Kan man stole på varedeklerationen?
Fra : Line Wolff

Dato : 08-04-03 08:00

Jeg er lidt forvirret.

I min kalorietabel står der at mayonnaise indeholder (pr. 100 g):
kJ = 3486
protein = 0,5 g
kulhydrat = 0,1 g
fedt = 92 g

På min Goman mayonnaise (ikke light) står der på varedeklerationen:
kJ = 3000
protein = 0,5 g
kulhydrat = 0 g
fedt = 80 g

Så er det jeg spørger: Kan man ikke stole på en varedekleration eller kan
nogle varer godt skille sig ud ift. kalorietabellen? Jeg synes fx. at tallet
"3000 kJ" på deklerationen ser lidt for pænt ud - er det bare noget de
sjusser sig til? På den anden side er der jo temmelig langt fra 3000 kJ til
3486 kJ; man må formode at de ikke må bøje tallet så meget, bare for at
runde af... eller?

Kort sagt: Kan man stole på varedeklerationen?

På forhånd tak

mvh Line

Fra : Heidi

Dato : 08-04-03 09:36

Line Wolff wrote:
> [...]
> temmelig langt fra 3000 kJ til 3486 kJ; man må formode at de ikke må
> bøje tallet så meget, bare for at runde af... eller?

Jeg har fundet omregningsforholdet mellem kJ og kcal på nettet,
og hvis du tager det første eksempel, så giver indholdet 3474,38 kJ
(ifølge http://www.motion-online.dk/unitconverter.htm) - så det ligger
jo ret tæt på det nævnte tal.

I dit sidste eksempel er der jo mindre fedt i end det første, så
når protein og kulhydratindholdet er det samme, er det jo klart
at kJ indholdet er mindre. Iflg. udregningen så skulle der være
3022,292 kJ i, så det er da derhenad.
Om de så afrunder bevidst for at få et rundt tal, eller om
omregningstallet på den side mangler lidt decimaler ved jeg ikke -
men der er sikkert nogen der kender det evt. nøjagtige omregningstal,
som kan fortælle om det ser rigtigt ud.

> Kort sagt: Kan man stole på varedeklerationen?

Jeg har tit spurgt mig selv om det samme - men har endnu
ikke fået noget svar
Jeg ville egentlig også meget gerne vide, om man altid kan
stole på deklarationerne - ikke mindst mht. fedtindholdet...
Er der nogen der kontrollerer om deklarationerne er
korrekte?

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Line Wolff

Dato : 08-04-03 12:03

> [...]
> når protein og kulhydratindholdet er det samme, er det jo klart
> at kJ indholdet er mindre. Iflg. udregningen så skulle der være

Ja, det må man sige passer meget godt. De 22 kJ gør ikke den store forskel -
det er nok en afrundning. Det var mere de 486 kJ, som jeg var bange for de
havde "pyntet" på mayonnaisen fra Goman. Jeg troede at mayonnaise var
mayonnaise....

Konklusionen må vel så være, såfremt man kan stole på deklarationen, at
Gomans mayonnaise, selvom den ikke er light, bare er mere fedtfattig end
standarden. Herligt

mvh Line

Fra : Mimi

Dato : 09-04-03 10:42

> Konklusionen må vel så være, såfremt man kan stole på deklarationen, at
> Gomans mayonnaise, selvom den ikke er light, bare er mere fedtfattig end
> standarden. Herligt

Eller også er den bare tyndere. . . Forskellen på mayonnaise med 80g og 90g
fedt per 100g kan f.eks. være at vandindholdet svinger fra 2% til 15%. Så
kan man jo overveje, om man mon kommer til at spise mere af den tynde
mayonnaise eller ej.
Mvh Mimi