forældremyndighed
Fra : Louise

Dato : 08-04-03 13:44

ved ikke helt om dette er den rigtige gruppe, men jeg prøver..

Hvis min kæreste og jeg får barn uden at være gift, vil vi så senere når vi
bliver gift automatisk få fælles forældremyndighed over barnet eller skal vi
først søge om dette?

Louise

Fra : JB [2k]

Dato : 08-04-03 14:22

det vil lægen spørge jer om når i er til undersøgelser ( før barnet er født,
mener jeg )

johnny

Fra : Louise

Dato : 08-04-03 14:41

"JB [2k]" <FJERNDETTEjohnnyb2000@sol.dk> skrev i en meddelelse
> det vil lægen spørge jer om når i er til undersøgelser ( før barnet er
født,
> mener jeg )
>
> johnny

det jeg efterlyser er om når man bliver gift så pr automatik får fælles
forældremyndighed over et barn man har fået før graviditeten?

Louise

Fra : B.H. [2630]

Dato : 08-04-03 14:44

Louise wrote:

> det jeg efterlyser er om når man bliver gift så pr automatik får
> fælles forældremyndighed over et barn man har fået før
> graviditeten?

Det barn ville jeg godt se... (jeg mener bare født før graviditet)

Fra : Louise

Dato : 08-04-03 14:48

"B.H. [2630]" <detailREMOVETHIS@detail.dk> skrev i en meddelelse

> Det barn ville jeg godt se... (jeg mener bare født før graviditet)

*ROFL Mener selvfølgelig før vielsen

Fra : KC

Dato : 08-04-03 14:31

> [...]
vi
> bliver gift automatisk få fælles forældremyndighed over barnet eller skal

BL § 2 Fødes et barn af en ugift kvinde, anses en mand som far til barnet,
hvis han og moderen skriftligt erklærer, at de sammen vil varetage omsorgen
og ansvaret for barnet. Registrering af faderskabet sker i forbindelse med
registrering af barnets fødsel.

Så er der ingen problemer i dette...og I vil have fælles forældremyndighed..

Se også

FML § 5. Er forældrene ikke gift med hinanden, har moderen
forældremyndigheden alene, medmindre forældrene har indgået aftale om fælles
forældremyndighed efter § 6.
FML § 6. Forældrene kan aftale, at de skal have fælles forældremyndighed.
Aftalen er kun gyldig, når den er anmeldt til statsamtet. .

Det hele foregår på en blanket der fremsendes fra Statsamtet, hvor din
samelever erklærer faderskabet til jeres barn.

mvh

KC

Fra : Louise

Dato : 08-04-03 14:45

> [...]
> registrering af barnets fødsel.
>
> Så er der ingen problemer i dette...og I vil have fælles

Problemet ligger i at hvis vi først får barnet og senere bliver gift, får
man så automatisk fælles forældremyndighed eller skal man søge om den?

ved godt at hvis man er gift og får barn får det pr automatik...
Og at man skal søge om den hvis man "bare" er kærester

Louise

Fra : KC

Dato : 08-04-03 14:51

> [...]
>
> ved godt at hvis man er gift og får barn får det pr automatik...
> Og at man skal søge om den hvis man "bare" er kærester

Ja det gør I FML § 4 ........

mvh

KC

Fra : Louise

Dato : 08-04-03 14:54

> Ja det gør I FML § 4 ........
>
> mvh
>
> KC

Du skulle vel ikke ligge inde med et link?

Louise

Fra : KC

Dato : 08-04-03 15:01

> Du skulle vel ikke ligge inde med et link?

Jo da til min egen Karnovs lovsamling *g*, men her er det også.....

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038730-REGL

mvh

KC

Fra : Louise

Dato : 08-04-03 20:33

> Jo da til min egen Karnovs lovsamling *g*, men her er det også.....
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950038730-REGL

Tak skal du have fandt det jeg søgte, nemlig flg:
§ 4. Er forældrene gift med hinanden ved barnets fødsel, eller indgår de
senere ægteskab, har de fælles forældremyndighed. Er forældrene separeret
ved barnets fødsel, har moderen dog forældremyndigheden alene, medmindre
samlivet mellem ægtefællerne genoptages eller forældrene har indgået aftale