-3 og bruges fortrinsvis i forbindelse med
aviser og magaziner i USA. Den passer ikke så godt til de europæiske
standarder, bl.a. fordi amerikanerne bruger et andet farverum til CMYK
(swop) hvor vi bruger CMYK (euroscale).
Derudover kan jeg da ganske kort beskrive PDF/X-3 som følger:

PDF/X-3 kan betragtes som et regelsæt der beskriver hvad en PDF-fil "skal
indeholde" og "ikke må indeholde" for at overholde standarden der iøvrigt er
optaget som ISO standard 15930-3:2002.
Målet med standarden er "Use of PDF as the standard file format for Prepress
digital data exchange" og bane vejen for såkaldt "blind exchange" hvilket
teoretisk set skulle åbne mulighed for at man sender en pdf til grafisk
produktion, og der kan produceres uden spørgsmål og kommentarer da alt er
defineret og resultatet bliver nøjagtig som pdf'en er lavet.
Man skal dog være opmærksom på at det ikke kun er pdf'en der skal være
rigtigt. Det grafiske produktionsudstyr skal naturligvis også være rigtigt
konfigureret og kalibreret, men så fungerer det også i praksis (har selv
prøvet i adskillige tilfælde) Det betyder f.eks. at fonte er embedded,
rgb-billeder ikke findes uden en
farveprofil, ingen notater og formularfelter osv.
Overholdes denne standard er pdf'en anvendelig i omkring 99,0% af de moderne
grafiske virksomheder og vil kunne rippes på alt udstyr der minimum er level
2.
Pt. er der ingen selvstændige programmer (mig bekendt) der kan gemme i
PDF/X-3 formatet.
Det er dog alligevel meget enkelt. Hent og installer den gratis PDF/X-3
Inspector fra www.callas.de
I Acrobat har man derefter en plug-in der kan kontrollere om standarden
overholdes og hvis den gør gemmes pdf'en med nyt navn og er derefter en
valid PDF/X-3 fil.

--
Mvh.
Kim Thranborg

Fra : Studio Smalbro

Dato : 16-04-03 09:01

Pt. er der ingen selvstændige programmer (mig bekendt) der kan gemme i
> PDF/X-3 formatet.
> Det er dog alligevel meget enkelt. Hent og installer den gratis PDF/X-3
> Inspector fra www.callas.de

Med Acrobat 6 vil man fremefter kunne gemme i PDF/X-3 og ændre/validere
farverum. Og den kommer på markedet her i foråret.
KH
Bjørn