Andet multimedie
Raster væk med Photoshop
Fra : Soeren Nielsen

Dato : 21-03-01 22:51

Hej,

Hvordan fjerner man let og effektivt raster fra et
rasterlagt billede scannet fra for eksempel en
bog? (Gammelt foto, copyright ok). Det skal bruges
til genreproduktion, men det giver som bekendt
umiddelbart et mønstret skær. Jeg bruger Mac og Photoshop.

Tak for svar.

Fra : Madsen

Dato : 21-03-01 23:02

"Soeren Nielsen" <soerenn@post4.tele.dk> skrev:

> [...]
> til genreproduktion, men det giver som bekendt
> umiddelbart et mønstret skær. Jeg bruger Mac og Photoshop.

Du kunne evt. prøve at dreje det lidt i scanneren og så scanne
det igen, hvis du har mulighed for det. Mange gange kan man
være heldig at næsten undgå det moire der opstår.
Der findes også scannersoftware der påstår at kan fjerne det
i scanningen, men dem jeg har set laver bare en slags sløring
af billedet. En af de bedste filtre i Photoshop til at fjerne den
slags, er efter min mening det der hedder Despeckle.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Niels Svendsen

Dato : 22-03-01 01:38

Jeg ved ikke hvilket scannerprogram du bruger, men i mit (VistaScan), er det nemt at fjerne raster ved indscanning. Der er forskellige rastertætheder, så man må prøve sig frem. Det er straks meget sværere at fjerne, når man har det på skærmen.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Palle B

Dato : 23-03-01 02:11

Prøv evt. i Paint Shop Pro 7.0 , dette program har en udmærket
moiré-fjerner-funktion. du kan evt. downloade 30-dagee evalueringsversion på
www.jasc.com.

Palle

Soeren Nielsen <soerenn@post4.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AB92252.93D6ED90@post4.tele.dk...