Varme
Fra : Kim

Dato : 07-04-03 10:35

Jeg har lidt problemer med, at temp-føleren på min
CPU (Pent 1.8) si'r den bliver rimelig lun, ca. 60c.
Den virker nu ikke alvorligt varm, når jeg føler oven
på køleprofilen.
Men hvorfor sidder blæseren og blæser ned på profilen,
i stedet for at suge varmen væk fra profilen. Gør det
nogen forskel ?

Mvh, Kim

Fra : Jesper Andersen

Dato : 07-04-03 12:29

Hej Kim..

Min AMD 2000 + XP bliver ca. 55-60 grader varm, så mon ikke 60 grader er som
det skal være. Hvis din maskine køre stabilt er den ikke for varm!!!

Jesper

Fra : MaRk

Dato : 07-04-03 12:45

> CPU (Pent 1.8) si'r den bliver rimelig lun, ca. 60c.

60grader synes jeg lyder af meget for en pentium.
Men det kan være fejl målinger

Fra : Leony

Dato : 07-04-03 13:54

> [...]

> CPU (Pent 1.8) si'r den bliver rimelig lun, ca. 60c.
> Den virker nu ikke alvorligt varm, når jeg føler oven

60 grader er rimeligt meget for en P4 (er temperaturen ved full load
eller idle?).
Der er dog mange af de prober der sidder på motherboards der er
upræcise, derfor er målingerne kun vejledende.
Eksempelvis er Asus kendt for at måle meget for højt. Ofte kan man gå
10 - 15 garder ned ved at opgardere BIOS.

> Men hvorfor sidder blæseren og blæser ned på profilen,
> i stedet for at suge varmen væk fra profilen. Gør det
> nogen forskel ?

Dette er den normale måde for mange CPUkølere at køle på.
Selv har jeg kun hørt om Alpha, som anbefaler at suge luft væk fra
profilet. Hvis du har mulighed for det, så kan du prøve at vende
blæseren, for at se om det giver et bedre resultat.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 07-04-03 16:29

Leony wrote:

> [...]
> profilet. Hvis du har mulighed for det, så kan du prøve at vende
> blæseren, for at se om det giver et bedre resultat.

Det er nemmere at "retningsbestemme" et "blæs" frem for et "sug"....jeg tror
det er derfor man blæser.....

--
MVH Thomas Eg Jørgensen

** OE Quotefix: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/ **
** Kandu.dk-brugere betragtes som useriøse og ignoreres! **

Fra : Leony

Dato : 08-04-03 12:35

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nemmere at "retningsbestemme" et "blæs" frem for et
> "sug"....jeg tror det er derfor man blæser.....

Tror nu mest at det skyldes designet på profilen.

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 07-04-03 19:47

P4 og Celeron cpuér må max. blive 68-71 grader !
Så 60 grader er alt for meget.
Det forkert at vende blæseren om efter min mening !
Når man fjerner noget loft skal der noget nyt til !
Det vil blæseren hente rundt om cpuén. ( logisk ikke )
Alså bundkort og grafikkort m.m.
Altså luft som er varm iforevejen ( ca. 37-38 grader ).

Den skal blæse ned på køleprofilet med så kold en tempratur som muligt.
Start med at pille dit sidedæksel af og se hvad den falder til !
Kig i Bios eller hvor du kan stille hastigeden på blæseren ( hvis den ikke
kører hurtigt nok rundt ).
Jeg har selv måtte lave et hul ( 10 cm i diameter ) i mit sidedæksel efter
jeg mont. et af de Medion bundkort, som sidder
i de maskiner de sælger i Aldi. Det har Midion også på deres kabineter !
Bagefter blev den så kold at jeg installerde CPUCOOL program og programerede
den til at blæse lidt
når cpu var under 37 grader og mere og mere jo varmere den blev !
Så jeg fik også en lydløs pc samtigdig.
Tænk på at et hul i side dækslet kan laves pænt. Alternativt kan være at
mont. kabinetblæser.

Allan / Kolding