Elektriske køletasker?
Fra : Kim Schwalbe

Dato : 03-04-03 21:26

Hej i gruppen
Er der en der kan fortælle mig hvordan de elektriske kølebokse/tasker
virker?
MVH Kim S

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-04-03 21:56

Kim Schwalbe wrote:

> Er der en der kan fortælle mig hvordan de elektriske kølebokse/tasker
> virker?

Det er godtnok ikke på dansk men norsk...

http://www.overklokking.no/guides/peltier_guide/index.html

Carsten Stage

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 03-04-03 22:39

Hej Carsten

1000 tak for dit svar!
God artikel!
MVH Kim S

Fra : Ole m

Dato : 04-04-03 12:14

De fleste køle tasker arbejder ved hjælp af nogle såkaldte Peti elementer.
Disse elementer omdanner elektrisk strøm til kulde eller varme.
Føres strømmen den ene vej, vil den ene side af elementet blive koldt og den
anden side varm. Vendes spændingen sker det omvendte.
Ønsker man kulde i tasken skal man sørge for at den varme side bliver
afkølet mest muligt, normalt sidder der en lille blæser til at lede varmen
væk.
Peti elementerne, der er flere af dem i tasken, arbejder hver med spænding
på 2 Volt, så der sidder normalt 6 stykker i serie i en 12 Volts køletaske.
Normalt vil en køletaske bruge ca. 5 Amp i timen, de lidt dårligere bruger
ca 3 Amp i timen.
I det sidste nummer af Tænk var der en udemærket gennemgang af de tasker der
sælges, og nogle af dem fik hug.

Med venlig hilsen

Ole

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 04-04-03 18:52

Hej Ole
Tak for informationen!
MVH Kim S

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-04-03 19:47

"Ole m" <om@oz9tm.dk> skrev i en meddelelse
> De fleste køle tasker arbejder ved hjælp af nogle såkaldte Peti elementer.

Der er nu også nogen der kalder dem peltier elementer.
Var din søn tilfreds med vinterforteltet?

MVH. Steen Jakobsen.

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 05-04-03 19:28

Vinterforteltet? Steen, hvem spørger du?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-04-03 23:39

"Kim Schwalbe" <ks-nospam@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Vinterforteltet? Steen, hvem spørger du?

Ole M

Hilsen,Steen