/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Bøftartar o.a. kødmad uden varmekonserveri~
Fra : Bo Warming


Dato : 07-04-03 15:03

Bøftartar o.a. kødmad uden varmekonservering



Da jeg fløj fra reden til studenterkollegium havde jeg ofte hørt min mor
vrænge ad uansvarlige overklasse-snobber, der spiste bøftartar med risiko
for trikiner, bændelorm og Roskilde-syge, og da de garvede studerende på
fælleskøkkenet inviterede på surbrød med uopvarmet hakkebøfkød med kapers,
peberrod og rå æg var det en oprørsoplevelse for mig -og det smagte faktisk
godt.



Siden smagte jeg sushi i mine svigerforældres hjem nær Tokyo og det er jo nu
Føtex-delikatesse. Gravad laks er jo næsten så råt, og Politiken skrev i
lørdags om at sild spises lige så råt i Sverige.



Som kemiker der i laboratoriet kunne lide at have mange bolde i luften,
tiltaler det mig at lave mad ved at lade tingene arbejde selv, mens man
laver noget andet - vinbrygning ikke mindst.



Hakket kød behøver man slet ikke varme, hvis man strør lidt citronsyre på,
og alt kød er i Danmark så dyræge-kontrolleret at der kun er diarrefare hvis
man lader sovs stå lunken længe.



Selv hvis frossen fars var fuld af værste salmonella o.lign , så vil disse
patogener under optøningen ikke kunne hamle op med ufarlige,
allestednærværende psykotrope bakterier , der formerer sig hurtigere, så
der er ikke risiko for madforgiftning af nogen art, hvis maden smager godt.
Hvis den er grøn og ildelugtende så måske - jeg har dog vundet væddemål på
kollegiet, ved ikke at blive syg af at spise, hvad andre ville smide ud.



Rulles farsen i tyndt lag med kagerulle og strøs med citronsyre (eller salt
eller sukker eller andet vandaktivitetsnedsættende) så kan det bruges som
pålæg i mange dage, ja uger og smager undertiden lækrere og lækrere ala
hængt dvs råddent kød (harskning sætter først ind, hvis det tørrer ind til
hårdhed).



Citron-syren dæmper den bakterievækst og mug, der gør ting grønne, hvis man
glemmer dem længe udenfor køleskabet.



Medvirkende til denne eksperimenterelyst - som jeg mener er
efterlignelsesværdig for mange - er at min mor ofte satte lækkerierne på
frokostbordet LIGE FRA KØLESKABET



Næsten alt andet end øl og hvidvin og hedvin smager meget bedre ved
stuetemperatur end når køleskabskolde, og det er slet ikke svært at have
ting stående parat til spisning udenfor køleskab, evt med låg på for at
undgå hårdtørring.



Masser af krydderier kan blandes med det syrnede kød, og friske grønsager
spises til - men desværre kan kun få af disse gøres langtidsholdbare.



Dog har jeg gode erfaringer med løg, som kan købes i ti-kilogramposer for 40
kroner i indvandrerbutikkerne hvor jeg bor på Nørrebro.



Skær man dem i skiver, fx med processor (eller smadrer løgene med hammer )
og så tørrer i haven, og tilsætter lidt salt, sukker og eller citronsyre kan
man få diverse mellemstadier mellem rå løg og syltede perleløg og tørrede
løg som alle er meget lækre i forskellige sammenhænge(bl.a. indbages i brød
samt i fars og som pålæg og tilbehør.



Den syltede agurk i en Mcdonalds kan være en lækker del af burgeren - og
hjemmesyltede løg med tilpas citronsyre(eller eddike) og sukker og salt kan
virke lige så godt. Citronsyre køber jeg i Mata - og det kan også bruges til
at afkalke kaffemaskine med.

--


Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com



 
 
Hans Chr. Vang (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Chr. Vang


Dato : 07-04-03 23:16

har dog vundet væddemål på
> kollegiet, ved ikke at blive syg af at spise, hvad andre ville smide ud.


Neeeeeej, hvor lækkert. (se, Jørgen Rasmussen - jeg har LÆRT det - er jeg
ikke dygtig?)

