gui cout
Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 21-03-01 19:54

Hej!

Jeg roder med GUI i MS Visual Studio 6.0.
Jeg savner muligheden for at skrive en linje tekst ud (svarende til Java's
System.out.println()) for at kunne se hvor i koden jeg befinder mig. cout
skriver ikke noget ud.
Er der nogle der har et forslag? På forhånd tak!
M.V.H. Thomas

Thomas Sejr Jensen
Thomassj@worldonline.dk
www.worldonline.dk/~thomassj

Fra : Lars Blaabjerg

Dato : 22-03-01 10:32

"Thomas Sejr Jensen" <thomassj@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> skriver ikke noget ud.
> Er der nogle der har et forslag? På forhånd tak!

Hvis det er for at debug'e kan jeg jeg varmt anbefale den medfølgende
debugger (start med F5).
I debug mode kan du skrive tekst ud i et output vindue ved at bruge afxDump
eller TRACE makroen (det vindue der hedder "debug output"). Du skal bare
vide at det gør library funktionerne også. Så dine kommentarer kan godt
risikere at blive begravet i en masse andre.
Alternativt er det en udemærket ide at lav sit program som et console
program (linker option: /SUBSYSTEM:CONSOLE, se evt. MSDN library under
linker options) dette kan man altid ændre når man skal lave en release. I så
fald vil dine cout's virke fint.
Jeg er dog ikke sikker på at MFC tillader et CONSOLE som subsystem, men
prøv. Jeg bruger selv TRACE makroen, den har også den fordel at den ikke
genererer kode når man laver en release build.

Håber der var noget du kunne bruge
Lars
--
Remove ***nospam*** from email address

Fra : Claus Brinch Jensen

Dato : 22-03-01 20:06

Jeg kan tilslutte mig Thomas Krogs indlæg.
Hvis du ikke vil bruge den intgrerede debugger, så kan du altid bruge "poor
man's debugger", dvs. MessageBox().

Hvis du vil have noget der er lige så smart som printf, så kan du evt. bruge
nedenstående stump kode.

Claus

---
#include <windows.h>
#include <stdio.h>

long unsigned const MAX_BUFFER = 1000;

int MBDebug(char const * text, ...)
{
char buffer[MAX_BUFFER];
va_list arg_ptr;
va_start(arg_ptr, text);
_vsnprintf(buffer, MAX_BUFFER, text, arg_ptr);
va_end(arg_ptr);
buffer[MAX_BUFFER-1] = '\0';

return MessageBox(0, buffer, "Debug Info", MB_OK | MB_ICONINFORMATION);
}

// Eksempel
int WINAPI WinMain
(
HINSTANCE hInstance,
HINSTANCE hPrevInstance,
LPSTR lpCmdLine,
int nShowCmd
)
{
char error_msg[] = "cout is not defined in Windows GUI apps, but
MessageBox is.";
return MBDebug("Fejl: %s", error_msg);
}
---