internet via parabol
Fra : HENRIK HANSEN

Dato : 06-04-03 15:34

Er der nogen der ved om man kan få internet via parabolen, hvis ja --- hos
hvem???

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-04-03 19:58

HENRIK HANSEN skrev Søndag den 6. april 2003 16:33 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Er der nogen der ved om man kan få internet via parabolen, hvis ja
> --- hos hvem???

Der er måske stadig nogen der tilbyder det, men hvad skal du bruge det
til?

Du har en *MEGET* langsom forbindelse, pga. den store afstand til
satalitten og retur, så hvis du vil spille, så glem alt om det.

Hvis du derimod vil downloade store filer, f.eks. NET-TV, så kan det
godt bruges, da det har en stor båndbrede.

Ivar Madsen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-04-03 21:03

Ivar Madsen wrote:

> Du har en *MEGET* langsom forbindelse, pga. den store afstand til
> satalitten og retur, så hvis du vil spille, så glem alt om det.

Vi er forbi 1. april, så den hopper jeg ikke på.!

Problemet er vel primært at signalet retur til udbyderen skal via
telefonledningen.?

Vi kan jo trods alt modtage TV der er langt mere krævende en Internet,
via satellit.!

Mvh. Jørgen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-04-03 21:15

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er forbi 1. april, så den hopper jeg ikke på.!

Hvorfor ikke?

> Problemet er vel primært at signalet retur til udbyderen skal via
> telefonledningen.?

Problemet er afstanden til den geostationære bane

> Vi kan jo trods alt modtage TV der er langt mere krævende en Internet,
> via satellit.!

Det er ikke throughput, men latency der er problemet...

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-04-03 22:12

Jørgen Rasmussen skrev Søndag den 6. april 2003 22:02 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Vi er forbi 1. april, så den hopper jeg ikke på.!

Det er nu særdeles seriøst ment.

> Problemet er vel primært at signalet retur til udbyderen skal via
> telefonledningen.?

Det er også et problem, men ikke støre end at der er råd for det.
Dels, så at satalit ISP'en har en proxy, som du går gennem, dels så
hvis du kunne få sendetilladelse til at sende til satalitten.

> Vi kan jo trods alt modtage TV der er langt mere krævende en
> Internet, via satellit.!

Som jeg skrev sidst, så har du en meget stor båndbrede, og det er hvad
der skal til til TV, såvel net-TV, som det du får fra DR, TV2, TV3
osv, så hvis du vil bruge din internetforbindelse til at se net-TV, og
downloade store filer, så er satalit-internet brugbart, specielt hvis
du ikke kan få noget der er hurtiger end ISDN, eller måske du bor ude
i ødemarken *).

Hvis du vil bruge din internet forbindelse til at spille, så har du
ikke brug for en stor båndbrede, så har du brug for at signalet når
fra dig til den server du spiller på, og omvendt hurtigt, om du så kun
har en lille båndbrede betyder ikke så meget.

Og det tager lang tid for signalet at nå fra jorden ud til satalitten,
og retur, derfor dur satalit ikke regtigt til internet, men er
velegnet til sådan noget som TV, hvor det ikke betyder noget om det
tager nogen tid for signalet at nå fram.

*) Det eneste sted vi i kongeriget Danmark har "ødemarken" er på
Grøndland.

Ivar Madsen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 07-04-03 19:48

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> velegnet til sådan noget som TV, hvor det ikke betyder noget om det
> tager nogen tid for signalet at nå fram.

Betyder 0,2 - 0,3 sekund virkeligt noget når man spiller.?

Problemet med forsinkelse kender jeg kun fra telefonsamtaler med f.eks.
USA.
Dengang signalet gik via satellit var det utroligt irriterende med et
relativt langt forsinkelse.
Men de seneste 10 -12 år har det været meget kortere forsinkelse.
Jeg formoder at det er fordi man er skiftet til kabel.

Mvh. Jørgen

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-04-03 20:24

> Betyder 0,2 - 0,3 sekund virkeligt noget når man spiller.?

Det betyder faktisk ALT!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-04-03 20:30

Jørgen Rasmussen skrev Mandag den 7. april 2003 20:47 i
dk.edb.internet.udbydere:

> Betyder 0,2 - 0,3 sekund virkeligt noget når man spiller.?

Jeg spiller ikke, nå ok til tider kan jeg godt finde backgamon fram, og
nej der betyder det intet, men i mange spil der siger de at det gør.

> Problemet med forsinkelse kender jeg kun fra telefonsamtaler med
> f.eks. USA.

Og var det ikke mere end 0.2 - 0.3 sekkunder? var det ikke nærmer et
par sekunder?

> [...]
> Men de seneste 10 -12 år har det været meget kortere forsinkelse.
> Jeg formoder at det er fordi man er skiftet til kabel.

Jeps, parkede samtaler, mere parkede end til normalt telefonsamtaler
nationalt i TDC's net, har jeg en fornæmelse af.

Ivar Madsen

Fra : Søren Jensen \( 9800~

Dato : 09-04-03 16:46

"HENRIK HANSEN" <hchprivat@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om man kan få internet via parabolen, hvis ja --- hos
> hvem???

Sonofon tilbyder trådløst internet http://www.sonofon.dk/index.asp søg på
bredbånd.
har en kamerat der har det køre godt og stabilt

Søren