Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digitalfoto med blitz giver sæbebobler....
Fra : TomCK

Dato : 06-04-03 13:55

Hej,

Vi er normalt glade og tilfredse med vores Olympus C860-L digitalkamera,
men.....
Når vi tager blitzbilleder, så dukker der nogle mystiske,
sæbebobbel-lignende cirkler op i billedet. De er røgfarvede, cirkelrunde, og
placeret spredt ud over billedet. Vi har kigget en masse billeder igennem,
men der er ikke noget fællestræk for, hvornår pletterne dukker op. Kun, at
det er billeder med blitz, taget udendørs eller i større rum, f.eks. en
fest- eller sportssal. Nærbilleder eller billeder uden blitz fungerer til
UG.
Kan nogen her i gruppen forklare os, hvad der kan være galt, og om vi evt.
kan afhjælpe problemet - eller om det bare er sådan?

Tom
tomckZYX@12move.dk - fjern ZYX

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 06-04-03 14:40

"TomCK" <tomckZYX@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Kan nogen her i gruppen forklare os, hvad der kan være galt, og om vi evt.
> kan afhjælpe problemet - eller om det bare er sådan?

Om man kan afhjælpe det ved jeg ikke, men at det drejer sig om støvkorn,
regnedråber og lign. der ikker er i fokus og derfor er store og utydelige er
jeg ret sikker på. Hvis jeg har ret bliver det mere udbredt jo længere væk
motivet der er fokuseret på befinder sig?

Henrik
www.gsx.dk

Fra : TomCK

Dato : 06-04-03 15:08

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg ret sikker på. Hvis jeg har ret bliver det mere udbredt jo længere væk
> motivet der er fokuseret på befinder sig?

Det er ikke udelukket, at du har ret.... De nævnte billeder er taget uden
noget egentligt fokuspunkt, dvs. bare ud over forsamlingen i lokalet. Og det
kan godt passe, at der har været lidt støvet. Måske det ville hjælpe med en
extern blitz ? Sådan en kan vi bare ikke tilslutte til kameraet, men så kan
vi da have det i baghovedet, når det engang skal udskiftes.

mvh
Tom

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-04-03 22:05

"TomCK" skrev
> [...]
så kan
> vi da have det i baghovedet, når det engang skal udskiftes.

Henrik har ret. Det er støv foran / på objektivet som kommer med
på billedet. En extern blitz ville hjælpe, men kun hvis den er et
stykke fra objektivet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply