PariserBØF
Fra : Carina

Dato : 08-04-03 18:37

Hej gruppe

Jeg har fået en næsten sygelig lyst til pariserbøf. Jeg har ikke prøvet at
lave det før, og kan jo sagtens læse mig til tilbehøret.

Har I nogle gode råd og idéer jeg kan lade mig inspirere af?

VH
Carina

Fra : Niklas

Dato : 08-04-03 21:38

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e9308e8$0$10039$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> lave det før, og kan jo sagtens læse mig til tilbehøret.
>
> Har I nogle gode råd og idéer jeg kan lade mig inspirere af?

En pariserbøf bør være stegt med stærk varme og være sprød på ydersiden men stadig rød og blodig indvendig.
Derfor er kvaliteten af kødet afgørende. Oksetartar af bedste kvalitet er det eneste sagliggørende her.
Den skal serveres med rå æggeblommer, rå løgringe, hakkede syltede rødbeder, picklessalat, friskrevet peberrod, kapers og evt.
karse.

Under bøffen skal der være et stykke franskbrød som er tørristet på den ene side og herefter smørristet på den anden side.

Uhmmm

Niklas

Fra : ram2

Dato : 08-04-03 21:39

"Carina" skrev d. 08-04-03 18:37 dette indlæg :
> Hej gruppe
>
> Jeg har fået en næsten sygelig lyst til pariserbøf. Jeg har ikke
prøvet at
> lave det før, og kan jo sagtens læse mig til tilbehøret.

Hej Carina. Du skal da ha' en pariserbøf.
Sådan gør jeg (Den usunde model):

1 person.

Ingredienser:
250 gr. hakket oksekød
Margarine
1 skive franskbrød
Rå hakket løg
Capers
Rødbeder
Pickles (Den fra "Cervera" er den bedste)
Remoulade
Høvlet peberrod
Æggeblomme
Fremgangsmåde:
Steg 1 skive franskbrød i margarine, så den bliver gylden og sprød. Tag
den af.
Steg kødet formet som en stor hakkebøf. Juster stegetiden efter hvor rød
du vil have den. Anret bøffen på det stegte franskbrød. I en cirkelbue
rundt om bøffen placerer du tilbehøret. I en løgring, som du lægger på
bøffen, lægger du en rå æggeblomme.

Voila - Et herremåltid til damer er skabt.

Fedtprocenten på bøfkødet skal du købe som du kan li' det. Personlig
foretrækker jeg en 6-8 % blanding. Nogle bruger tartar kød, men jeg
synes det smager for lidt.

PS.
Hvis du kommer forbi kroen, gir' jeg en pariser.......

Mvh.
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 09-04-03 08:59

"ram2" skrev i en meddelelse

> I en løgring, som du lægger på
> bøffen, lægger du en rå æggeblomme.

Jeps og er man ikke meget for rå æggeblommer, - f.eks. i kolonihaven på en
varm sommerdag, kan den sagtens erstattes af et spejlæg,

Nette

Fra : ram2

Dato : 09-04-03 09:27

"Nette" skrev d. 09-04-03 08:59 dette indlæg :

> [...]

på en
> varm sommerdag, kan den sagtens erstattes af et spejlæg,

Man kan også bruge disse pasteuriserede blommer, meeen de smager nu
anderledes (forkert) bilder jeg mig ind.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina

Dato : 09-04-03 16:38

"Nette" og "ram2" :

> Jeps og er man ikke meget for rå æggeblommer, - f.eks. i kolonihaven på
en
> varm sommerdag, kan den sagtens erstattes af et spejlæg,

Uuuhhhhhmmmm, jeg glæder mig allerede til spisetid. Tak for jeres gode råd

Carina