Papst på cpu køler??
Fra : MaRk

Dato : 05-04-03 21:52

Hej

Kan jeg bare købe en papst 80mm 12dba bløser og skifte ud med den jeg har
siddende oven på cpu køler blokken??

Min cpu er en xp1600. Køleren er en titan dtc-5 eller sådan noget i den dur.

Mvh
Mark

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 05-04-03 22:02

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> wrote in message
> Hej
>
> Kan jeg bare købe en papst 80mm 12dba bløser og skifte ud med den jeg har
> siddende oven på cpu køler blokken??

Jeg har gjort det med succes på min Athlon 1GHz vha. en fan-adapter
(60-80mm). Mener dog at blæseren er en 19dba Pabst.

Om XP1600'eren udvikler for meget varme skal jeg ikke kunne sige...

Kim

Fra : MaRk

Dato : 05-04-03 22:20

> Jeg har gjort det med succes på min Athlon 1GHz vha. en fan-adapter
> (60-80mm). Mener dog at blæseren er en 19dba Pabst.

Er der forskel på hvor meget de køler da??

Fra : Leony

Dato : 06-04-03 08:05

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> Er der forskel på hvor meget de køler da??

Ja, mindre larm = færre rpm (omdrejninger) = mindre køling.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : MaRk

Dato : 06-04-03 09:32

> Ja, mindre larm = færre rpm (omdrejninger) = mindre køling.

Er det så en god ide at forsøge sig med at bytte blæseren ud??

Mvh
Mark

Fra : Leony

Dato : 06-04-03 13:42

> Er det så en god ide at forsøge sig med at bytte blæseren ud??

Hvis du gerne vil have mindre støj, så er svaret ja.

Du kan installere et program, så du kan overvåge temperaturens ændring
med den nye blæser.
Tjek først på den gamle blæser, noter evt temps ned, så slipper du for
at huske dem.
Installer den nye blæser og tjek derefter temps igen. Hvis temperaturen
ikke er steget væsentligt, så skulle der ikke være nogle problemer. HVis
du løber ind i problemer er det bare at sætte den gamle blæser på igen.
Du kan bruge Speedfan til at tjekke temps med:
http://www.almico.com/speedfan.php

Fra : MaRk

Dato : 06-04-03 17:07

Hej

Skal jeg have køleren af bundkort+cpu for at lave denne lille mod??

Mvh
Mark

Fra : MaRk

Dato : 06-04-03 17:11

> Hej
>
> Skal jeg have køleren af bundkort+cpu for at lave denne lille mod??
>
> Mvh
> Mark

Og iøvrigt, skal jeg vælge 12db eller 19db blæseren??

Fra : Martin K

Dato : 06-04-03 17:49

MaRk wrote:
> Skal jeg have køleren af bundkort+cpu for at lave denne lille mod??

Kommer meget an på køleren. Jeg har lavet samme trick på min Tt Vocano 7.
Her larmede blæseren fuldkommen vandvittigt, idet den var temperaturstyret.
Lige når man bootede var det ok, men efter en halv times tid, begyndte at gå
helt amok. Så smækkede jeg en Papst 26 db / 34,2 CFM på i stedet. Man kan da
godt høre den, men sammenlignet med den anden er den meget støjsvag. Jeg er
godt tilfreds På Tt'en sidder der bare 4 skruer oven på køleprofilen, så
du ikke behøver at tage køleren helt af...

--
Martin K

Fra : J. F.

Dato : 07-04-03 17:17

> Jeg har gjort det med succes på min Athlon 1GHz vha. en fan-adapter
> (60-80mm). Mener dog at blæseren er en 19dba Pabst.

Jeg siger - prøv det. Jeg har selv planlagt samme finte, da jeg pt. har en
19 db 60mm fan på min T-bird 1200 (uden nogen problemer) og disse er endda
kendt for at varme som ind i helvede.

En 80 mm Papst 12 db med fanadaptor flytter mere luft end en 19 db 60 mm, og
de kan sgu køle alt, så jeg har i hvert fald tænkt mig at opnå både bedre
køling og lavere støj, ved at gøre netop som du skitserer !!

Med risiko for at lyde skråsikker, så kan det kun gågodt!

Ciao JF

Fra : J. F.

Dato : 07-04-03 17:22

Kig på denne liste:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20020610/thoroughbred-05.html

Din XP varmer mindre end min t-bird 1200.

jeg forudser ikke nogen problemer overhovedet!

Fra : MaRk

Dato : 07-04-03 18:01

"J. F." <hemligadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kig på denne liste:
>
> http://www6.tomshardware.com/cpu/20020610/thoroughbred-05.html
>

> Din XP varmer mindre end min t-bird 1200.
>
> jeg forudser ikke nogen problemer overhovedet!

Jamen så må jeg da ha en 19db papst

Fra : J. F.

Dato : 07-04-03 19:31

> Jamen så må jeg da ha en 19db papst

ARRRGH!§!!!!

Jeg troede jeg gav en forholdsvis udførlig forklaring på 19 db 60mm - vs -
12 db 80 mm monteret med fanadaptor OG - at min konklusion var at en 12 db
80mm køler bedst.

Så vidt jeg kan se skal du altså have en 12 db 80mm med adaptor. IKKE en 19
db.

Hvis du stiller spørgsmål, synes jeg du også skal tage dig tid til at læse
de svar du får.....

PS: ingen garantier stillet

Held og lykke mester!

Ciao

Fra : MaRk

Dato : 07-04-03 21:05

> [...]
> 80mm køler bedst.
>
> Så vidt jeg kan se skal du altså have en 12 db 80mm med adaptor. IKKE en

Øh, jeg forstår ikke rigtig. En 12db og 19db er begge på 80mm.
Min cpukøler har en 80mm sidende på toppen, så det er den der skal skiftes
ud.

Derfor vælger jeg en 19db for at være på den sikre side =)

Tror du da en 12db 80mm kan klare jobbet??
Jeg tvivler lidt men jeg har jo egentlig ikke den store erfaing.

Mvh
Mark

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-04-03 20:01

Jeg har også med held forsøgt mig med tricket. Det virker fint, men jeg har
også benyttet en pabst på 19 db. Modellen med de 12 db køler mindre, og
derfor vil jeg nok være forsigtigt med at vælge denne udgav specielt vis der
er tale om en palemino.