Computer fuldstændig død!
Fra : Rasmus Larsen

Dato : 08-04-03 23:57

Jeg konstaterede i dag til min store forundring (og store, store ærgelse!),
at min computer overhovedet ikke ville starte. Der var absolut ingen
livstegn, hverken fra strømforsyning eller andre dele i computeren. Jeg
tænkte, at det nok var strømforsyningen der var røget, så jeg skiftede den
ud med en gammel strømforsyning jeg havde liggende (som jeg er sikker på
virker) - stadig ikke det mindste lille bib eller blæser der roterer. Hvad
dælen kan der være galt? Kan det være bundkortet? Og hvordan kan jeg
fejlfinde, når der slet ingen livstegn er? Må jeg gå den lange, tunge vej
til en computer-reparatør? Jeg har en lille mistanke om, hvad der kan
skyldes den pludselige død, og den går på, at der er sket en kortslutning i
computeren et sted, da strømmen på hovednettet blev taget i dag for hele
vores ejendom i 4 timer, pga. rør/el-arbejde ude på vejen. Det var nøjagtig
efter strømmen på hovednettet blev afbrudt, at jeg konstaterede
computerdøden. Kan "elforsyngen", som vist foretog elafbrydelsen stå til
regnskab for en kortslutning? Håber der er nogle kvikke hoveder i dette
forum, som kan give hjælp eller berette om lignende oplevelser. Venter
spændt på svar....

MVH. Rasmus

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 09-04-03 00:21

Rasmus Larsen wrote:
> [...]
> vores ejendom i 4 timer, pga. rør/el-arbejde ude på vejen. Det var nøjagtig
> efter strømmen på hovednettet blev afbrudt, at jeg konstaterede

Stod den tændt, da elnettet blev afbrudt?

Anyway, det har været nævnt før, at CMOS som indeholder bios'ens
indstillinger, kan pludselig indeholde tilfældige data efter
strømafbrydelser eller lynnedslag i nærheden.
Kuren er i så tilfælde blot at bruge den jumper som reset'er CMOS, eller
bare at fjerne batteriet i et stykke tid, hvis man ikke vil til at lede
efter den jumper.

> Kan "elforsyngen", som vist foretog elafbrydelsen stå til
> regnskab for en kortslutning?

Hvis afbrydelsen var varslet rettidigt; nej.

Fra : Søren Jensen \( 9800~

Dato : 09-04-03 05:19

Spørgsmålet lyder måske dumt , men er der strøm i stikkontakten, ( har du
prøvet en anden stikkontakt )
Bilen kan ikke starte , sender bilen på værkstedet og der er ikke benzin
på.
Jeg har oplevet at en kunder kommer med det problem.

Søren

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 09-04-03 21:23

> Spørgsmålet lyder måske dumt , men er der strøm i stikkontakten, ( har du
> prøvet en anden stikkontakt )

Jeg kan godt forstå du spørger. Jeg stillede det samme spørgsmål i går da
jeg prøvede at fejlfinde, og kunne bare konkludere, at stikkontakten virkede
fint. Endvidere prøvede jeg at skifte computerens elkabel ud - uden held.
Jeg prøvede også at tilslutte computeren en anden stikkontakt bare for at
være sikker, men uden succes.

- Rasmus

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 09-04-03 21:19

> Stod den tændt, da elnettet blev afbrudt?

Nej. Jeg konstaterede bare, at den ikke virkede nogle timer efter
afbrydelsen. Aftenen forinden virkede computeren fint.

> [...]
> Kuren er i så tilfælde blot at bruge den jumper som reset'er CMOS, eller
> bare at fjerne batteriet i et stykke tid, hvis man ikke vil til at lede

Måske var det en idé at prøve det.....

> Hvis afbrydelsen var varslet rettidigt; nej.

Afbrydelsen var varslet. Men kan det være meningen, at man skal trække alle
stik ud kontakterne inden en elafbrydelse? Og i så fald burde elselskabet så
ikke oplyse, at man skal gøre frakoble alle "følsomme elapparater" hvis man
vil undgå kortslutninger? Kort sagt: har elselskabet ikke ansvaret?

- Rasmus

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-04-03 16:28

"Rasmus Larsen" <erasmus@newmail.dk> skrev i en meddelelse news:b71vfg$59a$1@sunsite.dk...

> [...]
> ikke oplyse, at man skal gøre frakoble alle "følsomme elapparater" hvis man
> vil undgå kortslutninger? Kort sagt: har elselskabet ikke ansvaret?

