Ram fejl ?
Fra : Kim Jensen

Dato : 03-04-03 11:39

Mit bundkort Aopen AX45-8X Max

har 2 stk ram-moduler :
Samsung 256 MB PC-333 DDR 2700.

Når begge ram-moduler er monteret, vil de 2 harddiske
( ATA-100 & ATA-133 ) kun køre i PIO mode.

Hvis jeg nøjes med et ram-modul, så fungerer harddiskene
som de skal ( DMA 6 ).

Hvad kan problemet skyldes ?

Kan i iøvrigt anbefale et ( freeware ) program til test af ram ?

--
Kim

Fra : Leony

Dato : 03-04-03 12:34

"Kim Jensen" <kj@hd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ( ATA-100 & ATA-133 ) kun køre i PIO mode.
> Hvis jeg nøjes med et ram-modul, så fungerer harddiskene

Hvis du er heldig kan det måske rettes med en BIOSopdatering.
Har du tjekket Aopen's FAQ'er og forum'er for at se om andre har samme
problem.

> Kan i iøvrigt anbefale et ( freeware ) program til test af ram ?

Memtest86 er det populæreste:
http://www.memtest86.com/

Yderligere programmer kan også bruges:
http://www.home.earthlink.net/~alegr/download/memtest.htm
http://www.simmtester.com/PAGE/products/doc/docinfo.asp
http://hcidesign.com/memtest/

Husk at læse FAQ'erne, nogle af programmerne viser fejl med bestemte
processorer osv, der er ingen grund til unødvendig bekymring.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-04-03 13:24

On Thu, 3 Apr 2003 13:34:11 +0200, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Hvis du er heldig kan det måske rettes med en BIOSopdatering.

Bios opdatering er foretaget - dog uden at løse problemet.

>Har du tjekket Aopen's FAQ'er og forum'er for at se om andre har samme
>problem.

Ja - dog uden at finde noget relevant.

--
Kim

Fra : DJ

Dato : 04-04-03 12:40

> [...]
Hej,

Jeg var ude for det på et asus board, hvormange ram slots har Du, og i
hvilke slots sætter Du dine ram I?
Jeg tror at Du bruger slot 1 & slot 2, prøv at bruge slot 1 & slot 3.

Regards

Dannie

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-04-03 14:05

On Fri, 4 Apr 2003 13:40:24 +0200, "DJ" <dannie.jensen@mail.dk> wrote:

>Jeg var ude for det på et asus board, hvormange ram slots har Du,

Tre.

>og i hvilke slots sætter Du dine ram I?
>Jeg tror at Du bruger slot 1 & slot 2, prøv at bruge slot 1 & slot 3.

Alle kombinationer er forsøgt, med samme resultat.

--
Kim