Hvilken lov el. BEK. hotels lukkede p-plad~
Fra : MAndersen

Dato : 08-04-03 09:22

Hvilken lov eller bek. gælder for et hotels lukkede parkeringsplads.
Parkeringspladsen er lukket, men kan efter ønske benyttes af gæster der
ønsker at parkere deres biler der. Pladsen anvendes også af leverandører af
varer.

Spørgsmålet drejer sig om vedligeholdelse herunder saltning, grusning og
snerydning.

Jeg har kigget lidt i Bek. af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af
veje. Det er sikkert den rigtige lov, men hvad falder p-pladsen så ind under
?
Privat vej eller privat fællesvej eller ingen af delene ?

pfh. tak
MAndersen

Fra : KC

Dato : 08-04-03 14:57

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
under
> ?
> Privat vej eller privat fællesvej eller ingen af delene ?

Hvis du mener i forbindelse med vedligeholdelse så er det hotellet der står
for det.....også saltning og grusning...

Og hvis der sker skader som følge af manglende vedligeholdese, udviser
retspraksis at der idømmes efter streng culpa på området....

mvh

KC

Fra : MAndersen

Dato : 08-04-03 22:22

"KC" <kc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvis der sker skader som følge af manglende vedligeholdese, udviser
> retspraksis at der idømmes efter streng culpa på området....

Det er jeg klar over, men jeg skal bruge loven, lbek eller bek da jeg har et
grænsetilfælde og skal henvise til §§

mvh
MAndersen

Fra : KC

Dato : 09-04-03 07:33

> Det er jeg klar over, men jeg skal bruge loven, lbek eller bek da jeg har
> [...]

Hmm....så må du lige skrive nærmere om hvad det handler om.... Færdselsloven
vil med stor sandsynlighed gælde for pladsen. Det er heller ikke sikkert der
er nogen lov der regulerer det. Det er hvad man i erstatningsretten kalder
for "overtrædelse af en almindelig handlepligt" og det er sjældent direkte
fastsat i nogen lov, men udelukkende fastslået gennen retspraksis.

Der er masser af domme vedr vedligholdelse af fast ejendom og
vedligeholdelse af veje og andre færdselsbaner.

mvh

KC

Fra : MAndersen

Dato : 09-04-03 15:10

> [...]
>
> Der er masser af domme vedr vedligholdelse af fast ejendom og
> vedligeholdelse af veje og andre færdselsbaner.

Der er faktisk ikke så voldsom mange domme omkring vedligeholdelse af veje
og fortove. Slet ikke når det er på privat off. vej.
Imidlertid har jeg netop fundet en sag der kan anvendes som argumentation,
U1968.166Ø som faktisk passer meget godt med mit tilfælde.

Tak
MAndersen

Fra : KC

Dato : 09-04-03 15:26

> [...]
> Imidlertid har jeg netop fundet en sag der kan anvendes som argumentation,
> U1968.166Ø som faktisk passer meget godt med mit tilfælde.

Så må U.1964.242H og U.1965.778V også kunne bruges...

mvh

KC

Fra : MAndersen

Dato : 09-04-03 22:04

> Så må U.1964.242H og U.1965.778V også kunne bruges...
>
> mvh
>
> KC

U.1964.242H havde jeg læst men situationen var lidt anderledes.
U.1965.778V havde jeg ikke fundet men, men her anvendes gården som en
indgang, omend sekundær indgang. Det er ikke tilfældet i mit tilfælde, i
hvert fald ikke på det tidspunkt hvor skaden sker - som er om natten.

MAndersen