Nyhedsgruppe for akkorder.....
Fra : PsykoFrans

Dato : 08-04-03 22:21

Hej gruppe.

jeg har været inde på det før her i gruppen, men der var ikke rigtig nogen
respons. Er der ikke mulighed for at lave en NG til udveksling af akkorder.
Hvad siger i til det. Lyder det helt dumt. Der er jo mange af de danske
akkorder som man ikke kan finde på nettet.

PsykoFrans

Fra : erl

Dato : 08-04-03 22:14

"PsykoFrans" <jeppe_n@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

Der er jo mange af de danske
> akkorder som man ikke kan finde på nettet.

Hva' mener du med danske akkorder ??

Erling

Fra : PsykoFrans

Dato : 08-04-03 23:15

Akkorder af danske kunstnere fx Kim Larsen, (ved godt der kun er fire .
Men også allan olsen, Johnny madsen og poul Krebs.

PsykoFrans

Fra : erl

Dato : 08-04-03 23:20

> Akkorder af danske kunstnere fx Kim Larsen, (ved godt der kun er fire
.
> Men også allan olsen, Johnny madsen og poul Krebs.
>
> PsykoFrans

Er jo fjernet fra nettet pga. ophavsret !!
Så det du foreslår er en gruppe for "pirateri" - desværre.

Erling

Fra : Leon Jessen

Dato : 09-04-03 07:09

"erl" skrev:
> [...]
> .

> Er jo fjernet fra nettet pga. ophavsret !!
> Så det du foreslår er en gruppe for "pirateri" - desværre.

Hej Erling,

Er du sikker på at det er pirateri at udveksle becifringer til sange???
Hvis ja, hvorfor i alverden er det det???

--
Mvh. Leon
Mail: email@stratleonjessen.dk Fjern 'spaden'.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 09-04-03 09:33

"Leon Jessen" <se_min@signatur.ok> wrote in message
> Er du sikker på at det er pirateri at udveksle becifringer til sange???

Rettighedshaverne kan ikke lide det.

> Hvis ja, hvorfor i alverden er det det???

Fordi. Mere uddybende: De har haft held til at lukke alle danske
akkord-sider med trusler om at hive dem i retten. Så vidt jeg ved er det
endnu ikke blevet efterprøvet ved en domstol, så teknisk set er det vel
endnu ikke afgjort, om det er lovligt eller ulovligt. Dette spørgsmål hører
nok snarere hjemme i jura-gruppen.

/Nikolaj

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-04-03 10:15

erl wrote:

> Er jo fjernet fra nettet pga. ophavsret !!
> Så det du foreslår er en gruppe for "pirateri" - desværre.

Kommer an på, hvordan man udformer det. Det vil muligvis være ulovligt
at udveksle "tabs" og noder. Sandsynligvis også at skrive sangens tekst
med akkordangivelser henover. Men der kan næppe være noget ulovligt i
f.eks. at gøre det på følgende måde:

Coldplay: In My Place (transponeret):

Vers: C - Am - Em - G
Omkvæd: F - C - G

De akkordsammensætninger er så brugte, at man næppe kan hævde at have
ophavsret på dem.

Fra : Jonas Bille

Dato : 09-04-03 12:24

d. 09/04/03 11:14 skrev Jonas Koch Bentzen på ingen.email@eksempel.dk i
artiklen b70oac$224$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> Vers: C - Am - Em - G
> Omkvæd: F - C - G
>
> De akkordsammensætninger er så brugte, at man næppe kan hævde at have

Som en anden sagde, har denne diskussion nok sit rette forum i jura; men det
er også et problem i musikvidenskabelige afhandlinger, hvor meget man må
offentliggøre mht. transskriptioner, formoversigter mm..
Copyright-indehaverne tjener jo penge på at udgive noder mm. bagefter. Man
kan selvfølgelig ikke have copyright på akkordsammenhænge (jo - i et længere
forløb), men hvis man offentliggør formoversigt, akkorder + tekst tror jeg
man kommer i konflikt med ophavsretten...?!?!

hilsen, Jonas

Fra : Martin Hansen

Dato : 09-04-03 15:34

Hvordan kan det så være at fx. TIM CHRISTENSEN selv ligger hans akkorder ud
på hans hjemmeside. + tekster. Er det ikke ulovligt???

Martin
Jonas Bille <jonas_billeNOSPAM@groenjord.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BAB9CF78.6E2B%jonas_billeNOSPAM@groenjord.dk...

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 09-04-03 15:43

Martin Hansen's utterance expressed in

> Hvordan kan det så være at fx. TIM CHRISTENSEN selv ligger hans
> akkorder ud på hans hjemmeside. + tekster. Er det ikke ulovligt???

Det er vel et valg han selv træffer - måske i samråd med
producer etc. , da der nok ikke vil være så stort salg
af akkordhæfter og lignende. Hvis rettighedshaverne -
altså sandsynligvis TC og en eller anden der har hjulpet
ham + produktionsselskabet synes det er ok er det jo
ikke ulovligt.