Hej Rasmus
Hvis du har haft dit elkabel siddende i PC'en så kan PSU godt være brændt af på grund af et
højt niveau på elnettet (spike).
Der kan også sidde noget støjfilter i indgangen der måske er blæst af.
Kort sagt hvis du er varslet om at elselskabet vil lege med strømmen en dag så
hiv alle stik ud af de apparater der ikke har en rigtig afbryder men kun en
standby-funktion.
Paul Ø. Sørensen
www.paul.sorensen.as
paul at sorensen.as

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 09-04-03 23:02

> [...]
> Kuren er i så tilfælde blot at bruge den jumper som reset'er CMOS, eller
> bare at fjerne batteriet i et stykke tid, hvis man ikke vil til at lede

Efter at have pillet ved clear-CMOS-jumperen, startede maskinen pludselig
op! Den brokkede sig selvfølgelig over, at CPU-hastigheden skulle
geninstilles, så det gjorde jeg, og vupti, maskinen bootede op! Aaaaaaaaaah,
tænkte jeg, ham Jens er en guttermand! Min lykke var dog alt for kortvarig.
Jeg slukkede maskinen og satte kabinettet på. Herefter var maskinen
fuldstændig død igen. Af med kabinettet, og pille pille pille ved
clear-CMOS-jumperen....ingensom helst reaktion. Damn. Nu kan jeg pille lige
så meget jeg vil med CMOS-jumperen uden nogen reaktion fra maskinen. Så tæt
på, og så alligevel så langt fra. Kan det være det lille 3V lithium-batteri
der er blevet for gammelt, eller kan det ikke have effekten "død computer"
hvis det bliver for gammelt? Eller må jeg bare sande, at der i forbindelse
med strømafbrydelsen er kortsluttet noget, evt. på bundkortet.

Og, undskyld til Jens, at besvarede til din private mail, det var ikke
hensigten, var bare alt for træt efter 12-timers rapportskrivning på mit
studie.

- rasmus

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 10-04-03 02:01

Rasmus Larsen wrote:

> [...]
> op! Den brokkede sig selvfølgelig over, at CPU-hastigheden skulle
> geninstilles, så det gjorde jeg, og vupti, maskinen bootede op! Aaaaaaaaaah,

:)

> Min lykke var dog alt for kortvarig.
> Jeg slukkede maskinen og satte kabinettet på. Herefter var maskinen
> fuldstændig død igen.

Tyder på en delvist defekt PSU.

> Af med kabinettet, og pille pille pille ved
> clear-CMOS-jumperen....ingensom helst reaktion. Damn. Nu kan jeg pille lige
> så meget jeg vil med CMOS-jumperen uden nogen reaktion fra maskinen.

Har du husket at tage stikket fra væggen, når du bruger Clear CMOS-jumperen?
Var stikket taget fra væggen første gang du brugte den?

> Så tæt på, og så alligevel så langt fra.
> Kan det være det lille 3V lithium-batteri der er blevet for gammelt,
> eller kan det ikke have effekten "død computer"
> hvis det bliver for gammelt?

Det kan det i enkelte tilfælde, hvis det er "fladt", dvs. tomt.
Prøv at fjerne det helt inden du prøver at starte.
(Det eneste der sker ved det, er at BIOS'en ikke kan huske
indstillingerne hver gang du slukker pc'en)
Hvis den så kan genstarte uden problemer skal du bare have et nyt.
Jeg så dem lige tilfældigvis hos shg.dk til 25 kr/stk, men ellers kan de
købes i de fleste fotobutikker. Plejer at være type CR2032.

> Eller må jeg bare sande, at der i forbindelse
> med strømafbrydelsen er kortsluttet noget, evt. på bundkortet.

Indtil videre ser det jo ikke helt slemt ud, når den kunne boote efter
at den jumper blev brugt.
Et godt skud må være at din strømforsyning(PSU) ikke er helt på toppen
efter den strømafbrydelse.
Om El-selskabet er ansvarlige for den slags, ved jeg ikke.
Det ved de måske i dk.teknik.el

> Og, undskyld til Jens, at besvarede til din private mail, det var ikke
> hensigten, var bare alt for træt efter 12-timers rapportskrivning på mit
> studie.

Helt i orden, det er bare et standardsvar jeg giver til dem som sender
svar til mig privat.
Det så heller ikke ud som om svaret var stilet direkte til mig.

En anden ting, man ændrer som tommelfingerregel ikke i Subject-linien,
da visse newsklienter (dog ikke min) opfatter det som en ny tråd.
Evt. skriver man bagefter Was: [det gamle subject]
(som jeg har gjort i dette indlæg)