Billed redigering
Fra : Birk

Dato : 05-04-03 10:05

Jeg har prøvet nogen eksempler men ingen virker, til f.eks. at resize et
billede eller bare få informationen. Jeg tror jeg mangler et Lib, men
ved ikke hvor jeg skal få fat i det, og om det er normalt at havde, på
servere rundt omkring på nettet?

Jeg bruger Win2K og IIS 5.0, med PHP 4.3.1

--
Philip Jensen
http://rock-zone.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-03 11:56

Birk wrote:
> [...]
> havde, på servere rundt omkring på nettet?
>
> Jeg bruger Win2K og IIS 5.0, med PHP 4.3.1

Du skal bruge GDlib - og f.eks. libjpeg eller libpng - men jeg ved ikke om
disse fåes til windows...

Asger

Fra : Kim Emax

Dato : 05-04-03 13:45

Asger wrote:

> Du skal bruge GDlib - og f.eks. libjpeg eller libpng - men jeg ved
> ikke om disse fåes til windows...

Det gør de...

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Birk

Dato : 05-04-03 21:04

Kim Emax wrote:

> Det gør de...

Hvor kan jeg finde dem, og er der en speciel installations metode, eller
køre man bare en exe fil?

--
Philip Jensen
http://rock-zone.dk

Fra : Michael Bested

Dato : 05-04-03 22:54

Hej...

> Hvor kan jeg finde dem, og er der en speciel installations metode, eller
> køre man bare en exe fil?

I de nye versioner af PHP, er det bare noget der skal slåes til i php.ini

Led efter linien:

;extension=php_gd.dll

og ret den til:

extension=php_gd.dll

--
Mvh.
Michael Bested

Fra : Birk

Dato : 06-04-03 08:18

Michael Bested wrote:
> Hej...

> I de nye versioner af PHP, er det bare noget der skal slåes til i php.ini
>
> Led efter linien:
>
> ;extension=php_gd.dll
>
> og ret den til:
>
> extension=php_gd.dll
>

> --
> Mvh.
> Michael Bested
> michael@bested.net

Okey, skulle også hente manual installer ned fra php.net, og så overføre
extensions biblioteket først.

Hvad med php_gd2.dll har den nogen fordele?

--
Philip Jensen
http://rock-zone.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-04-03 12:07

In dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, Birk wrote:

> Okey, skulle også hente manual installer ned fra php.net, og så overføre
> extensions biblioteket først.
>
> Hvad med php_gd2.dll har den nogen fordele?

Ja, den har flere funktioner og bedre billedbehandling, med bl.a.
imagecreatetruecolor(). Kan varmt anbefales over tidligere versioner
af GDLib.

If you're not part of the solution,
you're part of the precipitate. - Steven Wright

Fra : Kim Emax

Dato : 06-04-03 13:32

Jonas Voss wrote:

> Ja, den har flere funktioner og bedre billedbehandling, med bl.a.
> imagecreatetruecolor(). Kan varmt anbefales over tidligere versioner
> af GDLib.

Hvordan med resize af et billede? Kan det lade sig gøre? Jeg har aldrig
prøvet, da jeg læste at det ikke kunne lade sig gøre med de nuværende
GDlibs, når safemode var slået til. Har dog brug for det nu, derfor dette
spørgsmål, kunne være du lå inde med svaret...

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-04-03 08:50

In dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, Kim wrote:

> [...]
> GDlibs, når safemode var slået til. Har dog brug for det nu, derfor dette
> spørgsmål, kunne være du lå inde med svaret...

Det fungerer faktisk mægtig godt. Jeg bruger det pt. til at lave
thumbnails til et galleri, f.eks. dette:

<http://verture.net/images/kot_ku/>

Det er planen at jeg vil indbygge en funktion der kan ændre
originalstørrelsen på billedet, og altså resize det, men det har jeg
ikke fået implementeret endnu. Det kræver vist ikke så meget for at
det virker.

Hvis du vil kigge på min semikommenterede slamkode, så send mig en
mail på den ovenstående adresse, den er gyldig.

GDLib 2 udmærker sig i øvrigt ved, at have funktionen
imagecopyresampled(), i stedet for imagecopyresized(). Kvaliteten er
væsentlig bedre, men den sluger også lidt flere ressourcer mens det
står på. Hvis man ligger på en server der kan klare det er det dog
intet problem.

   "Calm down. It's only ones and zeros."