Andet multimedie
Billeder på TV
Fra : BJ

Dato : 06-04-03 19:18

Hejsa

Jeg har en stak billeder i 1024x768. De er gode og skarpe men når jeg laver
et video slideshow med ProShow og ser dem på mit TV (via min DVD) er de ikke
så klare og tydelige som på computerskærmen.

Hvad skyldes det og hvad bør jeg gøre ?

Mvh. Bo

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-03 19:27

"BJ" <bo@pc.dk> skrev :

>Jeg har en stak billeder i 1024x768. De er gode og skarpe men når jeg laver
>et video slideshow med ProShow og ser dem på mit TV (via min DVD) er de ikke
>så klare og tydelige som på computerskærmen.

Tror ikke, at du kan gøre noget.
En tvskærm har meget dårligere opløsning end en computerskærm.

Fra : BJ

Dato : 06-04-03 19:30

> Tror ikke, at du kan gøre noget.
> En tvskærm har meget dårligere opløsning end en computerskærm.

Burde jeg i det mindste ikke kunne få samme kvalitet som det alm. TV billede
?

Hilsen Bo

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-03 20:40

"BJ" <bo@pc.dk> skrev :

>Burde jeg i det mindste ikke kunne få samme kvalitet som det alm. TV billede
>?

Jeg har ikke stor erfaringmed det, men prøv at spørg i en mere
relevant gruppe.

Denne her gruppe er til grafikbehandling på computer, så det
hører ikke rigtig hjemme her.

Forslag til andre grupper at spørge kunne være
news:dk.edb.hardware.grafikkort eller

Jeg vil tro, at der er nogen, der ved mere om det der.

Fra : Henrik Torp

Dato : 06-04-03 21:26

"BJ" skrev
> [...]
ikke
> så klare og tydelige som på computerskærmen.

Kender ikke ProShow - det laver vel ikke en eller anden komprimering?

En anden mulig forklaring kan være, at ProShow ikke tager hensyn til, at
pixel på fjernsynet er retangulære og ikke kvadratiske som på computeren.

Mere specifikt har pixel i fjernsynet en aspect ratio på 1,06 x 1 (PAL). PAL
har i øvrigt en opløsning på 720 x 576. I et videoredigeringsprogram som
f.eks. Premiere tager man hensyn til det ved at importere still-billeder med
opløsningen (720x1,06) x 576 i videoen, hvilket i øvriget svarer til 4:3 som
opløsningen på dine billeder.

Desuden opdateres en computerskærm ikke på samme måde som et fjernsyn,
hvilket ProShow måske ikke tager hensyn til?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : .Kody

Dato : 07-04-03 15:20

Prøv evt, med Nero Burning, som klarer det ganske udemærket

..Kody

Fra : Erik Ohrt

Dato : 13-04-03 20:56

Jeg er enig med .Kody om Nero.

Den største/bedste opløsning fås, hvis du brænder CD som SuperVideoCD (SVCD).
Så bliver opløsningen på skærmen 480x576, med mulighed for zoom.

Endnu bedre bliver det, hvis du kan brænde DVD'er.
Så kan opløsningen komme op på 720x576.
Det har jeg dog ikke prøvet selv (endnu).

mvh
Erik Ohrt