små rødlige pletter på gulvet
Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-04-03 15:30

har lige et spm mere.

Jeg har gået i noget tid og undret mig over små rådlige pletter på
gulvet...Det er sådan et par dryp, der ligner cola når det er tørret ind..
har ikke vidst hvad det var i lang tid. (jeg har to katte der lige er ført
sammen, jf. indlæg om ny kat, hvor den nye hun er 15 mdr og den gamle han er
10 mdr)

En kollega også med katte (3) kom så og fortalte mig, at hendes ene kat er
begyndt på, at sætte sig lige ved siden af hende, "tisse" sådan en tre-fire
dråber af den ovennævnte farve og så smutte. Han gør det overalt, i sengen,
på tæppet, på badeværelset. Samtidig kan han gøre det med få minutters
mellemrum. Det er ikke blod, da det slet ikke har den blodrøde farve, men
hvad kan det så være.? og hvorfor viser hendes kat, at han gør det, når min
(hvem af dem det så er) ikke gør det. Frygter jo at det er noget
helbredsmæssigt som ikke er positivt.

Håber der er nogen der kan svare mig på hvad hulen det er? og hvorfor de gør
det? og om det gør ondt på dem. Begge af mine, hvor det nok kun er den ene
der gør det, er neutraliseret, hvilket min kollegas også er.

håber på hjælp snart.

hilsen katja

---

Fra : maz

Dato : 04-04-03 15:56

"Katja Gøbel" <> wrote in message ...>> Snip*
> Jeg har gået i noget tid og undret mig over små rådlige pletter på
> gulvet...Det er sådan et par dryp, der ligner cola når det er tørret ind..
*snip* en masse
>Det er ikke blod, da det slet ikke har den blodrøde farve, men hvad kan
det så være.?

Hej Katja.
Han skal til dyrlægen - inkl. din kollegas kat. Der kan sagtens ! være blod
i urinen uanset hvilken farve, urinen har. Som med mennesker, kan man ofte
ikke se med øjnene, at der er blod i urinen - det kan kun måles via stixs
bl.a.
Med farven på den urin, du beskriver og adfærd, lyder det som en eller anden
urinvejslidelse.
Såh... I skal nok begge en tur til dyredoktoren.
;) maria

Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-04-03 17:32

> [...]
anden
> urinvejslidelse.
> Såh... I skal nok begge en tur til dyredoktoren.

Hej Maria,

Men pointen er jo bare, at de ikke tisser....han går på toilettet som han
plejer og han er helt renlig....det drejer sig kun om 3 små dråber man kan
se er tørret ind på gulvet....det samme med min kollegas kat, som dog gør
det lige foran hende....den går på toilettet som den plejer, men alligevel
så sætter den sig og efterlader sådan 3 dråber.....derfor mener jeg ikke det
er urinvejsinfektion af en art, når den går på toilettet som den skal.

hilsen katja

---

Fra : Bente Jepsen

Dato : 04-04-03 18:19

"Katja Gøbel" <katja@[NOSPAM]goebelconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er urinvejsinfektion af en art, når den går på toilettet som den skal.

Er der så en normal portion urin i kassen ?
Jeg har prøvet et par stykker med blærebetændelse, hvor de tisser blod, hvor
der kun kommer dråber, men da var jeg ikke i tvivl om at der var noget galt.

Hilsen
Bente

Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-04-03 20:14

> [...]
hvor
> der kun kommer dråber, men da var jeg ikke i tvivl om at der var noget

Hej Bente,

nu har jeg jo to katte, men ja bakken er fyldt hver morgen hvor jeg tømmer
den. og den er meget fyldt med store klumper af tis....Samtidig drikker han
også enormt meget...han står altid i vasken på toilettet og drikker af det
friske vand...og det gør han mange gange hver dag....Derfor virker det hele
meget normalt undtagen de små pletter af tørret "cola".

hilsen katja

---

Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-04-03 20:15

og så skal man jo lige huske at det også kan være hunmissen. For jeg ser det
jo som sagt ikke.....

---

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 05-04-03 09:44

> [...]
hele
> meget normalt undtagen de små pletter af tørret "cola".

Her kommer jeg til at tænke på sukkersyge (drikker meget - tisser meget).
Jeg er ret overbevist om, at det var det, min gamle hunkat fejlede - og til
sidst døde af - men fordi jeg har flere katte, opdagede jeg først
symptomerne da hun var død, og kattegruset pludselig holdt 5 gange så lang
tid og vandskålen ikke længere skulle fyldes 2 gange dagligt. Heller ikke de
to dyrlæger, der tilså hende, havde mistanke om sukkersyge, men jeg gjorde
dem jo heller ikke opmærksom på symptomerne, når jeg ikke selv kunne se dem.

Mvh. Else.