HC



Bo Warming (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 08-04-03 07:05

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> wrote in message
news:3e91f886$0$42628$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> har dog vundet væddemål på
> > kollegiet, ved ikke at blive syg af at spise, hvad andre ville smide ud.

> Neeeeeej, hvor lækkert.

Da jeg vandt væddemål ved at stege og spise ½ kg hakket kød der var blevet
lidt grønt, smagte det ikke grimt, men det er da en forskning, der supplerer
Levnedsmiddelinstituttets, at tyve studerende som heppede på at jeg
fortjente tynd mave, blev gjort til skamme. Overforsigtighed forpester vort
liv og madlavning.

Mit første væddemål var som spejder at spise en vandmand. No problems

Min første proppen upassende ting i munden var jord som kravlebarn, og min
far fortæller at hverken jeg eller min bror eller søster blev syge af at
munden var en mudderpøl.

Siden blev jeg som spejder tvunget til at spise en skovsnegl og psykisk var
det stressende, men ingen diarre. Jeg har aldrig anbefalet andre den slags,
men i ulandede spiste jeg friturestegte græshopper og larver og det var
lækkert.



Bo Warming (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 08-04-03 18:11

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> wrote in message
news:3e91f886$0$42628$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> har dog vundet væddemål på
> > kollegiet, ved ikke at blive syg af at spise, hvad andre ville smide ud.

> Neeeeeej, hvor lækkert.

Da jeg vandt væddemål ved at stege og spise ½ kg hakket kød der var blevet
lidt grønt, smagte det ikke grimt, men det er da en forskning, der supplerer
Levnedsmiddelinstituttets, at tyve studerende som heppede på at jeg
fortjente tynd mave, blev gjort til skamme. Overforsigtighed forpester vort
liv og madlavning.

Mit første væddemål var som spejder at spise en vandmand. No problems

Min første proppen upassende ting i munden var jord som kravlebarn, og min
far fortæller at hverken jeg eller min bror eller søster blev syge af at
munden var en mudderpøl.

Siden blev jeg som spejder tvunget til at spise en skovsnegl og psykisk var
det stressende, men ingen diarre. Jeg har aldrig anbefalet andre den slags,
men i ulandede spiste jeg friturestegte græshopper og larver og det var
lækkert.




Hans Chr. Vang (08-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Chr. Vang


Dato : 08-04-03 22:46

Ja, tak, det var ulækkert nok første gang =(

grønt kød... ad...




Bo Warming (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 09-04-03 20:24

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> wrote in message
news:3e93431f$0$42658$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja, tak, det var ulækkert nok første gang =(
>
> grønt kød... ad...

Det er ikke at anbefale, men gennemstegt og krydret er der ingen smag af de
bakterier der danner der grønne farvestof.

At det ikke giver i diarre , viser at VOR VANETÆNKNING ER INFICERET AF
HYSTERI

Da min mor i 1955 så spy i kød hvoraf hun havde spist halvdelen - stegt -
slog min far op i Salomonsens leksikon hvor der stod at spy kunne give
kvalme og opkast.
Altså kastede min hysteriske mor op - vi andre gad ikke tage på vej over
hvad mavesyren havde dræbt

Når jeg laver gravad sild eller oksehakket kød til pålæg som ikke er stegt
men citronsyre denatureret(koaguleret), er der aldrig grønt eller råd - ren
velsmag



Jan Bøgh (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 12-04-03 08:49

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message
news:Sj_ka.35184$u81.17759@fe05.atl2.webusenet.com...

> Når jeg laver gravad sild eller oksehakket kød

Hvordan lærer man en okse at hakke kød?

vh
Jan



Bo Warming (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 12-04-03 18:44

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in message
news:3e97c48c$0$128$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message
> news:Sj_ka.35184$u81.17759@fe05.atl2.webusenet.com...
>
> > Når jeg laver gravad sild eller oksehakket kød
>
> Hvordan lærer man en okse at hakke kød?

"Mesterhak" er der også noget der hedder, sproget er ulogisk. Med lidt god
vilje forstår vi nok hinanden.