Hilsner!
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 10-04-03 01:00

Lars Gjerløw Jørgensen <lgjPURGE@jyde.dk> wrote:
> Det er vel et valg han selv træffer -

Det er ikke bare "vel" TC selv der er træffer det valg.
TC's musik ER hans personlige ejendom, som han selv vælger at lægge ud til
offentligt benyttelse.
Dermed frasiger han sig retten til at opkræve betaling fra eventuelle
brugere.
Dog kan han, stadig med Ophavsretsloven i hånden , kræve at ingen andre må
offentliggøre hans musik.
Derudover er det jævla dyrt at lave en sang/nodebog - fordi der ikke bliver
solgt ret mange.!!

Det er ikke ulovligt at lægge selvaflyttede akkorder på nettet,
men det er ulovligt at navngive dem efter et beskyttet værk.(..og hvad er
det så lige værd?)
Det er misbrug - ifølge ophavsretsloven- af en kunstner navn og værk at
skrive titlen på sangen og derefter en række akkorder, uanset hvor
almindeligt brugte de er- hvis det gøres uden kunstnerens ( skriftlige)
tilladelse.

Fuldstændig som med midifiler og songstyles til keyboards. Midifiler kræver
tilladelse og afgift til Ncb. Songstyles må ikke hedde det samme som en
bestemt sang.

/ Flying Hotdogs
der har tjekket dette med KODA, Ncb, Antipiratgruppen o.s.v. igennem det
sidste års tid
I et forgæves forsøg på at få tilladelse til at lave en lovlig
tekst/akkordsite. No luck!
Der er ikke andet at gøre end at vente på www.phonofile.dk bliver til
offentligt brug.

Fra : / / dentro / /

Dato : 10-04-03 12:24

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
| skrive titlen på sangen og derefter en række akkorder, uanset hvor
| almindeligt brugte de er- hvis det gøres uden kunstnerens ( skriftlige)

Det er da også derfor at dette:

Vers: C - Am - Em - G
Omkvæd: F - C - G

....er akkorderne til "Boldclay - In My Face" og ikke Coldplay - In My Place"

- got it? Nogle ting kan ikke ikke forhindres. Hvis det bliver ulovligt at
publicere akkorder med navne som ligner de originale, så koder man det bare
lidt mere. Men kunne vel sagtens forestille sig at sange lå på nettet som "
ljd"#)=KD"LEL"#:_Â`"ÅW;;C " - og så skal man bruge et specielt program til
at afkode det. Lige som med Enigma maskinerne, eller hvad de hed, under 2.
verdenskrig. Webside inde haveren "aner ikke at han har akkorder liggende".
Ifølge ham har han bare nogle hjemmelavede kunstneriske covers til sangene
liggende :)

- Elsker at provokere autoriteter ,o)

/ / dentro / /

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-04-03 13:10

/ / dentro / /'s utterance expressed in
> [...]

> haveren "aner ikke at han har akkorder liggende". Ifølge ham har han
> bare nogle hjemmelavede kunstneriske covers til sangene liggende :)

Det er jo også af den årsag at et helt sub-sprog er opstået på
nettet med ord som warez og p0rn som nogen af de første "ord".
- generelt er bogstaver som ligner andre byttet rundt for at
søgemaskiner og filtre ikke ser dem. Tal kan også bruges som
fx c0ldpl4y - 1n my f4c3 :) T1m Cr1st3ns3n - K1ngs G4rd3n

Hygge!

Fra : Peter G

Dato : 09-04-03 09:00

"PsykoFrans" <jeppe_n@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>af akkorder. Hvad siger i til det. Lyder det helt dumt. Der er jo
>mange af de danske akkorder som man ikke kan finde på nettet.

Jeg tror at styregruppen vil mene at der ikke skrives nok indlæg om
akkorder til at det berettiger sin egen nyhedgruppe.

Indenfor de sidste 14 dage har der været 2 andre indlæg om
tabs/akkorder her i gruppen.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så:

Fra : Cecilie

Dato : 10-04-03 13:44

> Indenfor de sidste 14 dage har der været 2 andre indlæg om
> tabs/akkorder her i gruppen.

Det kunne jo være fordi der ikke er nogen gruppe til det?

Fra : -V-

Dato : 10-04-03 14:02

Cecilie wrote:

> Det kunne jo være fordi der ikke er nogen gruppe til det?

Prøv at læse Peters post igen.
Der har været 2 indlæg om tabs indenfor de sidste 14 dage, og det er
åbenbart ikke nok til at oprette en seperat gruppe til det.

Det var vist det, der var pointen.

-V-

Fra : Kim Jensen

Dato : 10-04-03 11:33

On Tue, 8 Apr 2003 22:21:15 +0100, "PsykoFrans" <jeppe_n@adslhome.dk>
wrote:

Hej Jeppe!

Jeg syns at det lyder som en rigtig go idé og jeg ville i hvert fald
bruge gruppen. Der er som du kan se her mange der siger at det er
"ulovligt" og så videre men jeg jeg tror helt sikkert at der er et
"marked" for sådan en gruppe - ulovligt eller ej.

Jeg ville i hvert fald bruge gruppen! Så hvis du opretter en gruppe
(eller hvordan man nu gør) så skal jeg i hvert fald nok besøge den ;)

kim

Fra : lstage

Dato : 30-05-03 13:22

Jeg ville også være med på den!! Synd folk er lidt negative overfor
ideen når de jo alligevel i forvejen, bruger dét at sende og udveksle
dem til og med hinanden!!
Jeg skal sgu nok besøge gruppen...

Line Stage

http://www.kandu.dk/