Fra : Katja Gøbel

Dato : 05-04-03 11:59

> [...]
> dem jo heller ikke opmærksom på symptomerne, når jeg ikke selv kunne se

Det vil jeg lige huske når jeg tager til dyrlæge i næste uge.
tak.

---

Fra : maz

Dato : 04-04-03 20:40

> plejer og han er helt renlig....det drejer sig kun om 3 små dråber man kan
> se er tørret ind på gulvet....

hmmm, det kan evt. være urininkontinens, altså ufrivilligt drypperi. Kan du
ikke ringe og snakke med din dyrlæge - spørge, om vedkommende mener ,der er
grundlag for en nærmere undersøgelse?
Det er ikke normalt, at katte dryptisser alle mulige steder, så enten
forsøger den at fortælle dig noget (evt. sygdom), eller også er det måske
bare blevet en dårlig vane...
Ville nok under alle omstændigheder spørge dyrlægen til råds...
:) maria

Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-04-03 21:24

> [...]
> bare blevet en dårlig vane...
> Ville nok under alle omstændigheder spørge dyrlægen til råds...

Tjae....det virker bare underligt når min kollegas kat gør det helt
åbenlyst.....og jeg ved jo som tidligere nævnt heller ikke om det er min
hunmis der gør det....men ja jeg må hellere ringe til dyrlægen...

hilsen katja

---

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-04-03 21:56

> [...]
> åbenlyst.....og jeg ved jo som tidligere nævnt heller ikke om det er min
> hunmis der gør det....men ja jeg må hellere ringe til dyrlægen...

I mine ører lyder det som protest af en eller anden grund. Første tanke er
også at det kan være en helbreds-ting. Næste at det kan være i protest over
en eller anden ændring der ikke passer missen.

Når dyrlægen havde udelukket diverse sygdomme osv, ville jeg overveje om det
kan være forandringer i hjemmets vaner. Flytning, nye familie-medlemmer
eller noget i den stil.

Hilsen
Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Katja Gøbel

Dato : 04-04-03 23:07

> [...]
det
> kan være forandringer i hjemmets vaner. Flytning, nye familie-medlemmer

Tjae det kan du da have så ret i. Jeg mener, som jeg skriver tidligere, så
har jeg jo lige fået en ny mis, som er ældre end han er. Hun har kun været
her omkring 3 uger og han jagter hende stadig. (se indlægget før dette "ny
kat" også af mig) Det kan sagtens være at det er det der er i vejen. Så
håber jeg i hvert fald det går over. Kan jeg risikere at det vil fortsætte
sådan pga. at han måske aldrig vil acceptere den nye mis???

hilsen katja

---

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-04-03 09:58

> [...]
> håber jeg i hvert fald det går over. Kan jeg risikere at det vil fortsætte
> sådan pga. at han måske aldrig vil acceptere den nye mis???

Ja, det er da en mulighed, men det bør ikke være rødt alligevel... så jeg
holder stadig på at din kat bør have tjekket urinvejene af dyrlægen. Det er
meget smertefuldt at have urinvejsbetændelse, men kattene er jo så seje, så
de behøver nødvendligvis ikke vise sygdomstegn.

Hilsen
Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Pia J

Dato : 05-04-03 09:13

"Katja Gøbel" <katja@[NOSPAM]goebelconsult.dk> wrote in message news:b6kpl8

> Tjae....det virker bare underligt når min kollegas kat gør det helt
> åbenlyst.....og jeg ved jo som tidligere nævnt heller ikke om det er min
> hunmis der gør det....men ja jeg må hellere ringe til dyrlægen...

Jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men da min hvalp havde blærebetændelse
ville hun pludselig ikke tisse ude, men inde. Og først efter 3. gang hvor
hun satte sig foran mig med blikket lige i mit og tissede en stor tår,
trods skældud, fattede den onde mor, at det ikke var et anfald at pludselig
dumhed, men lige det modsatte.

:Pia

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 05-04-03 09:43

"Katja Gøbel" skrev:

> [...]
> sammen, jf. indlæg om ny kat, hvor den nye hun er 15 mdr og den gamle han

Hej Katja

Nu er jeg lidt i tvivl om størrelsen på de nævnte dråber, men for ca. to års
tid siden begyndte mine katte også at "drysse" små, rødlige prikker over det
hele. Det var ikke i forbindelse med at de tissede. Hvis det skete ude på
badeværelset blev prikkerne opløst og flød ud som små bloddråber. Da vi kom
til dyrlægen, viste det sig at de havde lopper, og at de små rødlige prikker
var loppeeksrementer (som jo faktisk er fordøjet blod). Hvis det er sådan
nogle pletter, du har set, ville jeg nok overveje, om det knne være lopper.
Det er blot en idé, hvis det andet nu viser sig ikke at holde stik.

Venlig hilsen Kristin.