Jan Bøgh (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 12-04-03 20:04

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message
news:F6Yla.21826$my4.8444@fe04.atl2.webusenet.com...

> > > Når jeg laver gravad sild eller oksehakket kød
> >
> > Hvordan lærer man en okse at hakke kød?
>
> "Mesterhak" er der også noget der hedder, sproget er ulogisk. Med lidt god
> vilje forstår vi nok hinanden.

Ja da - men visse sproglige smuttere er nu for morsomme til at jeg kan lade
være med at falde over dem.
F.eks. brænder jeg, efter at have set dit svar, efter at spørge om
'mesterhakket kød' så mon betyder, at mester er røget i farsmaskinen (jeg
leder nemlig efter en vis logik i sproget).
Men det skal jeg så nok lade være med at gøre .

Og ja, selvfølgeligt kan den gode vilje bruges til at forstå - så du min
?

vh
Jan




Mads Thorning Peders~ (12-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Thorning Peders~


Dato : 12-04-03 21:40


"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
news:3e97c48c$0$128$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvordan lærer man en okse at hakke kød?

....og hvordan kan man brække foden i en håndevending?!!!

Mvh Mads



Klaus Alexander Seis~ (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 09-04-03 07:45

Bo Warming skrev:

> Da jeg vandt væddemål ved at stege og spise ½ kg hakket kød der
> var blevet lidt grønt, [...]

Skyldes grønt kød ikke ofte Lactobacillus viridescens? Det lyder
da osse temmelig uskadeligt.

> ulandede spiste jeg friturestegte græshopper og larver og det
> var lækkert.

Myrer kan osse anbefales.

(Hvad blev der egentlig af gruppens melormeprojekt?)


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Bo Warming (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 09-04-03 20:19


"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message
news:ceb4dda8-67c0-44e6-a2d6-2cd5a70af319@news.szn.dk...
> Bo Warming skrev:
>
> > Da jeg vandt væddemål ved at stege og spise ½ kg hakket kød der
> > var blevet lidt grønt, [...]
>
> Skyldes grønt kød ikke ofte Lactobacillus viridescens? Det lyder
> da osse temmelig uskadeligt.
>
> > ulandede spiste jeg friturestegte græshopper og larver og det
> > var lækkert.
>
> Myrer kan osse anbefales.
>
> (Hvad blev der egentlig af gruppens melormeprojekt?)

Insekter er for folk der sulter.

Men en dygtig kok kan få alt til at smage godt. Friturestegte ting smager jo
mest af olie og panering, så skidt pyt om det inderste er dit barns hjerne,
hvis bare du ikke ved det.



Klaus Alexander Seis~ (09-04-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 09-04-03 23:37

Bo Warming skrev:

> Insekter er for folk der sulter.

Det er al mad vel.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Bo Warming (10-04-2003)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 10-04-03 05:12

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message
news:6d9d7de3-83ec-48e5-8e95-4da06d575174@news.szn.dk...
> Bo Warming skrev:
>
> > Insekter er for folk der sulter.
>
> Det er al mad vel.

Lækkersult og trøstespiseri og status forklarer halvdelen af dansk
madforbrug.

Vi talte om ulande hvor insekter - og i tidligere tiders Japan fisk - var
altafgørende for at få protein nok.

Min grænsesøgende leg med at lade fisk og kød lufttørre handler om dovenskab
og har vist at sygdomsrisiko er vildt overvurderet og der kan opnås lige så
lækker mørning med citronsyre som med opvarmning.

Men madmor kan lide at være den store kødgrydehersker der leverer
gastronomisk kunst og forlanger at alle smider hvad de har i hænderne og
danser efter hendes pibe - spiser netop når opvarmning er sket. Hvilket var
overlevelsesnødvendigt i søbemadens tid, hvor gårdens besætning affodredes
med byggrød samtidig, og brændselsforbrug havde været for stort hvis hvar
karl-pige par ville lave mad hver for sig. Byggrød smager klamt hvis du ikke
æder lige efter det er kogt.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste